نیمی از دانشجویان ارشد دانشگاه علامه، فارغ التحصیل رشته‌های غیر علوم انسانی / اطلاعاتی درمورد اشتغال رشته‌ها نداریم

رئیس دانشگاه علامه گفت: مهم‌ترین عاملی که به حذف رشته_محل‌ها منجر شده است، نبود داوطلب است، نه اشتغال. چرا که اطلاعات دقیقی در مورد اشتغال در رشته‌های مختلف وجود ندارد.

عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدام وزارت علوم برای حذف برخی رشته_محل‌ها اظهار کرد: حذف رشته_محل‌ها به دلیل کاهش جمعیت داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها در حال انجام است؛ چرا که تعداد صندلی‌های خالی در برخی دانشگاه‌ها در نقاط دوردست یا پیام‌نور افزایش یافته است. راهکار برای حل این مشکل در گام اول ادغام واحدها و در گام بعدی حذف رشته_محل‌ها و انتقال اعضای هیئت علمی آن رشته به دانشگاه‌های دیگر است.

بیشتر بخوانید:

ارتقای اعضای هیئت علمی بر اساس نقش آنها در افزایش بهره‌وری انجام شود

وی افزود: نخستین نکته قابل توجه این است که حذف رشته_محل‌ها به معنای حذف رشته‌ها نیست. ممکن است یک رشته در دانشگاهی حذف شود؛ اما همان رشته در دانشگاه‌های بزرگ پذیرش دانشجو داشته باشد.

معتمدی با ذکر مثالی یادآور شد: برای مثال ممکن رشته تربیت بدنی در یکی از مراکز پیام‌نور به دلیل عدم استقبال یا نبود امکانات تعطیل شود؛ اما رشته تربیت بدنی به طور کلی در دانشگاه‌ها دیگر همچنان دانشجو بپذیرند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: مهم‌ترین عاملی که به حذف رشته_محل‌ها منجر شده است، نبود داوطلب است، نه اشتغال. چرا که اطلاعات دقیقی در مورد اشتغال در رشته‌های مختلف وجود ندارد. در حال حاضر بالاترین نسبت اشتغال در رشته‌های علوم انسانی است. به عبارت دیگر، فارغ التحصیلان علوم انسانی بالاترین ضریب اشتغال را در رشته‌های وزارت علوم دارند.

وی خاطرنشان کرد: این تصور که رشته‌های علوم انسانی زمینه اشتغال کمتری دارند، اشتباه است. فارغ‌التحصیلان در برخی رشته‌های علوم انسانی مانند بیمه و بانکی-مالی پس از دانشگاه به سرعت کار پیدا می‌کنند، حتی در دوره دانشجویی هم فرصت اشتغال دارند.

معتمدی تاکید کرد: بسیاری از دانشجویان دوره‌های ارشد دانشگاه علامه طباطبایی، فارغ‌التحصیلان کارشناسی رشته‌های مهندسی از دانشگاه‌های شریف و علم و صنعت هستند. به طوری که بیش از ۵۰ درصد دانشجویان دوره ارشد، از رشته‌های غیر علوم انسانی مانند فنی آمده‌اند. چرا که تصور می‌کنند با رشته‌های علوم انسانی بهتر می‌توانند زمینه اشتغال خود را فراهم کنند یا در جامعه نقش داشته باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =