پس از سفرهای پوتین به ایران، نگاه‌ها به نهج‌البلاغه در روسیه افزایش یافته است

محمد حضرت گالیموف: دو سفر اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران را در افزایش توجه محققان روس به نهج‌البلاغه مؤثر دانست.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، محمد حضرت گالیموف مفتی مسلمانان تاتارستان روسیه ضمن بازدید از مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی در اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، در تشریح پژوهش‌های علمی صورت گرفته توسط «جمعیت اخلاص» [سازمان غیردولتی مسلمانان روسیه] گفت: یکی از محورهای پژوهشی ما در سال‌های اخیر، بررسی تأثیر نهج‌البلاغه بر زندگی فردی و اجتماعی مردم بوده است؛ در خلال این تحقیقات متوجه دوستی و پیوندهای عمیق فرهنگی میان دو ملت ایران و روسیه بر اساس مؤلفه‌های دینی شدیم. من باور دارم که نهج‌البلاغه هم‌چون ریسمانی طلاییست که دوستی ما را حفظ می‌کند.

پس از سفرهای پوتین به ایران، نگاه‌ها به نهج‌البلاغه در روسیه افزایش یافته است

تأثیر سفرهای ایرانی پوتین!

این روحانی اهل سنت که اولین مترجم نهج‌البلاغه به زبان روسی است با اشاره به ۲۵ سال کار رسانه‌ای خود در برنامه‌های تلویزیونی برای تبلیغ اسلام و معارف نهج‌البلاغه، اضافه کرد: ترجمه نهج‌البلاغه سه سال کامل زمان گرفت. پس از انتشار ترجمه روسی نهج‌البلاغه، مفاهیم این کتاب در آثار عٌلمای مسلمانان روس مورد توجه بیش‌تری واقع شد؛ خصوصاً پس از دو سفرِ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ایران در سال‌های اخیر نیز توجه به نهج‌البلاغه در روسیه افزایش چشم‌گیری یافت.

محمد حضرت گالیموف ادامه داد: نهج‌البلاغه به ما می‌آموزد که نه فقط چه‎‌طور زندگی کنیم، بلکه حتی چه‎‌طور سخن بگوییم. بر اساس همین آموزه‌های ارزشمند دینی، امروز مسلمانان از احترام ویژه‌ای در جامعه روسیه برخوردارند. آن‌چنان که پوتین در ملاقات با ما، مسلمانان را بخش درخشانی از جامعه روسیه نامید.

وی با خبر دادن از آغاز همکاری‌ها میان مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی و جمعیت اخلاص روسیه، خاطرنشان کرد: پس از سفر قبلی در جریان مراسم جایزه بین‌المللی مصطفی (ص) به ایران در شهر اصفهان، اکنون برای تقویت همکاری‌های علمی میان اسلام پژوهانِ هر دو کشور در ایران حضور یافته‌ام. ما هم‌چون رهبر ایران باور داریم که عامل تفرقه بین مسلمانان، هر کجا که باشد «دشمن» است.

اهدای اولین نهج‌البلاغه روسی

گالیموف در پایان ضمن اهدای یک نسخه از ترجمه روسی نهج‌البلاغه به دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه، اظهار کرد: من خوش‌بخت‌ترین روحانی اهل سنت روسیه هستم که امروز افتخار اهدای ترجمه روسی نهج‌البلاغه را به هم‌تایان ایرانی خود داشتم. قلب من [از هیجان] برای حضور در جمع نهج‌البلاغه-پژوهان ایرانی به شدت می‌تپد و امیدوارم که لحظاتِ دوستی و برادری میان ما، برای دیگر روحانیان در روسیه الهام‌بخش باشد.

پس از سفرهای پوتین به ایران، نگاه‌ها به نهج‌البلاغه در روسیه افزایش یافته است

گفتنی است «مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی» به مرکزیت دانشگاه آزاد اصفهان پس از دو دوره برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه از سال ۱۳۹۹ تاکنون، در پاییز ۱۴۰۲ توسط دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسماً افتتاح شد و در آستانه سومین دوره برگزاری کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه، این مرکز میزبان هیأت‌های مختلفی از عراق، لبنان، نیجریه و روسیه برای تقویت همکاری‌های علمی بوده است.

خبرنگار: محمدعلی مکارم‌پور

انتهای پیام/

کد خبر: 1211193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =