امیرعبداللهیان: امنیت در منطقه خزر تفکیک ناپذیر است

وزیر امر خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: ضرورت دارد روند همکاری همکاری پنج جانبه شتاب بیشتری بگیرد. معتقدیم همه تصمیمات درباره دریا باید با اجماع ۵ کشور ساحلی باشد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: نمی‌توانیم قبل از هرچیز به بیش از ۱۶ هزار شهید فلسطینی یاد نکنیم. امیدوارم این اجلاس موجب تحرک بیشتر در همه همکاری‌ها شود. دریای خزر کانون دوستی ما و منشا خیر و برکت برای ۲۵۰ میلیون همسایه ساکن آن است که باید تلاش کنیم برای نسل آینده حفظ کنیم.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان: آتش بس موقت غزه باید تبدیل به یک آتش بس دائمی شود

وی افزود: امنیت در منطقه خزر تفکیک ناپذیر است و همه ما در قبال آن مسئولیت داریم. بیش از یکسال از اجلاس سران در عشق آباد می‌گذرد که تصمیمات مهمی در آن گرفته شد. ضرورت دارد روند همکاری همکاری پنج جانبه شتاب بیشتری بگیرد. معتقدیم همه تصمیمات درباره دریا باید با اجماع ۵ کشور ساحلی باشد.

وزیر امور خارجه همچنین گفت: تلاش کنیم تحرک بیشتری در همکاری‌ها در دریای خزر ایجاد گردد. برای تبدیل خزر به نماد دوستی نیازمند همکاری‌های جمعی هستیم و چاره‌ای نداریم به سمت نهادینه سازی همکاری‌ها به پیش رویم. در این راستا ایجاد یک دبیرخانه که بتواند همه سازوکارها را مدیریت کند امری ضروری است.

وی ادامه داد: تقویت همکاری اقتصادی، تجاری و حمل و نقلی به عنوان موتور محرکه توسعه و پیشرفت کشورهای ساحلی ضروری است. برگزاری همایش های اقتصادی بستر مناسبی برای افزایش همکاری‌ها است.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: متاسفانه برگزاری نشست نخست وزیران کشورهای حاشیه دریای خزر در تهران با وجود هماهنگی‌ها به تعویق افتاد و بدنبال برگزاری آن به میزبانی معاون اول هستیم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری‌های ایران گفت: در سال‌های اخیر سرمایه گذاری خوبی در سواحل ایران در بخش‌های هتل سازی و گردشگری انجام گرفته است.کنوانسیون حقوقی دریای خزر چارچوب کلی همکاری میان پنج کشور ساحلی را مشخص می‌کند و اعمال حاکمیت و صلاحیت جمعی در این مناطق نیازمند ترسیم خط مبدا و تعیین حدود آب‌های داخلی، سرزمینی و ماهیگیری است. گرچه شش دور مذاکرات در قالب گروه کاری برای نهایی کردن توافقات انجام شد، اما باید گفت روند با کندی پیش می‌رود و امیدواریم هفتمین نشست این کارگروه در باکو برگزار شود.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در حال حاضر تهدیدات فراوان زیست محیطی است که مهمترین آنها پایین آمدن سطح دریای خزر است. این ناشی از کاهش آب‌های ورودی به دریای خزر است که باعث افزایش آلاینده ها در استانهای ساحلی شده است.

وی افزود: پس از ۹ سال از نشست وزرای محیط زیست توافق خوبی برای استقرار کنوانسیون در تهران به عمل آورد. امنیت یک مقوله به هم پیوسته است و نا امنی در هر بخش از منطقه و جهان سایر مناطق را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در این نشست در خصوص تحولات فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی گفت: در شرایطی که بسیاری امیدوار پایداری آتش بس بودند، رژیم اسراییل نسل کشی را در دستورکار قرار داده است. هزاران واحد مسکونی و بیمارستان تخریب شده و بخش قابل توجهی از ساکنان فلسطین بی خانمان شدند. این اقدامات بیانگر جنایت جنگی است و نیازمند پیگیرد و مجازات است. سوال اصلی این است که این هدف قرار دادن انسان‌های بی گناه برای جنایتکاران صهیونیستی کافی نیست؟! آیا جامعه بین المللی همچنان می‌خواهند نظاره گر باشند؟!

وی افزود: ارزیابی آمار منتشره از سوی یونیسف نشان می‌دهد که رژیم اسراییل در جنایت علیه کودکان رتبه اول را در سطح بین المللی دارد. برای جلوگیری از این وضعیت صرفا ابراز انجار کفایت نمی‌کند بلکه باید اقدامی فراتر انجام داد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: ضرورت دارد با اتخاذ موضعی واحد نسبت به فعال سازی همه‌ی اهرم‌های فشار برای توقف جنایات رژیم و رفع محاصره انسانی به فوریت اقدام شود. ما معتقدیم در این برهه ضرورت دارد پیام واحد و قوی به رژیم آمریکا برای توقف جنایات علیه غزه و کرانه باختری داده شود. باید صادرات کالا و انرژی به اسراییل متوقف شود و تحریم کالاهای ساخت اسراییل حداقل کاری است که می‌توانیم انجام دهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1209592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =