راه‌اندازی شعبه مؤسسه لغت‌نامه دهخدا در پردیس بین‌المللی علم و فناوری

رئیس دانشگاه تهران از راه‌اندازی شعبه مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی در پردیس بین‌المللی علم و فناوری این دانشگاه خبر داد

سیدمحمد مقیمی در نشست انعقاد تفاهم‌نامه دانشگاه تهران و منطقه آزاد تجاری _ صنعتی اروند و احداث پردیس بین‌المللی علم و فناوری در منطقه آزاد اروند، روش مدیریتی در دانشگاه تهران را برگرفته از الگوی مدیریت جهادی مبتنی بر سبک مدیریتی شهید سلیمانی برشمرد و گفت: سبک مدیریتی شهید سلیمانی به عنوان یک الگوی موفق مدیریت جهادی، دارای قابلیت پیاده‌سازی و اجرا در محیط دانشگاهی است. توصیه به مدیران در دانشگاه تهران این است که فارغ از روابط بوروکراتیک که معمولاً دست‌وپاگیر است و مانع کارهای بزرگ و تحولی می‌شود، عمل کنند و فعالیت‌ها به نوعی فراتر از چارچوب‌های بوروکراتیک ساماندهی شود.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه تهران را بیشتر بشناسید

رئیس دانشگاه تهران از فعالیت‌هایی نظیر تأسیس پردیس علم و فناوری دانشگاه تهران در نقاط مختلف کشور که تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۶ پردیس خواهد رسید، به عنوان محصول سبک مدیریتی جهادی و برآمده از مشارکت همه‌جانبه بخش‌های مختلف دانشگاه نام برد و درباره مؤلفه دانشگاه کارآفرین در شعار دانشگاه تهران، اظهار کرد: دانشگاه نسل یک و دو عمدتاً روی آموزش و پژوهش متمرکز است، اما ما معتقد هستیم که دانشگاه تهران باید به سمت رویکردها و فعالیت‌های کارآفرینانه برود. همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کرده‌اند دانشگاه‌ها باید تمدن‌ساز باشند؛ این تمدن‌سازی قاعدتاً با کارکرد آموزشی و پژوهشی صرف محقق نخواهد شد و دانشگاه‌ها باید در کارکردهای اجتماعی جامعه مشارکت داشته باشند و کمک کنند؛ بنابراین فعالیت دانشگاه دارای رویکرد کارآفرین، فقط محدود به تربیت دانشجو نیست، بلکه کارکردهایی فراتر از این دارد.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: پردیس‌های علم و فناوری جایگاهی است که اعضای هیات علمی متخصص می‌توانند از طریق آن، به برقراری ارتباط بین دانشگاه و جامعه بپردازند. همچنین پردیس‌های علم و فناوری می‌توانند به عنوان یک نهاد واسط، دانشجویان را به صنعت و جامعه متصل کنند.

مقیمی افزود: در بعد توسعه فعالیت‌های دانشگاه تهران در پهنه ایران و همچنین در سطح بین‌المللی، علاوه بر توسعه فعالیت‌ها در سراسر کشور، ایجاد شعبه دانشگاه در گرجستان، عراق، سوریه، هندوستان و ازبکستان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به قرارگیری پردیس بین‌المللی علم و فناوری اروند دانشگاه تهران در نقطه صفر مرزی به عنوان نزدیکترین مرکز علمی و آموزشی به مرز، تاکید کرد: اینکه دانشگاه تهران توانسته است در نقطه صفر مرزی فعال شود، قطعاً بر گسترش روابط علمی و فرهنگی با کشور عراق تأثیرگذار است؛ چون یکی از حوزه‌های کاری این پردیس ناظر بر پذیرش دانشجویان بین‌الملل و برگزاری کلاس‌ها در این پردیس است.

رئیس دانشگاه تهران افزود: تعامل ایران با عراق روز به روز در حال افزایش است و بهترین راه برای پایدار کردن روابط دو کشور، روابط علمی و فرهنگی است. نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی عراقی در دانشگاه‌های مختلف ایران در حال تحصیل هستند. گام اول برای تحصیل داوطلبان کشور عراق این است که به زبان فارسی مسلط شوند.

مقیمی گفت: قرار است شعبه مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران که معتبرترین مرکز آموزش زبان فارسی است و مدرک بسندگی زبان فارسی آن مورد تأیید همه دانشگاه‌های کشور بوده و کیفیت آن با مراکز دیگر قابل مقایسه نیست، در پردیس بین‌المللی علم و فناوری دانشگاه تهران راه‌اندازی شد. چشم‌انداز راه‌اندازی این شعبه مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران این است که هر دانشجوی عراقی که می‌خواهد دانشجوی یکی از دانشگاه‌های ایران شود، می‌تواند دوره آموزش زبان فارسی را در شعبه اروند مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه تهران بگذراند.

وی همجواری منطقه آزاد اروند و شهر مهم و بزرگ بصره را یک مزیت قابل اعتنا برای داوطلبان عراقی تحصیل در دانشگاه‌های ایران دانست و اظهار کرد: ایجاد شعبه مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی در منطقه آزاد اروند، در واقع یک مزیت برای داوطلبان عراقی جهت گذراندن دوره آموزشی زبان فارسی است.

وی در پایان افزود: پردیس علم و فناوری اروند علاوه بر فعالیت بین‌المللی و جذب دانشجویان عراقی، دارای کارکردهای سایر پردیس‌های علم و فناوری همچون مهارت‌ورزی دانشجویان، استقرار واحدهای فناور و دانش‌بنیان، دوره‌های آموزش‌های آزاد و توسعه حرفه‌ای خواهد بود و انتظار می‌رود با توجه به شکل‌گیری ستاد مسؤولیت‌پذیری اجتماعی دانشگاه تهران، با حضور استادان و دانشجویان، شاهد برداشتن گام‌های اساسی برای محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی و رشد و شکوفایی ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1206707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =