اتصال اشخاص حقیقی و حقوقی به پایانه های فروشگاهی تعیین تکلیف شد

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی گفت: بر اساس آخرین دستورالعمل ابلاغ شده، تمامی مودیان اشخاص حقوقی همچنین چهار گروه از مودیان اشخاص حقیقی به اتصال پایانه های فروشگاهی ملزم شدند.

مجید قهرمانلو مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز اظهار کرد: در استان، پیش بینی وصول درآمد مالیاتی از مودیان مالیاتی هم استانی طی ۱۰ ماهه امسال یک هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان بوده است که طی ۱۰ ماهه امسال یک هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان وصول درآمد مالیاتی برای استان محقق شد.

وی در ادامه از دستورالعمل الزام و تکلیف اتصال تمامی اشخاص حقوقی به پایانه های فروشگاهی نیز خبر داد و گفت: تمامی اشخاص حقوقی از تاریخ یکم دی ماه امسال ملزم به اتصال به پایانه های فروشگاهی شده اند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی همچنین یادآور شد: مبتنی بر این دستورالعمل ابلاغی، چهار گروه از اشخاص حقیقی نیز شامل صنف طلافروشان، فعالان حوزه معدن، تمامی گروه های پزشکی، دامپزشکی، وکلا و مشاوران قوه قضاییه و گروه های اشخاص حقیقی که طی شش ماهه نخست امسال رقم فروش و ارائه خدمات آنان از مبلغ ۱۸ میلیارد تومان بالاتر باشد نیز ملزم و مکلف به اتصال به پایانه های فروشگاهی شده اند.

وی با تاکید بر این نکته که این اتصال برای تمامی اشخاص حقوقی و چهار گروه از اشخاص حقیقی اشاره شده الزامی است، اعلام کرد: درصورتیکه این اشخاص به پایانه های فروشگاهی متصل نشوند تا ۱۰ درصد از مجموع درآمد سالانه خود مشمول جریمه می شوند.

قهرمانلو خاطرنشان کرد: در استان، تا به کنون ۴۲۰ مودی شخص حقوقی به پایانه های فروشگاهی متصل شده اند و هنوز می بایست یک هزار و ۴۰۰ مودی شخص حقوقی دیگر که دارای شناسه یکتا هستند نیز به این پایانه متصل شوند که هنوز متصل نشده اند.

وی همچنین با اشاره به اینکه از این پس بررسی عملکرد درآمدی تمامی مودیان مالیاتی برای حسابرسی های مالیاتی مبتنی بر سیستم هوشمندسازی شده، انجام می شود، گفت: در حسابرسی مالیاتی دو و نیم درصد از عملکرد درآمدی هر مودی مورد بررسی قرار می گیرد و ۹۷.۵ درصد دیگر از عملکرد درآمدی هر مودی مشمول بررسی و حسابرسی مالیاتی نمی شود.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی تصریح کرد: بنابراین تمامی مودیان اشاره شده برای بهره مندی از مفاد این دستورالعمل باید به پایانه های فروشگاهی متصل شوند.

در عین حال، مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی از سه برابر شدن معافیت پایه درآمدی برای مشاغل در سال ۱۴۰۲ نیز خبر داد و گفت: این معافیت در اظهارنامه های مودیان که در سال ۱۴۰۳ ارائه می شوند، محاسبه خواهد شد.

وی در ادامه از ابلاغ دستورالعمل بخشودگی مالیاتی به استان ها نیز خبر داد و اظهار کرد: مبتنی بر دستورالعمل اخیری که به استان ها ابلاغ شده است برای مودیانی که تاپایان بهمن ماه امسال اصل بدهی مالیاتی خود را تسویه کنند و یا اینکه قبلا اصل بدهی خود را پرداخت کرده اند اما درخواست بخشودگی جریمه مالیاتی خود را ارائه نداده اند، مهلت تعیین شده است که اصل بدهی خود را بپردازند تا مشمول بخشودگی جریمه مالیاتی شوند.

قهرمانلو گفت: این بخشودگی جریمه مالیاتی برای اشخاص حقوقی برای هر دروه و یا هر عملکرد مبلغ ۲۰ میلیارد ریال تعیین شده است.

وی افزود: این بخشودگی جریمه مالیاتی برای اشخاص حقیقی نیز برای هر دوره در ارزش افزوده و یا هر عملکرد تا مبلغ پنج میلیارد ریال تعیین شده است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی همچنین با یادآوری این مطلب که در حال حاضر، در استان اصل مبلغ مالیات معوق مودیان ۵۰۰ میلیارد تومان است، بیان کرد: این فرصتی است که دولت برای مودیان بدهکار ابلاغ کرده است تا اصل بدهی مالیاتی خود را تسویه کنند و از دستورالعمل بخشودگی جرایم مالیاتی بهره مند شوند.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره توزیع عوارض ارزش افزوده ۹ درصد از عملکرد استان طی سال جاری اظهار کرد: از این عوارض ارزش افزوده ۹ درصد، چهار درصد آن برای آبادانی استان و پنج درصد دیگر آن نیز به حساب خزانه کشور واریز می شود.

قهرمانلو اعلام کرد: طی ۱۱ ماهه امسال سهم چهار درصد از عوارض ارزش افزوده دریافتی برای استان مبلغ ۲۷۱ میلیارد تومان شد که این امر در سال گذشته مبلغ ۱۲۶ میلیارد تومان بود.

وی عنوان کرد: در استان، از ۲۷۱ میلیارد تومان عوارض دریافتی ارزش افزوده ۱۵۹ میلیارد تومان آن به حساب شهرداری ها، ۱۰۶ میلیارد تومان آن به حساب دهیاری ها (برای صرف در روستاهای دارای دهیاری)، یک و نیم میلیارد تومان آن به حساب فرمانداری ها (برای صرف در روستاهای فاقد دهیاری) و سه میلیارد تومان آن به حساب اداره کل امور عشایری (برای صرف در جامعه عشایری) توزیع شدند.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی در خاتمه به استرداد مالیاتی به مودیان نیز اشاره و بیان کرد: در استان، طی سال جاری بابت امر صادرات و اضافه پرداخت مالیاتی مودیان مبلغ ۱۷ میلیارد تومان بابت ۲۱۹ پرونده استرداد مالیات به مودیان این پرونده ها انجام شد.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای پیام/

کد خبر: 1219740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =