بودجه پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها جوابگوی هزینه آن‌ها نیست

رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفت: بودجه‌ای که از سوی دانشگاه برای پایان‌نامه و رساله دانشجویان اختصاص می‌یابد،به ویژه در رشته‌هایی که به مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی نیاز دارند، جوابگوی هزینه آنها نیست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست شورای دانشگاه تربیت مدرس با حضور رییس، معاونان، روسای دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی، در سالن شهید چمران برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

چرا دانشگاه تربیت مدرس در رتبه‌بندی تایمز حضور ندارد؟

در این نشست موضوع راه اندازی دوره دکتری طراحی شهری از سوی معاون آموزشی مطرح شد و خسرو تاجبخش مدیر دفتر برنامه ریزی، ‌ گسترش و بازنگری، روند تصویب رشته را تشریح کرد.

در ادامه خاتمی به بیان دلایل توجیهی رشته، اعضای هیات علمی، رشته های دایر در گروه، سابقه رشته در دانشگاه تربیت مدرس و سایر دانشگاه های کشور و دانشگاه های معتبر خارجی، ‌ برنامه درسی رشته، ‌ دروس جبرانی و اصلی رشته و دروس اختیاری، جدول ترم بندی دروس و ... پرداخت.

در ادامه اعضای شورا به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند و رییس دانشگاه نیز راه اندازی دوره های دکتری در دانشکده هنر را بسیار مهم و ضروری خواند که لازم است برای آن برنامه‌ریزی‌های درست صورت گیرد.

در ادامه راه اندازی دوره دکتری طراحی شهری در دانشکده هنر و معماری با اکثریت آرا به تصویب رسید.

بازنگری برنامه درسی دوره دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی و مسائل ایران

در ادامه نشست، بازنگری برنامه درسی دوره دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی و مسائل ایران مورد بررسی قرار گرفت. دکتر تاجبخش توضیحاتی را در خصوص تغییرات ایجاد شده در محتوا و عناوین برنامه درسی دوره دکتری علوم سیاسی بیان نمود و در ادامه دکتر دارا تغییرات صورت گرفته در برنامه درسی دوره دکتری علوم سیاسی را تشریح کرد.

وی اظهار داشت: از ابتدای تاسیس این رشته در دانشگاه، ‌ برنامه درسی آن بازنگری نشده بود که بر این اساس، بازنگری در گرایش اندیشه سیاسی و مسائل ایران انجام شد.

وی در ادامه به بیان توضیحاتی در خصوص اعضای کمیته بازنگری برنامه درسی، ‌ جدول مقایسه ای بین برنامه قدیمی و بازنگری شده، ‌ جدول ترم بندی دروس و ... پرداخت.

در ادامه اعضای شورا به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند که در نهایت با در نظر گرفتن برخی از نظرات و اعمال تغییرات، بازنگری برنامه درسی دوره دکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه سیاسی و مسائل ایران با اکثریت آرا تصویب شد.

بررسی ظرفیت پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۳

بررسی کلی ظرفیت پذیرش دانشجو در سال آتی، دیگر دستور جلسه شورا بود که فرهاد دانشجو رییس دانشگاه از روسای دانشکده‌ها خواست دلایل و شاخص‌های ارائه شده از سوی مدیران گروه‌ها در خصوص افزایش ظرفیت را به دقت بررسی کنند و با توجه به نسبت تعداد دانشجویان به تعداد اعضای هیات علمی و متناسب با هر رشته، ظرفیت پیشنهادی را اعلام کند.

دانشجو تصریح کرد: با بررسی موضوع ظرفیت پذیرش دانشجو در سال ۱۴۰۳ در هیات رییسه دانشگاه، پیشنهاد شد در کارشناسی ارشد تا ۱۰ درصد افزایش (دروه روزانه و پردیس) و در دکتری نیز تا ۲۰ درصد افزایش دانشجو در دوره روزانه و پردیس داشته باشیم.

دانشجو افزود: سیاست کلی دانشگاه بر افزایش تعداد دانشجو نیست و افزایش کیفیت آموزش و کیفیت فارغ التحصیلان برای ما حائز اهیمت است و با توجه به اینکه تعدادی از دانشجویان سنواتی، فارغ التحصیل شدند و نیز به روز شدن برخی تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین توجه به بازار کار، میزان افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در نظر گرفته شده است.

در ادامه مقرر شد روسای دانشکده ها میزان ظرفیت پیشنهادی پذیرش دانشجو را پس از بررسی اعلام کنند.

تأمین بودجه پایان نامه و رساله از طریق مشارکت در طرح‌های کاربردی

رییس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بودجه پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها توضیح داد و گفت: بودجه ای که از سوی دانشگاه برای پایان‌نامه و رساله دانشجویان اختصاص می‌یابد، جوابگوی هزینه آنها نیست به ویژه در رشته‌هایی که به مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی نیاز دارند.

البته این در حالی است که بودجه تخصیصی دانشگاه تربیت مدرس به پایان نامه و رساله ها نسبت به سایر دانشگاه های کشور بیشتر است و در کنار بودجه تخصیص یافته از سوی دانشگاه، بخشی از هزینه‌های آن نیز از گرنت استادان یا پروژه‌های کاربردی تامین می‌شود. اما با توجه به هزینه‌های که برای انجام پژوهش‌های پایان‌نامه و رساله نیاز است، لازم است اعضای هیات علمی از ظرفیت طرح‌های کاربردی خارج از دانشگاه استفاده کنند و بتوانند هزینه‌های لازم را تامین کنند.

وی افزود: پروژه‌های کارشناسی ارشد باید در حد پایان‌نامه کارشناسی ارشد تعریف شود و نباید یک پایان‌نامه را در حد و اندازه رساله تعریف کرد. همچنین در صورت عدم توانایی در تأمین بودجه پایان‌نامه یا رساله، لازم است دانشجوی کمتری در گروه جذب شود.

رییس دانشگاه برای بررسی و تحلیل این موضوع، کارگروهی متشکل از روسای دانشکده های مختلف با مسئولیت دکتر کاظم نژاد تشکیل داد تا نظرات و آراء اعضای کارگروه به معاونت پژوهشی منتقل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =