ورزش دو و میدانی دستیار سلامتی بدن است / لزوم استعدادیابی دوران کودکی در این رشته ورزشی

ورزش "دو" وزن بدن را به شکل قابل قبولی کنترل می کند. هنگامی که ورزشکار می دود کالری های ذخیره شده در بدن را می سوزاند و بدین ترتیب چربی های بدن برای جبران انرژی از دست رفته سوزانده می شود و دویدن یکی از ورزش های موثر در سوزاندن کالری است. به طور متوسط یک دونده در هر ساعت حدود ۵۰ کالری می‌سوزاند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز همدان، حسین ترابی استاد گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی همدان موفق به کسب مقام اول در مسابقات قهرمانی کشوری رده بزرگسالان در شاخه دو ۱۵۰۰متر و کسب مقام اول در مسابقات قهرمانی کشوری رده بزرگسالان در شاخه دو ۵۰۰۰ متر شد.

حسین ترابی پیشکسوت رشته دو و میدانی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز بیان کرد: رشته دو و میدانی توجه علاقه مندان زیادی را به خود جلب کرده است به گونه ای که این مسابقات ابتدا به صورت استانی و سپس کشوری برگزار می‌شود. در این ورزش ماننده رشته های دیگر، علاوه بر وجود علاقه و استعداد افراد باید دارای وضعیت فیزیکی مناسبی هم باشند. مسابقات دو و میدانی یک ورزش پایه است که همیشه دارای سطح بالای مسابقات استانی و کشوری می‌باشد.

وی ادامه داد: این ورزش شامل ۲۴ رشته است که چهار رشته آن جزو پرتاب ها است با عنوان پرتاب دیسک، نیزه، چکش و وزنه؛ چهار رشته دیگر آن شامل پرش طولی، سه گام، ارتفاع و پرش با نیزه می باشد.
وی ادامه داد شانزده رشته دیگر شامل دو در مسافت های مختلف هستند.

انواع دو ها:

  • دوی سرعت: ۱۰۰ متر - ۲۰۰ متر - ۴۰۰ متر

  • دوی امدادی: ۴ در ۱۰۰ متر - ۴ در ۴۰۰ متر

  • دوی با مانع: ۱۰۰ متر(خانم ها) - ۴۰۰ متر (آقایان) - ۱۱۰ متر (آقایان)

  • دوی نیمه استقامت: ۸۰۰ متر - ۱۵۰۰ متر

  • دوی استقامت: ۳۰۰۰ متر (خانم ها) - ۵۰۰۰ متر (آقایان) - ۱۰۰۰۰ متر (آقایان) - دو ماراتن ۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متر - دو راهپیمایی

انواع میدانی ها:

  • پرتاب ها: پرتاب نیزه - پرتاب وزنه - پرتاب دیسک - پرتاب چکش (آقایان)

  • پرش ها: پرش طول - پرش سه گام - پرش ارتفاع - پرش با نیزه

ورزش دو و میدانی دستیار سلامتی بدن است / لزوم استعدادیابی دوران کودکی در این رشته ورزشی

داور و کارشناس بین المللی رشته دو و میدانی با اشاره به وضعیت همدان در سال های اخیر در این رشته افزود: همدان در بیست سال گذشته در رشته دو و میدانی جزو رده های بالا بشمار می رود، اما متأسفانه در ۱۰ سال گذشته به رده متوسط سقوط کرده و در حال حاضر در همین رده باقی مانده است.

دبیر هیات هاکی استان همدان با اشاره به افتخار آفرینی‌های خانواده دانشگاه آزاد اسلامی اعم از دانشجویان، اساتید و کارمندان بیان کرد: در سال های گذشته تعدادی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشوری و حتی آسیایی مقام آور بوده اند که باعث افتخار دانشگاه هستند. لازم به ذکر است تیم دانشگاه آزاد اسلامی چندین مرتبه موفق به کسب مقام های اول، دوم و سوم کشوری شده است.

نفر اول مسابقات قهرمانی دو و میدانی کشور جایگاه بانوان در این رشته را متوسط روبه پایین توصیف کرد و با اشاره به این که انتظار برگزاری مسابقات بانوان در سطح بهتری را داریم، گفت: به طور کلی ورزش باعث سلامت جسم و نشاط زندگی می‌شود و افراد موظف اند قبل از بروز مشکلات قلبی ماننده دیابت، فشار خون، به دنبال گنجاندن برنامه ورزشی مناسب در زندگی خود باشند.

این استاد دانشگاه افزود: از نظر بنده ورزش دو و میدانی جزو رشته های خوب بشمار می آید که با تجهیزات نسبتا کمی قابل فعالیت است. از افتخارات ایران در رشته دو و میدانی کسب مقام دوم المپیک توسط احسان حدادی می باشد. بهترین سن برای استعدادیابی افراد برای این رشته سنین یازده الی دوازده سالگی می‌باشد که خوشبختانه درحال حاضر استقبال خوبی از طرف خانواده ها از این رشته ورزشی می‌شود.

حسین ترابی به فواید و ارزش های بسیار زیاد ورزش دو و میدانی اشاره کرد و افزود: ورزش "دو" وزن بدن را به شکل قابل قبولی کنترل می کند. هنگامی که ورزشکار می دود کالری های ذخیره شده در بدن را می سوزاند و بدین ترتیب چربی های بدن برای جبران انرژی از دست رفته سوزانده می شود و دویدن یکی از ورزش های موثر در سوزاندن کالری است. به طور متوسط یک دونده در هر ساعت حدود ۵۰ کالری می‌سوزاند.

ترابی ادامه داد: دویدن به واسطه تقویت استخوان ها و ماهیچه ها سرعت پیری را در ورزشکار کاهش می‌دهد. در مقابل استخوانها و ماهیچه های افرادی که فعالیت روزانه آنها بیشتر نشسته انجام می‌شود، ضعیف است و در این افراد استعداد ابتلا به پوکی استخوان بیشتر است. در مقابل استخوان بندی ورزشکاران قوی است و با گذشت سن، کم تر تحلیل می روند. دویدن به طور مداوم آسان نیست به همین دلیل خیلی از افراد پس از مدتی دویدن، این عادت را کنار می گذارند البته با ادامه دویدن و غالب شدن بر تنبلی، اراده افزایش می‌یابد. با وجود اینکه دویدن ورزشی ساده است، هماهنگی اعضای بدن را زیاد می کند به خصوص اگر این دویدن در زمینی با موانع کوچک انجام شود.

ترابی در پایان گفت: از این رشته ورزشی آن گونه که باید حمایتی از طرف اداره کل ورزش و جوانان صورت نمی‌گیرد که می‌توان دلیل اصلی آن را کمبود بودجه دانست و می‌طلبد مسئولین امر توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

خبرنگار: مبینا رستگاری

انتهای پیام/

کد خبر: 1204190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =