بیمه کارگران ساختمانی همچنان نامشخص

درحالی وزارت کار خبر از آغاز فعالیت سامانه بیمه کارگران ساختمانی داده است که فعالان کارگری می گویند از زمان ابلاغ قانون هنوز کارگر جدید بیمه نشده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ۱۳مهر ماه سال جاری بود که رئیس جمهور قانون اصلاح ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی اصلاحی ۵بهمن ۱۴۰۱را برای اجرا به وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی، اقتصاد و تعاون ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید:

مبلغ عیدی سال ۱۴۰۲ کارگران مشخص شد + جزییات

از ابلاغ این قانون حدود یک ماه می گذرد. ناگفته نماند که این قانون بعد از کش و غوس های فراوان از ازمجلس و شورای نگهبان رأی مثبت گرفت.قانون ابلاغی با پیش‌نویس اولیه‌ی مورد توافق کمیسیون اجتماعی، مرکز پژوهش‌های مجلس و فعالان کارگری تفاوت فاحشی داشت.

کارگران ساختمانی بیان می کردند که با قانون جدید بیم آن می رود که منابع سازمان تأمین اجتماعی برای کارگران جدید تأمین نشود.

آنطور که اکبرشوکت, رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور می گوید از زمان ابلاغ این قانون تا کنون نه تنها کسی بیمه نشده است بلکه قطع بیمه‌ی کارگران ساختمانی همچنان ادامه داراست.

روز گذشته علیرضا عسگریان, معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ازآغاز فعالیت مجدد سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی خبر داد و گفت:سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی برای طی مراحل فرآیند شناسایی و تأیید شعب تأمین اجتماعی در دسترس قرار گرفته است.

وی ادامه داد: سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی به آدرس bimekar.mcls.gov.ir مجدداً بازنویسی شده است.

وی افزود: در حال حاضر همه کارگران ساختمانی متقاضی می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کرده و با طی مراحل فرآیند شناسایی و تائید شعب تأمین اجتماعی از مزایای پوشش بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

عسگریان تأکید کرد: کاربران دستگاه‌های اجرایی سامانه(ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها، شعب سازمان تأمین اجتماعی و بازرسین و سربازرسان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی) نیز می‌توانند مراحل بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را از طریق این سامانه انجام داده و به اعتراض آن‌ها رسیدگی کنند.

فعالان کارگران ساختمانی معتقدند هستند که با صدور بخشنامه جدیدی از سوی سازمان تأمین اجتماعی، وضعیت کارگران ساختمانی برای قرار گرفتن در لیست بیمه بدتر شده است. در این بخشنامه آمده کارگران ساختمانی باید در ساختمانی کار کنند که پروانه ساخت داشته باشد یا آنها ملزم به فعالیت در رشته‌ای هستند که در آن پروانه مهارت دارند، در غیر این صورت مشمول بیمه اجتماعی نمی‌‎شوند.

کارگران می گویند: این بخشنامه کارگران بسیاری را از بیمه محروم می‌کند. ممکن است یک کارگر ساختمانی به عنوان سنگ‌کار در پروژه‌ها حاضر شود و مدرک فنی و حرفه‌ای هم در این زمینه داشته باشد اما خیلی اوقات هم پیش می‌آید که در رشته تخصصی خود کار پیدا نکند و مجبور شود کار دیگری در ساختمان برعهده بگیرد. این اتفاق در کار ساختمانی کاملا طبیعی است و بارها برای هر کارگر اتفاق افتاده است. همه اینها مشاغل ساختمانی هستند و در کارگاه ساختمانی کار می‌کنند پس چرا باید چنین بخشنامه‌ای گذاشت؟ آیا غیر از این است که تأمین اجتماعی رویه صدور بخشنامه‌های نامربوط خود را آغاز کرده است؟

بنابراین می توان گفت قصه ناتمام بیمه کارگران ساختمانی همچنان ادامه دارد و آغاز فعالیت مجدد سامانه بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی هم کاری از پیش نخواهد برد. مشکل اصلی کارگران ساختمانی عدم اجرای قانون از سوی سازمان تأمین اجتماعی و طفره رفتن سازمان از اجرای تعهد خود است.

منبع:‌ تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1206071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =