برنامه هفتم توسعه واقع‌بینانه نیست / لزوم کاهش نقدینگی در بازار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اهداف آرمانگرایانه و ایده‌آلیستی موجود در برنامه هفتم توسعه تحقق یافتنی نیستند چرا که دور از واقعیت‌های کشور هستند.

مسلم صالحی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره برنامه هفتم اظهار کرد: باتوجه به شرایط حاکم در کشور، برنامه هفتم توسعه تا حدودی آرمانگرایانه است، چرا که امکانات و محدوده زمانی در نظر گرفته شده برای این برنامه تحقق یافتنی نیست.

بیشتر بخوانید:

برنامه هفتم توسعه از انسجام برخوردار نیست / وجود سیاست‌های متعارض و نبود هماهنگی بین اجزا

وی در پاسخ به این سوال که چگونه با کسب‌وکارهای خرد می‌توان به هدف مورد نظر ایجاد یک میلیون شغل در سال رسید، اظهار کرد: کسب‌وکارهای خرد و خانگی با توجه به هزینه پایینی که دارند در سطح ناچیزی می‌توانند تعداد اشتغال را بالا ببرند و به راحتی راه‌اندازی می‌شوند هرچند نباید از سایر کسب و کارها غافل شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با ابراز نگرانی بابت کیفی بودن شغل‌های خرد و خانگی بیان کرد: در صورت نبود نظارت و ارزیابی بر کسب‌وکار، آمار اشتغال ایجاد شده صرفا به طور غیرواقعی بالا می‌رود، چرا که شغل مقطعی دوام نداشته و از بین خواهد رفت، به طور مثال، چین به خوبی توانسته از قبال کسب‌وکارهای خرد در قالب زنجیره تولید سطح اشتغال و تولید را بالا ببرد و با حداقل دستمزد و منابع مالی، اشتغال خوبی را ایجاد کند.

وی ادامه داد: اگر به معنای واقعی از کسب‌وکارهای خانگی حمایت شود و برای آن بازاری وجود داشته باشد این هدف در قالب زنجیره تولید یعنی با شعار هر خانه یک کارگاه تحقق‌پذیر خواهد بود.

صالحی در خصوص نرخ تورم موجود بانک مرکزی که ۴۶.۵ درصد است و تحقق آنچه در پایان برنامه هفتم توسعه عنوان شده یعنی ۹.۵ درصد گفت: تجارب چند ساله اخیر نشان می‌دهد تورم همیشه با رشد تصاعدی همراه بوده و اگر بخواهیم به ارقام هدف‌گذاری شده در برنامه هفتم برسیم باید حداقل، عدد را به میزان قابل قبولی مثل ۲۰ درصد یا ۲۵ درصد کاهش دهیم که بتوان گفت تورم تا حدودی کاهش یافته است، چرا که میانگین درصد تحقق معمولا بین ۳۰ درصد است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص کنترل ارز و کاهش نقدینگی در بازار ابراز کرد: ممانعت از افزایش پایه پولی، هدفمند کردن نقدینگی در سطح جامعه به سمت حوزه‌های مولد تولید و جلوگیری از سرازیر شدن نقدینگی به سمت بازارهای کاذب و عدم استقراض بی‌رویه و بدون پشتوانه از بانک مرکزی می‌تواند به کاهش نرخ تورم کمک کند.

صالحی در خصوص انتقادات وارد شده به برنامه گفت: این ایرادات نشان‌دهنده آن است اهداف برنامه واقع‌بینانه نوشته نشده‌اند بلکه صرفا یکسری آرمان‌ها و آرزوها در قالب برنامه آورده شده که عدم تحقق آن بیشتر منجر به آسیب می‌شود.

کارآموز خبرنگاری: مهدیه حسن نائینی

انتهای پیام/

کد خبر: 1203912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =