۱میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان درآمد غیر شهریه‌ای معاونت پژوهشی

بخشی از این درآمد های غیر شهریه‌ای، از طرح های برون دانشگاهی و یا برگزاری دوره های توانمند سازی بوده که این دوره‌ها هم در سطح درون دانشگاهی برگزار شده و هم به عنوان اردوهایی برای ارگانها و نهادهای خارج از دانشگاه صورت پذیرفته است. همچنین از بخش آزمایشگاهی و کارگاهی و مرکز رشد و فناوری نیز، کسب درآمد خوبی اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان، مسعود معینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان پتانسیل بسیار خوبی هم در بدنه هیئت علمی و کارمندی و هم در میان دانشجویان وجود دارد که ما شاهد فعالیت‌هایشان در زمینه پژوهش و تولید علم در غالب انجمن‌های علمی و باشگاه پژوهشگران جوان و مرکز رشد و فناوری دانشگاه، هستیم. در ادامه گفت‌گوی ایسکانیوز با معینی را می‌خوانیم:


ایسکانیوز: یکی از مهم ترین فعالیت هایی که هر ساله در معاونت پژوهش و فناوری اتفاق می افتد چیست؟

در حوزه معاونت پژوهش و فناوری، شش بخش وجود دارد که به صورت جزیره‌ای و جدا از هم عمل نمی‌کنند، بلکه با یکدیگر همکاری دارند. با توجه به این موضوع، رویداد های زیادی را به شکل مشترک میان این بخش ها در معاونت پژوهشی برگزار می کنیم تا بتوانیم از همه اقشار دانشجویی جذب داشته باشیم. برای مثال گاهی به مناسبت های مختلف استارتاپ ها و رویداد هایی برگزار می‌کنیم که در این مراسم ها دانشجویان ایده های خود را ارائه می‌دهند و این ایده ها با توجه به شاخصه های موجود، بررسی و ارزیابی می‌شوند. سپس ایده های مناسب انتخاب شده و یک استاد راهنما برای آنها در نظر گرفته می‌شود. تا ایده دانشجو به صورت پژوهشی و علمی شکل و ساختار بگیرد. و به سمتی برود که افراد حاظر در آن تیم، یک شرکت ثبت کنند که اصطلاحا واحد فناور نام می‌گیرد. و آن واحد فناور همچنان تحت حمایت دانشگاه و نهاد های بیرونی، همانند پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان قرار می‌گیرد. زیرا امروزه دانشگاه ما با این نهاد ها ارتباطات بسیار خوبی دارد. اگر این حمایت های مالی از طرف صندوق های پژوهشی، به خوبی صورت گیرد، این واحد های فناور می توانند به شرکت دانش بنیان تبدیل شوند و تلاش خواهند کرد تا از طریق تحقیق و توسعه، محصولاتی را به مرحله فروش برسانند.

علاوه بر این، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، مرکزی به نام مرکز رشد و فناوری داریم که نقش حمایتی از اساتید و دانشجویانی را دارد که ایده ای در آنها شکل گرفته است و با توجه به آن ایده ها، هسته های پژوهشی متعددی در این مرکز راه اندازی می‌شود و تیم سازی صورت می‌گیرد و یک استاد راهنما به تیم اضافه می‌شود و تا جایی حمایت می‌شود که ایده پرورش یافته و به مرحله تولید محصول برسند. همچنین در معاونت پژوهشی، باشگاه پژوهشگران جوان را داریم که دانشجویان می توانند از طریق حمایت های صورت گرفته و با استفاده از تسهیلات و مزایا، نهایتا به کسب و کار خودشان دست یابند.

ایسکانیوز: در حال حاضر چند واحد فناور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان داریم؟

مجموعا بیست و پنج هسته پژوهشی و واحد فناور وجود دارد.

۱میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان درآمد غیر شهریه‌ای معاونت پژوهشی

ایسکانیوز: آیا در دانشگاه ما، واحد فناوری وجود دارد که به شرکت دانش بنیان تبدیل شده باشد؟

بله. یکی از واحد های فناور ما به شرکت دانش بنیانی تبدیل شده که تولید آن رباتی با هوش مصنوعی است که می تواند آلودگی های موجود در کنسرو ها در خط تولید را تشخیص دهد که در حال حاضر به صورت آزمایشی به شرکت سحر فروخته شده است و یکی دیگر از واحد ها نیز در حال تبدیل به شرکت دانش بیان است.

ایسکانیوز: در میان صحبت هایتان فرمودید، از صاحبان ایده حمایت می کنید تا به مرحله ثبت شرکت برسند. پس آیا حمایت شما صرفا از افراد نخبه است که حرفی برای گفتن دارند؟

من در زمینه نخبه بودن، نظر شخصی خودم را دارم. زیرا من از میان مسیر نخبه پروری و شناسایی نخبه، به نخبه پروری اعتقاد بیشتری دارم.
به عقیده بنده، نخبه صرفا کسی نیست که یک کار فوق العاده انجام می دهد. بلکه افرادی وجود دارند که به نظر می رسد نخبه نیستند، اما اگر در مسیر نخبه پروری قرار بگیرند و اصول را آموزش ببینند، می توانند از نخبگانی که دنبالشان می گردیم هم، بهتر عمل کنند و در نهایت سطح نخبگی بالاتری داشته باشند.

ایسکانیوز: شما چه چشم انداز و اهدافی برای معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه دارید؟

ما بر اساس سند تحول و تعالی، باید یک عملکرد سالیانه را به ثبت برسانیم و تا حد زیادی مسیر برایمان مشخص شده است. که این مسیر بر اساس آمایش استانی اتفاق می افتد. در اصل ما در استان همدان آمایشی انجام دادیم و از طریق آن چالش های بومی و استانی را شناسایی کردیم.
و حالا در تلاش هستیم تا بدانیم دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان در کجای این قضیه قرار دارد و چگونه می تواند به استان کمک کند.

و طی یک سال و نیم گذشته که بنده سکان دار معاونت پژوهشی استان بودم، دانشگاه آزاد در استان و کارگروه های استانی که با فعالیت هایشان، نیاز های شرکت ها، کارخانه ها و دستگاه های اجرایی را شناسایی می کنند و در مسیر حل مشکلات آنها قدم بر می دارند، نقش آفرینی زیادی کرده است.

برای مثال ما با اصرار فراوان، دبیرخانه یا ریاست کارگروه ها و کمیته های استانی را که توسط استانداری یا دانشگاه سراسری(بوعلی سینا) به عنوان دانشگاه معین استان، برگزار می‌شوند، بر عهده گرفتیم و طی یک سال گذشته عملکرد خوبی از خودمان نشان داده و رضایت استان و دانشگاه سراسری را جلب کردیم. که این نقش آفرینی منجر شد به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان که یکی از بزرگترین دانشگاه های استان محسوب می شود و بالغ بر ۱۷ هزار دانشجو و ۳۵۰ عضو هیئت علمی دارد، نسبت به گذشته، اعتبار بیشتری پیدا کند و در استان صاحب ایده و برنامه شود. علاوه بر اینها بتواند به معادلات استان کمک کرده و در کنار آن درآمد نیز داشته باشد.

بنابراین همان طور که گفتم، عملکرد ما بر اساس شاخصه ها و اقداماتی که در تفاهم نامه عملکردی وجود دارد، کم و بیش پیش می رود و در اصل ما در زمینه های گوناگون یک تعهد یک ساله می دهیم که برای مثال طی یک سال آینده چند مقاله و کتاب به چاپ برسانیم و یا تعداد واحدهای فناور را افزایش دهیم و همچنین در طرح های پژوهشی، بتوانیم طرح های بیشتری با درآمدهای بالاتر، دریافت کنیم. طوری که بتوانیم نقش خودمان را در درآمد های غیر شهریه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ایفا کنیم.

و خوشبختانه طبق گزارش های چند ماه قبل و سه ماهی که از سال مالی گذشته، روی ریل هستیم و به خوبی پیش می رویم. همین طور، در بسیاری از بخش ها می توانیم درصد قابل توجهی از تعهداتمان را که در طی این سه ماهه بوده، پوشش دهیم.

لازم به ذکر است که دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با رویکردی که در سند تحول و تعالی پنج ساله اش در نظر گرفته، به جرئت از دانشگاه سراسری نیز پیشی گرفته و بسیار سریع تر وارد بازار کسب و کار فناوری شده است. و اصطلاح دقیق تر اینکه نسل دانشگاهی از نسل قدیم به نسل های سوم و چهارم در حال پوست اندازی است. با این معنا که دانشگاه مسئله محور و عرضه محور است که بتواند نیاز های جامعه را با ارزش افزوده دانش، برطرف کند. یعنی بتوانیم از دانش، ثروت تولید کنیم.

در این وضعیت، دانشگاه ما در تلاش است تا دانشجویان را به سمتی هدایت کند که علاوه بر علم آموزی، بتوانند در حین تحصیل یا پس از آن، کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند. زیرا در حال حاضر، در بازار فناوری جهان، دیگر نمی توانیم بگوییم هر فردی یک شغل یا پکیج شغلی آماده دارد تا بتواند پس از فارغ التحصیلی، در آن شغل مشغول به کار شود. و در این زمان، کسب و کار شخصی که با توجه به ایده ها و استعداد ها شکل می گیرد، هم می تواند درآمد بیشتری ایجاد کند و هم کشور را در لبه علم پیش ببرد.

ایسکانیوز: در حال حاضر درآمد غیر شهریه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان از معاونت پژوهش و فناوری، چقدر است؟

ما از ابتدای سال تا کنون از بخش های مختلف معاونت پژوهشی، حدود یک میلیارد و دویست میلیون درآمد غیر شهریه ای داشته ایم.

برای مثال، بخشی از این درآمد، از طرح های برون دانشگاهی و یا برگزاری دوره های توانمند سازی بوده است. که این دوره ها هم در سطح درون دانشگاهی برگزار شده و هم به عنوان اردوهایی برای ارگانها و نهادهای خارج از دانشگاه. همچنین از بخش آزمایشگاهی و کارگاهی و مرکز رشد و فناوری نیز، کسب درآمد اتفاق افتاده است.

ایسکانیوز: وضعیت پژوهشی دانشگاه چگونه است و چه تعداد مقالات ثبت شده داریم؟

در ایام کرونا به دلیل عدم حضور اساتید و دانشجویان، آسیب های زیادی به بخش های مختلف دانشگاه، از جمله معاونت پژوهش و فناوری، وارد شد. اما طی سال‌های بعدی، توانستیم از پتانسیل بالای اساتید بهره ببریم. برای مثال سال گذشته حدودا ۷ کتاب تالیفی و ترجمه ای داشتیم که مصوبه آن آمده و تعدادی چاپ و تحویل شده است.

همچنین، حدودا ۴۵۰ یا ۴۶۰ مقاله در زمینه های مختلف داریم که توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی و یا اساتید، در پایگاه های معتبر علمی، به چاپ رسیده اند که تعدادی از آنها در پایگاه های علمی، و تعدادی در نشریات و ژورنال های معتبر بین المللی به چاپ رسیده اند. و در نشریات داخلی نیز، در وزارت بهداشت، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و همچنین دانشگاه آزاد، چاپ مقاله صورت گرفته است.

علاوه بر اینها، طی امسال دو نشریه جدید در دانشگاه آزاد اسلامی همدان، تاسیس شده است. یکی در واحد تویسرکان که در مراحل اولیه می باشد. و دیگری در واحد خودمان، یعنی همدان. که این نشریه در بخش علوم سیاسی یا همان مطالعات سیاست بین الملل می باشد. که تا کنون عالی کار کرده و توانسته رتبه (ب) دانشگاه آزاد اسلامی را کسب کند.

ایسکانیوز: در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، چه حمایت هایی از پژوهش های دانشجویی صورت می گیرد؟

در باشگاه پژوهشگران جوان، برای مقالات تشویق صورت می گیرد. به این شکل که در نشریه، مقاله ها ارزیابی می شوند و متناسب با رتبه ای که به آن مقاله داده شده، طبق بخشنامه، تشویق مالی اتفاق می افتد.

همچنین، اگر دانشجویان در حوزه تخصصی خودشان، ایده یا طرحی مدنظر داشته باشند، می توانند در غالب طرح پژوهشی، روی آن کار کنند و از حمایت های مالی بر خوردار شوند. علاوه بر اینها، ما با دستگاه های اجرایی در تعامل هستیم. به این شکل که آنها لیست عناوین پژوهشی که مدنظر دارند و از آنها حمایت مالی می کنند را برای ما ارسال می کنند. ما نیز آن عناوین را از طریق دفتر تحقیقات به گروه های آموزشی مربوطه ارسال می کنیم و از آنها می خواهیم که عناوین پایان نامه های دانشجویانشان از میان عناوین مطرح شده انتخاب شود تا بتوانند از حمایت های مالی آن دستگاه ها برخوردار شوند.

برای مثال اگر عناوین پایان نامه ها از میان عناوین مدنظر کمیته امداد انتخاب شوند، افراد می توانند برای کارشناسی ارشد پنج میلیون تومان و برای دکتری هفت تا ده میلیون تومان، حمایت مالی دریافت کنند.

خبرنگار: محمدحسین میرزائی / نازنین مولایی

انتهای پیام/

کد خبر: 1211331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =