کنعانی: درباره تمامیت ارضی ایران با کسی تعارف نداریم

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه گفت: ما از سیاست تحریم صادرات نفت که آمریکایی‌ها معتقد بودند صادرات نفت را به صفر می‌رساندند نیز عبور کردیم آن‌ها در این باره اعتراف می‌کنند تحریم صادرات نفت در ایران به نتیجه نرسید و همچنین انزوای ایران هم به‌ جایی نرسید و هم‌اکنون همان رژیم و دولت مدعی انزوای بین‌المللی ایران، منت می‌کشند که به‌طور مستقیم با ما مذاکره کنند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ناصر کنعانی در نشست پرسش و پاسخ دانشجویی که امروز،۱۲ دی در سالن بوستان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، در پاسخ به سؤالات دانشجویان، اظهار کرد: دیپلماسی عمومی یک وظیفه ملی است که در حوزه روابط میان کشورها و ملت‌ها جایگاه ویژه و اثرگذاری دارد.

بیشتر بخوانید:

کنعانی: دارایی‌های ایران منتقل شده و امکان استفاده از آن را داریم

وی افزود: دیپلماسی عمومی می‌تواند در تبیین، اقناع و تصویر ارائه شده از یک کشور و یا حتی تصویرسازی غیر واقعی از یک امر کاذب و دروغین حتی به شکل ایجابی، نقش مهمی را ایفا کند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه عنوان کرد: ما در بحث فلسطین و اقناع جامعه جهانی موفق عمل کردیم و در حوزه بین‌المللی نیز تبیین خوبی ارائه داده‌ایم که این نتایج بخشی از موفقیت جمهوری اسلامی است.

در موضوع طوفان‌الاقصی موضع‌گیری دوگانه نداشتیم

کنعانی تصریح کرد: در خصوص موضوع طوفان‌الاقصی ما موضع‌گیری دوگانه نداشتیم و مقام معظم رهبری در این باره بیان کردند که این حرکت اقدام خودجوش ملت فلسطین علیه اسرائیل بود؛ ما از مقاومت حمایت می‌کنیم اما این عملیات اقدامی مشروع از سوی فلسطین، واکنشی طبیعی به اشغالگری و جنایات رژیم غاصب بود.

وی ادامه داد: برنامه رژیم صهیونیستی فقط برای اشغال فلسطین نیست بلکه تهدیدی برای امنیت بین‌المللی است و این برنامه‌ریزی بخشی از پروژه جهانی و نظام سلطه است.

این مسئول عنوان کرد: در حوزه سیاسی، فرهنگی و بین‌المللی اقدامات خوبی در حوزه فلسطین انجام‌شده است چراکه مسئله فلسطین در حال فراموشی بود و حتی از فهرست اولویت‌ کشورهای اسلامی و عربی حذف شده بود. خوشبختانه امروز مسئله فلسطین مسئله‌ای جهانی شده و مجدد به فهرست مسائل شورای امنیت ملی برگشته است.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه گفت: مسئله فلسطین با تلاش‌های جمهوری اسلامی جایگاه خود را پیدا کرده است؛ مقاومت حق مشروع فلسطین است که سرزمینش اشغال‌شده و ما توانستیم صدای رسای مقاومت در میان ملت، دولت و مجامع بین‌المللی باشیم.

وی تصریح کرد: سازمان همکاری‌های اسلامی نیز ۲ نشست در سطوح مختلف درباره فلسطین برگزار کرده و فلسطین به مسئله مهم کشورهای اسلامی تبدیل‌شده است.

کنعانی تصریح کرد: مسئله فلسطین مسئله حق و حقانیت و عدالت است و متأسفانه مفهوم عدالت کم‌رنگ شده است درحالی که باید بیشتر تلاش شود که از روش‌های دیپلماسی عمومی در مسئله فلسطین استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در سه ماه گذشته با مذاکرات متعددی که در مقامات بین‌المللی در خصوص فلسطین برگزار کردیم توانستیم زبان گویای مقاومت در مجامع بین‌المللی باشیم؛ همچنین جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌ سازمان‌های چندجانبه برای مطرح کردن قضیه فلسطین استفاده کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در بحث پیگیری پرونده حقوقی ترور شهید سپهبد سلیمانی، اقدامات لازم در محاکم بین‌المللی صورت گرفته و با دقت لازم گام‌های اولیه برداشته‌ شده است؛ این موضوع طبیعتاً از موارد مهم در جدول سیاسی و حقوقی کشور و پرونده ملی است. به همین دلیل با همکاری مشترک وزارت امور خارجه، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و قوه قضیه در حال انجام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات اشاره کرد و ادامه داد: انتخابات همواره نماد حضور و ایستادگی ملت پای انقلاب و آرمان‌ها است و با توجه به اینکه دشمنان قصد دارند میان نظام و مردم فاصله ایجاد کنند، مقام معظم رهبری بر مشارکت پرشور و فراهم کردن زمینه برای حضور حداکثری تأکید کرده‌‎اند.

کنعانی بیان کرد: حضور مردم در انتخابات ایجادکننده یأس و ناامیدی برای نظام سلطه است و دستگاه دیپلماسی به‌عنوان بخشی از نظام، مشوق برگزاری انتخابات پرشور خواهد بود.

وی گفت: مقاومت در حوزه میدان مقتدر است و امروز شاهد هستیم که محور مقاومت هشتاد و هشتمین روز جنگ را تجربه می‌کند؛ مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند ما در عملیات نظامی هیچ دستاوردی نداشتیم و شکست خوردیم؛ ملامت کردن داخل کابینه رژیم غاصب رواج دارد و یکدیگر را در ایجاد وضع موجود مقصر می‌دانند و بزرگ‌ترین تهدید نیز متوجه نتانیاهو شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مقاومت توسط جمهوری اسلامی ایران، با حمایت سردار سلیمانی قوت و تکثیر آن در اولویت قرار گرفت. ما پشتیبان قاطع مقاومت هستیم و رکورد بی‌نظیری در حمایت سیاسی، حقوقی و بین‌المللی به ثبت رسانده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما با رویکرد اصولی و منطقی و حمایت از مردم مظلوم و دولت‌های تحت تجاوز خارجی که مورد هجوم قرار دارند، موازنه‌های راهبردی را به نفع ملت‌های منطقه تغییر دادیم و در زمین‌گیر کردن طرح آمریکا برای خاورمیانه بزرگ نقش محوری ایفا کردیم، البته که هزینه‌های بسیاری در این باره پرداخت کرده‌ایم.

این مسئول گفت: در ارتباط با مواضعی که مرتبط به تمامیت اراضی جمهوری اسلامی ایران است با کسی تعارف نمی‌کنیم و تمامی اقدامات دیپلماتیک لازم را با قاطعیت انجام داده‌ایم و گزارش را به سمع ملت رسانده‌ایم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رأس محور مقاومت اجازه نداد که طرح نرم افزاری و سخت‌افزاری آمریکا به نتیجه برسد و با ایستادگی در مقابل طراحی نظام سلطه هزینه‌هایی را نیز پرداخت کرده است.

تحریم‌های ظالمانه و فلج‌کننده را تجربه کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: ما تحریم‌های ظالمانه، همه‌جانبه و فلج‌کننده را تجربه و شهدایی را تقدیم کردیم که هزینه‌ ایستادگی مقابل طراحی‌های نظام سلطه بود اما در مقابل فشار، تهدید و تحریم قد خم نکردیم که دشمن نیز در این باره اذعان می‌کند جمهوری اسلامی ایران از فشارهایی که بر آن وارد شد پیروزمندانه عبور کرد.

وی گفت: ما از سیاست تحریم صادرات نفت که آمریکایی‌ها معتقد بودند صادرات نفت را به صفر می‌رساندند نیز عبور کردیم. آن‌ها در این باره اعتراف می‌کنند تحریم صادرات نفت در ایران به نتیجه نرسید و همچنین انزوای ایران هم به‌ جایی نرسید و هم‌اکنون همان دولت مدعی انزوای بین‌المللی ایران، منت می‌کشد که به‌طور مستقیم با ما مذاکره کند.

کنعانی‌ ادامه داد: گروه‌های مشارکت اقتصادی ما رونق بسیاری گرفته است و امروز اسناد امضا شده ما با کشورها تعداد قابل‌توجهی است؛ همچنین عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و برعکس از دستاوردهای ما و نقطه قوت است.

وی بیان کرد: عضویت ما در سازوکارهای چندجانبه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای اساساً نقطه قوت و نشان‌دهنده ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و پویایی دیپلماسی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سوابق عملکردی و نظارتی دولت در دستگاه دیپلماسی طی یک سال گذشته نشان‌دهنده این است که با سخت‌ترین اشل‌ها به‌عنوان دستگاه نمونه دولتی انتخاب‌ شده است.

این مسئول تأکید کرد: نقطه هماهنگی ما در حوزه دانشجویان بین‌المللی وزارت علوم و بخش بین‌المللی وزارت علوم است و ما به‌عنوان وزارت خارجه از تقویت دانشجویان بین‌المللی حمایت می‌کنیم و اداره امور دانشجویی وزارت خارجه همواره در این راستا نقش جدی ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: در بحث افغانستان اعلام کردیم ما نسبت به تلاش برای کمک به صلح و امنیت در افغانستان خودمان را متحد می‌دانیم و از تلاشی که در حد توان ما باشد دریغ نخواهیم کرد و در حفظ موضع اصولی اما با نگاه به‌ضرورت کمک به مردم افغانستان، ثبات در افغانستان، تأمین‌ امنیت ملت افغانستان، تلاش‌ها و سازوکارهای چندجانبه‌ای انجام دادیم زیرا هرگونه تحولات و شرایط سیاسی در آن کشور تأثیرات فوری بر جمهوری اسلامی ایران خواهد گذاشت.

کنعانی در پایان گفت: تأمین امنیت در مرزهای شرقی برای ما دارای اهمیت ویژه است و برخی از رخدادهای امنیتی نامطلوب به نیروهای امنیتی در قالب پروژه‌های خارجی برای برهم زدن امنیت ماست که هرگز چنین اجازه‌ای نخواهیم داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1213896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =