بنیاد ملی نخبگان سازمانی بحران‌زده‌ است/ غیرفعال بودن تسهیلات بنیاد نخبگان در یکسال گذشته

دبیر کانون خیریه دانشگاه گیلان با بیان این که بنیاد ملی نخبگان سازمانی بحران‌زده‌ است، گفت: تسهیلات بنیاد نخبگان در یکسال گذشته غیرفعال بوده است.

مهدی نورمحمدی سیگارودی دبیر کانون خیریه دانشگاه گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در انتقاد به عملکرد بنیاد ملی نخبگان و مسیر نخبگی در کشور اظهار کرد: فهم درستی از مسئله نخبگی و نیازهای نخبگان در کشور ما وجود ندارد. به نظر من، کار بنیاد ملی نخبگان از اساس اشتباه است؛ چرا که بدون ایجاد رقابت آزاد و بستن دست بوروکراسی دولتی و قوانین دست‌وپاگیر، سازمانی برای حمایت از نخبگان تاسیس کرده‌ایم. وقتی نتوانیم بازار کار رقابتی ایجاد کنیم تا افراد در جایگاه درست خود قرار بگیرند، بنیاد نخبگان نمی‌تواند مشکلی را حل کند.

بیشتر بخوانید:

معافیت مالیاتی همکاری صنایع با دانشگاه‌ها اجرا نمی‌شود/ تیم فوتبال بزنی می‌صرفد؛ همکاری با دانشگاه، نه!

وی افزود: ضوابط و آیین‌نامه‌های نخبگی در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد تصویب شد. هدف از این قانون حمایت از نخبگان و مستعدان بود؛ اما امروز می‌بینیم که این قانون کارایی چندانی نداشته است. به همین دلیل، لازم است بررسی کنیم که چرا این قانون کارآمد نبوده است.

سیگارودی خاطرنشان کرد: وزیر کشور اخیرا گفت که هرچقدر تلاش کنیم نمی‌‎توانیم حقوقی معادل کشورهای عربی به نخبگان پرداخت کنیم. حتی اگر ماهانه ۱۰۰ میلیون تومان به نخبگان پرداخت شود، در مقابل حقوق ۷۵۰ میلیونی کشورهای دیگر رقمی نیست. پس ما نمی‌توانیم از نظر مالی جوانان را در کشور نگه‌داریم. به نظر من این عبارات، دیدگاه مسئولان را نشان می‌دهد.

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان تصریح کرد: مسئولان وعده داده‌اند که ۴ هزار نخبه جذب دستگاه‌های دولتی خواهند شد. وعده جذب نیرو مشکلات نخبگان را حل نمی‌کند، نخبه برای ماندن در کشور باید چشم‌انداز ۵۰ سال آینده خود را داشته باشد. به نظر من، مسئولان کشور نگرش درستی نسبت به نخبگان ندارند و اصلا مشکل را نفهمیده‌اند که بتوانند درمان کنند. نخبه کسی است که می‌تواند درآمد ایجاد کند. اگر مانع‌زدایی اتفاق بیفتد، نخبه می‌تواند درآمد داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر هدف بنیاد ملی نخبگان ارائه تسهیلات است، ابتدا باید در برنامه‌هایشان مانع‌زدایی کنند و قوانین دست‌وپاگیر را حذف کنند. اگر مانع زدایی انجام شود، خود نخبگان می‌توانند شکوفا شوند.

سیگارودی گفت: بنیاد ملی نخبگان از نظر من هیچ چشم‌انداز راهبردی ندارد. مسئولان بنیاد نمی‌دانند که هدف از تشکیل این سازمان چه بوده است. به همین دلیل، بنیاد نخبگان استراتژی ندارد و کار منسجم و راهبردی انجام نمی‌دهد. بنیاد ملی نخبگان مانند یک دبیرخانه بوده و وظیفه اش این است که راه را برای ارتباط نخبگان با جامعه فراهم کند. منظور از جامعه، سازمان‌هایی است که تابع بنیاد ملی نخبگان نیستند. آن سازمان‌ها وظیفه پاسخگویی به بنیاد نخبگان را ندارند. از طرف دیگر، خود بنیاد هم نمی‌دانند چه کاری باید بکنند.

تسهیلات بنیاد ملی نخبگان در یکسال گذشته غیرفعال بوده است

دبیر کانون خیریه دانشگاه گیلان با بیان این که بنیاد ملی نخبگان سازمانی بحران‌زده‌ است، افزود: این بنیاد در ابتدا به تیمی از نخبگان نیاز دارد که مشکلات خودش را حل کند. من بیش از یکسال است که پیگیر تسهیلات بنیاد ملی نخبگان هستم و هر چه تماس می‌گیرم پاسخ می‌دهند که همه تسهیلاتشان غیرفعال است، به جز تسهیلات سربازی که نخبگان به جای سربازی، پروژه بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان به گونه‌ای حرف می‌زنند که گویا بنیاد ملی نخبگان هر روز یک دستاورد دارد؛ اما در واقعیت تسهیلاتی که سال‌ها فعال بوده‌اند هم غیرفعال شده‌اند. بذرپاش وزیر راه اوایل سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که وام ساخت و خرید مسکن بنیاد ملی نخبگان به یک میلیارد تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله رسیده است. وزارتخانه اعلام می‌کند این تسهیلات را ایجاد می‌کند که نخبگان بتوانند وام بگیرند؛ اما بنیاد ملی نخبگان توانایی ارائه لیست نخبگان به وزارتخانه را ندارد. به همین دلیل، این تسهیلات هم‌اکنون در دسترس نخبگان نیست.

سیگارودی تصریح کرد: نکته دیگر این که بنیاد ملی نخبگان باید محدوده وظیفه بنیاد در هر استان را مشخص کند. بنیاد در هر استان دفتر دارد؛ اما هر طرحی باید با نظارت دفتر مرکزی بنیاد در تهران تایید شود. چرا این دفاتر تاسیس شده‌اند اما اختیار ندارند؟! یا به این دفاتر اختیار عمل داده شود یا تعطیل شوند. تنها اقدامی که در دفاتر انجام می‌شود، برگزاری اردو یا اجرای برنامه‌های نمادین است. به نظر من دفاتر استانی باید با توجه به شرایط خودشان، نخبگان را حمایت کنند. دفاتر استانی بنیاد در عمل سازمان‌هایی فربه و بدون کارایی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نخبه بی خیال IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
      0 0
      آفرین بر تو که اینقدر زیبا حرف زدی. ولی من بهت پیشنهاد میدم رویای فکر کردن تا واقعی فکر کردن کلی تفاوت است. ببین چرا پزشکان در حال مهاجرت به خارج از کشور هستند؟ چرا پرشکان بدنبال مهاجرت شغلی از پزشکی به ساختمان سازی و ..هستند؟ البته سایر مشاغل هم دچار بحران مهاجرت متخصصین شدن؛ وزارت نفت که آمال خیلی ها بود برو ببین به چه روزی افتاده.. در پایان پیشنهاد میدم واقعیت گرا فکر کن که بی خیال باشی!