اعتراف وزیر کابینه نتانیاهو درباره شکست حماس در غزه

یکی از اعضای کابینه جنگی نتانیاهو اعترافات مهمی درباره امکان‌پذیر نبودن شکست کامل حماس در غزه مطرح کرده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، گادی آیزنکوت، عضو کابینه جنگی اسرائیل در اظهاراتی در انتقاد از نحوه پیشبرد جنگ توسط «بنیامین نتانیاهو» ایده پیروزی کامل بر حماس را غیرواقع‌بینانه و «داستان‌سرایی» توصیف کرده است.

بیشتر بخوانید:

رئیس سابق موساد خواستار استعفای فوری نتانیاهو شد

آیزنکوت در مصاحبه با کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل همانند «ایهود باراک»، نخست‌وزیر اسبق رژیم خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی شده است.

او در این مصاحبه گفت: «هر کسی که از شکست کامل [حماس] صحبت می‌کند حقیقت را نمی‌گوید. به همین دلیل است که ما نباید داستان‌سرایی کنیم..... امروز اوضاع در غزه به گونه‌ای است که اهداف جنگی‌مان هنوز محقق نشده‌اند.»

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته مصاحبه آیزنکوت روز پنجشنبه ساعاتی بعد از آن پخش شد که بنیامین نتانیاهو در سخنانی وعده «پیروزی کامل بر حماس» را داد و ایده کنار رفتن از قدرت قبل از اتمام جنگ را نیز رد کرد.

در حالی که بسیاری از تحلیلگران می‌گویند اسرائیل تا کنون در محقق کردن اهداف جنگی خود در غزه ناکام مانده است نتانیاهو روز گذشته گفت: «ما شر حماس را حذف خواهیم کرد.»

نخست‌وزیر اسرائیل همچنین گفت: «اسرائیل تحت رهبری من از دست یافتن به پیروزی قاطع علیه حماس دست نخواهد کشید و این قابل تردید نیست.»

وی ادامه داد: «ما مبارزه با تمام قوا را تا زمان دستیابی به اهدافمان از طریق اقدام نظامی ادامه خواهیم داد. متوقف کردن جنگ قبل از رسیدن به اهدافمان باعث لطمه به اسرائیل تا چندین نسل آتی خواهد شد.»

حزب «وحدت ملی» به ریاست گادی آیزنکوت بعد از حملات ۷ اکتبر حماس علیه رژیم اسرائیل با پیوستن به کابینه جنگی نتانیاهو موافقت کرد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه بر کشتن رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

مقام‌های رژیم اسرائیل هدف نظامی خود در این جنگ را نابودی حماس اعلام کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران، حتی در فلسطین اشغالی امکان تحقق این هدف را زیر سوال برده‌اند.

آیزنکوت در پاسخ به این سوال که آیا مقام‌های فعلی اسرائیل حقیقت را می‌گویند گفت: «خیر.» او سپس به انتقاد از بنیامین نتانیاهو بابت عدم قبول مسئولیت در خصوص شکست اطلاعاتی، نظامی و امنیتی ۷ اکتبر پرداخت.

آیزنکوت گفت: «من الان در مرحله‌ و سنی هستم که به این رهبر یا آن رهبر با چشم‌های بسته نگاه کنم. من آنها را بر اساس تصمیم‌ها و نحوه رهبری‌شان در کشور قضاوت می‌کنم.»

آیزنکوت خاطرنشان کرد شکست‌های رخ داده در زنجیره فرماندهی «مسئولیت را از او سلب نمی‌کند.» اظهارات او احتمالاً ناظر به سخنان نتانیاهو است که گفته بود که مسئولان امنیتی به او درباره حمله قریب‌الوقوع حماس هشدار نداده بودند. نتانیاهو همچنین مدعی شده بود که تمامی مقام‌های امنیتی به او اطمینان خاطر داده بودند که حماس مهار شده است.

آیزنکوت علاوه بر این از نتانیاهو بابت نداشتن برنامه برای غزه بعد از اتمام جنگ نیز انتقاد کرد. او گفت: «شما باید رهبری‌تان را در توانایی برای گفتن حقیقت به مردم و در ترسیم یک نقشه‌راه نشان دهید.»

او گفت: «اهداف جنگ هنوز محقق نشده‌اند در حالی که تعداد سربازهایی که الان در میدان حضور دارند محدودتر شده است... باید درباره مرحله بعد چاره‌اندیشی کرد.»

آیزنکوت همچنین گفت که لازم است در ماه‌های آینده انتخابات زودهنگام برگزار شود تا اعتماد عموم به کابینه اسرائیل دوباره سنجیده شود.

وی تصریح کرد: «ضروری است که ظرف چند ماه آینده رأی‌دهندگان اسرائیلی را پای صندوق‌های رأی آورد تا اعتماد آنها مجددا احیا شود چون الان اعتمادی وجود ندارد.»

درخواست آیزنکوت برای برقراری انتخابات زودهنگام با یادداشت «ایهود باراک»، نخست‌وزیر سابق اسرائیل در نشریه هاآرتص که او هم همین درخواست را مطرح کرده بود همزمانی دارد.

باراک در آن یادداشت ضمن اعتراف به اینکه حماس در غزه شکست نخورده خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در فلسطین اشغالی شده بود.

نخست‌وزیر سابق اسرائیل هم در آن یادداشت به یأس و سرخوردگی ساکنان فلسطین اشغالی اشاره کرده و نوشته بود: « در اسرائیل شاهد یأس و این احساس هستیم که علی‌رغم دستاوردهای ارتش اسرائیل حماس شکست نخورده و شانس بازگرداندن گروگان‌ها رو به کاهش است.»

باراک سپس با یادآوری اینکه کابینه بنیامین نتانیاهو در سه ماه گذشته مانع بحث در خصوص «روز بعد از جنگ» شده نوشته است: «هنگامی که هیچ هدف سیاسی از پیش مشخص‌شده‌ای وجود نداشته باشد ارتش قادر به بهینه‌سازی احتمال پیروزی نخواهد بود. در نبودِ یک هدف واقع‌بینانه ما خودمان را در باتلاق غزه گرفتار خواهیم دید، در حالی که همزمان وارد جنگ در لبنان و کرانه باختری شده‌ایم، حمایت‌های آمریکا را از دست داده و احتمال موفقیت توافقات ابراهیم و توافقات صلح با مصر و اردن را نیز به خطر انداخته‌ایم.»

با بیان اینکه این نوع رفتار امنیت اسرائیل را به خاطر می‌اندازد شخص نتانیاهو و اعضای راست افراطی کابینه او را مسئول این وضعیت دانسته است.

او همچنین نوشت: «کسی که میان اسرائیل و رسیدن به یک راه حل امکان‌پذیر حائل شده شخص نتانیاهو و اخاذان او، یعنی ایتمار بن گویر و بزالل اسموتریچ هستند. آنها مانع از آن می‌شوند که اسرائیل منافع خودش را پیگیری کرده و وارد هماهنگی با ایالات متحده شود و اسرائیل را برای پیشبرد منافع شخصی خودشان به دردسر می‌اندازند. این باید متوقف شود.»

آیزنکوت نیز در انتقاد از نتانیاهو گفت: «کشور اسرائیل به عنوان یک دموکراسی بایستی بعد از این حوادث جدی از خودش بپرسد ما چطور می‌خواهیم با رهبرانی که اینچنین مفتضحانه ما را به شکست کشانده‌اند ادامه دهیم؟»

او در پاسخ به این ادعای نتانیاهو که برگزاری انتخابات در میانه جنگ باعث لطمه به اتحاد عمومی خواهد شد گفت: «عدم اعتماد عموم به دولت او نیز اتفاق کم‌اهمیت‌تری نیست.»

آیزنکوت در بخش دیگری از این مصاحبه مدعی شده که روز ۱۱ اکتبر اسرائیل در آستانه حمله به حزب‌الله بوده اما او و بنی گانتز توانسته‌اند اعضای کابینه جنگی را متقاعد کنند که فعلاً این کار را انجام ندهند.

او تصریح کرد: «فکر می‌کنم حضور ما در آنجا از ارتکاب یک خطای راهبردی فاحش جلوگیری کرد.»

وی تصریح کرد: «اگر تصمیمی برای حمله به لبنان گرفته می‌شد ما دیدگاه راهبردی یحیی سینوار برای ایجاد یک جنگ منطقه‌ای را محقق می‌کردیم.»

او اضافه کرد: «با انجام آن کار ما کل محور [مقاومت] در سوریه، عراق، ایران را به همراهی حماس می‌آوردیم که این باعث وارد شدن بزرگترین خسارت به ما از زمان تشکیل اسرائیل می‌شد.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1216363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =