شناسایی ۲.۷ میلیون مودی مالیاتی جدید در کشور

رئیس کل سازمان امور مالیاتی از شناسایی ۲.۷ میلیون مودی جدید مالیاتی در سال جاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی افزایش درآمد مالیاتی سال آینده بر مبنای جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید خواهد بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز،‌ سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور امشب در برنامه صف اول‌، با بیان این که پیش‌بینی می‌شود از محل افزایش یک درصد نرخ مالیات بر ارزش افزود در سال آینده ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد جدید به دست آید،‌گفت: این درآمد ناشی از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده صرف متناسب سازی حقوق بازنشستگان و اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد شد،. اساسا مالیات بر ارزش افزوده از اقشار پرمصرف اخذ می شود و کالاهای اساسی و مرتبط با سفره مردم از قبیل آرد، لبینات،‌گوشت ، محصولات کشاورزی خام و خدمات درمانی و روغن خوراکی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

بیشتر بخوانید:

بازنشستگان چه میزان باید مالیات بدهند؟

طبق اعلام رئیس سازمان امور مالیاتی،‌ تحقق درآمدهای مالیاتی با تمرکز بر شناسایی مودیان جدید و جلوگیری از فراریان مالیاتی خواهد بود.

سبحانیان در مورد افزایش درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز گفت: نرخ درآمدهای مالیاتی بویژه در زمینه تولید، نه تنها افزایش نمی‌یابد، بلکه در دو سال اخیر ۷ واحد درصد نیز کاهش یافته است، بنابر این این رشد از محل شناسایی مودیان جدید صورت می‌گیرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین از رشد ۴۲ برابری لحاظ حجم ورودی اشخاص حقوقی در سامانه مودیان و ارسال صورتحسابهای الکترونیکی خبرداد و یادآور شد، با اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان نه تنها نظام مالیاتی، بلکه اقتصاد کشور سامان خواهد یافت.

وی این را هم گفت که در تلاش هستیم، تکالیف مالیاتی مودیان در ساده ترین، راحت ترین و کم هزینه ترین شکل با آرامش و همدلی که به نفع خود آنها هم هست، انجام شود. اکنون مودیان مالیاتی با یک دستگاه کارتخوان اندرویدی در کمتر از یک دقیقه می‌توانند صورتحساب الکترونیکی ارسال کنند.

به باور رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور، رویکردهای مالیاتی باید برای فعالان اقتصادی پیش بینی پذیر باشد، اکنون قبل از اینکه بخشنامه و آیین نامه ای تدوین شود، یک ماه قبل و از طریق سامانه در اختیار ذی نفعان قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد، معتقدیم تنها دغدغه فعالان اقتصادی باید کسب و کار خودشان باشد و ما در نظام مالیاتی تلاش حداکثری داریم که تکالیف آنان به بهترین شکل ممکن و از طریق توسعه خدمات الکترونیکی تسهیل شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور همچنین تصریح کرد، در تلاش هستیم، تکالیف مالیاتی مودیان در ساده ترین، راحت ترین و کم هزینه ترین شکل با آرامش و همدلی که به نفع خود آنها هم هست، انجام شود. اکنون مودیان مالیاتی با یک دستگاه کارتخوان اندرویدی در کمتر از یک دقیقه می‌توانند صورتحساب الکترونیکی ارسال کنند.

بر اساس گفته سبحانیان، مالیات پرداختی حدود ۵۰ درصد مشاغل، صفر است و بطور میانگین مالیات اخذ شده از برخی دیگر از اصناف و مشاغل به شرح زیر است: دفاتر اسناد حدود ۱۴.۵ میلیون، رستوران‌ها ۹ میلیون، طلاوجواهر ۹.۹ میلیون، هنرمندان ۶ میلیون، لوازم خانگی ۶ میلیون است که گویای عدم فشار بر مودیان و اصناف خرد و حرکت به سمت مالیات ستانی عادلانه است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور این نکته را هم یادآور شد که در دولت سیزدهم، بیش از ۵۰ درصد از منابع بودجه‌ای از محل درآمدهای مالیاتی است و سهم درآمدهای نفتی در بودجه به کمتر از ۳۰ درصد رسیده است.

وی گفت: دولت بنا ندارد با افزایش نرخ های مالیاتی به افزایش درآمدهای مالیاتی برسد. افزایش درآمدهای مالیاتی با تمرکز بر دانه درشت‌ها و فراریان مالیاتی محقق خواهد شد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین از شناسایی ۱.۲ میلیون خودرو لوکس در کشور خبر داد و گفت: مجموع مالیات این خودروها ۲۸۰۰ میلیارد تومان است که باید تا پایان بهمن ماه این مالیات ها پرداخت شود و تا امروز ۶۰ میلیارد تومان از خودروهای لوکس وصول شده است.

سبحانیان همچنین در مورد تکلیف اصناف و اشخاص حقوقی برای پیوستن به سامانه مودیان گفت: میزان حضور در سازمان مودیان از اول امسال تا پایان آذر رشد ۴۲ برابری داشته و از ۱۹۵۰ شخص حقوقی به ۸۳ هزار مودی رسیده و ارسال صورتحساب الکترونیکی از ۴۵۰ هزار در روز به ۷ میلیون مورد افزایش یافته است. همچنین صورتحساب نوع ۱ شامل اقلام و خریدار و فروشنده از ۱۶۰ هزار فقره به ۱.۰۸ فقره در روز رسیده است.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی همچنین گفت: افرادی که مجموع فروش سالانه آنها بیش از ۱۷ میلیارد تومان است باید در سامانه مودیان حضور پیدا کنند و کمتر از این رقم را بدون ارائه صورتحساب می توانند مالیات در نظر گرفته شده را بپذیرند و پرداخت کنند.

سبحانیان در مورد پیش بینی درآمد مالیاتی در لایحه بودجه سال آینده گفت: قرار است درآمد مالیاتی از ۷۵۰ همت سال جاری با رشد ۴۹ درصدی به ۱۱۲۰ همت در سال آینده افزایش یابد که البته از محل شناسایی مودیان جدید و جلوگیری از فرار مالیاتی محقق خواهد شد.

وی در مورد حساب های تجاری گفت: حسابی که فعال اقتصادی به سازمان مالیاتی معرفی کرده و به پرونده الصاق شده است حساب تجاری است اما کسانی از حساب های غیرتجاری برای تجارت استفاده می‌کنند که با الگوریتم های هوش مصنوعی شناسایی شده و به جرم کتمان درآمد و فرار مالیاتی مشمول جریمه خواهند شد، بنابر این اگر به قانون تمکین کنند به نفع خودشان خواهد بود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی میانگین مالیات سالانه دفاتر اسناد رسمی را ۱۴.۵ میلیون تومان، بنگاه های املاک ۱۰ میلیون، رستوران و کافه ۹.۹ میلیون تومان، طلا و جواهر ۹ میلیون، وکلای دادگستری ۸ میلیون، لوازم خانگی ۵.۹ میلیون، لوازم صوتی و تصویری ۴.۹ میلیون تومان پرداخت کرده اند، در حالی که یک کارمند در سال ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان مالیات می‌پردازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =