رد مقالات محققان ایرانی در مجلات خارجی؛ اصلی‌ترین چالش جهانی‌سازی علم

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران گفت: اصلی‌ترین چالش جهانی‌سازی آموزش عالی، عدم پذیرش مقالات محققان ایرانی توسط مجلات خارجی است. وقتی یک مجله بین‌المللی کاملا سوگیرانه علیه دانشمندان ایرانی عمل می‌کند، کاری از دست ما برنمی‌آید.

الهام امین‌زاده معاون بین‌الملل دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نقش چالشی تبعیض علمی در همکاری‌های بین‌المللی‌ آموزش عالی، اظهار کرد: تبعیض علمی یکی از موانع شکل‌گیری همکاری‌های بین‌المللی در آموزش عالی است؛ اما این معضل در حال مدیریت است.

بیشتر بخوانید:

تبعیض علمی، دسترسی پژوهشگران ایرانی به تجهیزات را محدود کرده است

وی افزود: اصلی‌ترین چالش جهانی‌سازی آموزش عالی، عدم پذیرش مقالات محققان ایرانی توسط مجلات خارجی است. وقتی یک مجله بین‌المللی کاملا سوگیرانه علیه دانشمندان ایرانی عمل می‌کند، کاری از دست ما برنمی‌آید. ما نمی‌توانیم سردبیر یک مجله خارجی را مجبور کنیم که مقاله دانشمند ایرانی را چاپ کند.

امین‌زاده خاطرنشان کرد: هم‌اکنون درباره در اختیار قرار دادن سایت‌های بین‌المللی که دانشجویان می‌توانند برای تحقیقاتشان از آن استفاده کنند، همکاری نسبی انجام می‌شود. ‌افزایش یا کاهش همکاری‌های بین‌المللی به تلاش‌ها و مطالبات داخلی بستگی دارد.

اسناد بین‌المللی می‌تواند مبنای مطالبه‌گری جمهوری اسلامی باشد

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: تاکنون مطالبه‌گری داخلی به اندازه کافی نبوده است. همانطوری که رهبری هم بارها فرمودند که باید روحیه مطالبه‌گری داشته باشیم و بدانیم که حق‌مان است. من اسناد بین‌المللی بسیاری را بررسی کرده‌ام و این سندها می‌توانند مبنای مطالبه‌گری جمهوری اسلامی در زمینه رفع تبعیض علمی باشند. در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای رفع این تبعیض نشده است.

وی تاکید کرد: قطع دسترسی پژوهشگران ایرانی به منابع اطلاعات علمی بین‌المللی هم یکی از مشکلاتی است که تحریم مالی بر موضوعات علمی سایه انداخته است. اخیرا رایزنی‌هایی انجام شده و بانک‌هایی در کشورهای همسایه تعیین شده‌اند تا بتوان پول را از طریق بانک‌های خارجی و نه صرافی‌های داخلی انتقال دهیم.

امین‌زاده با بیان این که پرداخت هزینه و دسترسی کامل به پایگاه‌های اطلاعات علمی حتی در کشورهای روسیه و چین هم مشکل است، گفت: باید یک نظام تبادل مالی پولی در منطقه غرب آسیا، شرق آسیا و آسیای مرکزی تنظیم شود. آمریکایی‌ها متوجه منفور بودن نظام سلطه شده و سال‌هاست که در فکر حذف واحد پولی دلار هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =