کاهش وابستگی به شهریه و توسعه دانش بنیان‌ها در دانشگاه آزاد جای تقدیر دارد

اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس و معاونان دانشگاه آزاد اسلامی از حرکت این دانشگاه در جهت کاهش وابستگی به شهریه و رشد دانش‌بنیان‌ها تقدیر کردند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست مشترک اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و معاونان این دانشگاه، در باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد و درخصوص عملکرد، دستاوردها و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی بحث و بررسی صورت گرفت.

در این جلسه، دکتر طهرانچی گزارشی درخصوص سند تحول، دستاوردهای علمی، فرهنگی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کرد.

دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه، گزارشی از عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی، افق پیش رو و برنامه‌های خود ارائه و عنوان کرد: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی یک میلیون و 310 هزار دانشجو دارد که سهم بزرگی از آموزش عالی و عمومی را به دوش می‌کشد.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی دارای 400 واحد دانشگاهی است که فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف ازجمله شرکت‌های دانش بنیان داشته و وابستگی خود را به شهریه کاهش داده است.

دکتر علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی پس از استماع گزارش دکتر طهرانچی درخصوص سند تحول و تعالی دانشگاه و دیگر دستاوردهای علمی، فرهنگی و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، حرکت این دانشگاه در جهت کاهش وابستگی به شهریه و توسعه شرکت‌های دانش بنیان‌ را قابل قبول و شایسته تقدیر دانست.

وی در ادامه، با اشاره به عملکرد کمیسیون آموزش مجلس یازدهم، گفت: کمیسیون آموزش، این حوزه را به صورت یک زنجیره واحد می‌بیند به طوری که با ایجاد سازمان تعلیم و تربیت ذیل وزارت آموزش و پرورش، برای از صفر تا شش‌ساله‌ها برنامه داشته و این برنامه‌ریزی با اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان، برای دانش‌آموزان ادامه پیدا کرده و به آموزش عالی رسیده است.

دکتر منادی سفیدان با بیان اینکه کمیسیون آموزش با اجرای رتبه بندی معلمان، بیش از 50 هزار میلیارد تومان از بودجه دولت صرف ارتقای تعلیم و تربیت کرد، گفت: در ادامه زنجیره، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برای ارتقای کیفی آموزش ها در دانشگاه ها پیش‌بینی شد و ما در این حوزه دانشگاه آزاد اسلامی را مستقل و جداگانه دیده‌ایم.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌هایی که از دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کردیم، این دانشگاه نیز در حوزه همسان‌سازی حقوق اساتید و اعضای هیأت علمی رشد حقوقی مناسبی داشته و این در حالی است که شهریه دریافتی از دانشجویان افزایش پیدا نکرده است.

دکتر منادی سفیدان با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون 7 میلیون دانش‌آموخته داشته و بیش از 40 هزار استاد پیوسته و وابسته دارد، تصریح کرد: ما دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی می دانیم و معتقدیم این دانشگاه در مسیر توسعه خود باید مورد حمایت وزارت علوم و دولت قرار گیرد.

مهدی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سند پیش‌بینی شده برای دانشگاه آزاد اسلامی بسیار امیدوارکننده بوده و حرکت دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جهت مثبت است. دانشگاه آزاد اسلامی در مناطق آزاد نیز فعالیت های گسترده ای دارد و با در اختیار داشتن واحدهای بین‌المللی، جذب دانشجوی خارجی نیز دارد و این یکی از نقاط مثبت دانشگاه آزاد است که باید تقویت شود.

وی تأکید کرد: پس از ایجاد مرحله پیش‌دفاع متمرکز در دوره دکتری برای دانشجویان این مقطع، کیفیت علمی افزایش چشمگیری داشته و همین مسئله موجب افزایش میزان ورودی‌ دانشجویان دکتری از 8 هزار نفر به 12 هزار دانشجو شد. چنین ابتکارات و رویکردهایی باعث افزایش اعتبار علمی دانشگاه آزاد اسلامی می‌شود و باید تقویت شده و بیشتر نشان داده شود تا ارتقای اعتبار علمی و اجتماعی این دانشگاه مشخص شود.

در پایان این نشست، رئیس و اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از تعامل مثبت و سازنده دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر کردند.

خبرنگار: پیمان ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1211861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =