کالاهای مبادله‌شده بین ایران و اوراسیا چیست؟

عمده اقلام صادراتی و واردتی ایران از اتحادیه اوراسیا در ۸ ماه امسال نشان می‌دهد در بخش صادرات، پسته با پوست تازه به ارزش ۷۸ میلیون دلار در صدر لیست صادرات و گندم و ذرت دامی به ترتیب به ارزش ۴۶۵ و ۱۴۹ میلیون دلار نیز بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد در هشت ماهه امسال پسته‌ها با پوست تازه، پلی استیرن و میله‌های آهنی و فولادی بیشترین محصولات صادر شده از ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا بودند و به ترتیب ۷۸، ۶۲ و ۴۳ میلیون دلار از این سه محصول به اوراسیا صادر شده است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات توافق نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا اعلام شد

همچنین قیر نفت با ۳۲، سایر سیمان سفید با ۳۰، سایر انواع میگو با ۲۷، فلفل فرنگی با ۲۶، کیوی تازه با ۲۵ و رب گوجه‌فرنگی با ۲۴ میلیون دلار صادرات به اوراسیا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در این میان گندم معمولی، ذرت دامی و سایر ترموچوب کالاهای اصلی وارد شده از اوراسیا در هشت ماهه امسال بوده و میزان واردات آن‌ها به ترتیب ۴۶۵، ۱۴۹ و ۱۳۱ میلیون دلار بوده است.

در این مدت واردات سایر محصولات شامل جو به استثنای ارز ۱۲۱ میلیون دلار، روغن دانه آفتابگردان ۷۰، لاشه و شقه بره ۴۲ و اجزء و قطعات راکتور ۳۱ میلیون دلار بوده است.

گفتنی است؛ هفته گذشته پس از حدود سه سال مذاکره، موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس، توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و مقامات پنج کشور عضو آن اتحادیه و کمیسیون اقتصادی اوراسیا، طی مراسمی در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ روسیه امضا شد. مطابق این موافقت‌نامه تجارت آزاد، جهت افزایش تجارت فی‌مابین و گسترش همکاری‌ها، علاوه بر تسهیل تجارت و رفع موانع غیر تعرفه‌ای، تعرفه ورودی حدود ۸۷ درصد اقلام کالایی حذف می‌شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت و واردات ۳۸۸ میلیارد دلاری از جهان، بازار بسیار بزرگ در نزدیکی ایران محسوب می‌شود. در همین راستا سازمان توسعه تجارت پیش بینی کرده با اجرایی شدن این توافق‌نامه تجارت ایران با کشورهای عضو این اتحادیه تا پنج سال آینده به ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار برسد.

کل تجارت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال گذشته بیش از ۳.۲ میلیارد دلار بوده که از این میزان، ۱.۴ میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران و ۱.۷ میلیارد دلار مربوط به واردات ایران از اتحادیه اقتصادیه اوراسیا بوده است. آمارهای منتشر شده در هشت ماهه سال جاری نیز نشان می‌دهد، تجارت ایران و پنج کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ۵.۲ میلیون تن کالا، به ارزش دو میلیارد و ۳۴۴ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۳۳.۵ درصدی در وزن و ۱۴ درصدی در ارزش همراه بوده است.

از این میزان دو میلیون و ۷۷۸ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۴ میلیون دلار از ایران به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا کالا صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد در وزن و ۲۰ درصد در ارزش افزایش داشته است. همچنین دو میلیون و ۳۹۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۷۰ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار نیز از این میزان تجارت در هشت ماهه امسال مربوط به واردات ایران از کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که نسبت به هشت ماه نخست سال گذشته با رشد ۲۲ درصدی در وزن و ۱۰ درصدی در ارزش همراه بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1213505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =