۶ تا ۱۸ ساله‌ها را در چهارشنبه سوری رصد کنید / چشم‌ها آسیب پذیرترین عضو در چهارشنبه سوری است

محمدرضا شکوهی در آستانه چهارشنبه سوری از آمادگی حدود ۶۶ پایگاه جاده‌ای، شهری، هوایی و استقرار در ۲۹ نقطه از نقاط پرخطر استان خبر داد.

محمدرضا شکوهی در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از همدان با تأکید بر مراقبت از کودکان و نوجوانان توسط افراد بزرگتر، توضیح داد: اقشار کودک و نوجوان بیشتر در معرض خطر هستند و لازم است افراد استفاده از مواد محترقه استاندارد را مورد اولویت قرار دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه با رعایت یکسری نکات می‌توان از آسیب‌های بزرگ جلوگیری کرد، تشریح کرد: هنگام استفاده از مواد محترقه نکاتی همچون نگهداری در محیط امن، خشک و خنک و عدم نگهداری در دست به دلیل گرم شدن و انفجار را رعایت کنید، همچنین مواد محترقه را در فضای محبوس نیندازید، زیرا باعث انفجار بزرگتر می‌شود و لازم است در محل آتش بازی پتو به منظور اطفای حریق وجود داشته باشد.

محمدرضا شکوهی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد بیشترین آسیب در چهارشنبه سوری مربوط به آسیب ناحیه چشم و سوختگی اندام‌ها است، تصریح کرد: اگر چشم یا پلک فردی آسیب دید به هیچ عنوان چشم آسیب دیده مالیده نشود زیرا این کار باعث صدمه بیشتر می‌شود، همچنین اگر یکی از چشم ها آسیب دید، چشم دیگر نیز بسته شود، به دلیل اینکه حرکت چشم ها هماهنگ بوده و حرکت مردمک چشم سالم باعث آسیب بیشتر به چشم صدمه دیده می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه در رابطه با کمک‌های اولیه حین آسیب چشم توضیح داد: اگر جسم خارجی به چشم فردی وارد شد از خارج کردن شی پرهیز شود و از اقدام خودسرانه مثل استفاده از پماد، قطره یا دارو خودداری شود و در سریعترین زمان فرد آسیب دیده به بیمارستان منتقل شود.

وی افزود: سعی کنید از یک لیوان یکبار مصرف کاغذی برای بانداژ استفاده کنید.

مدیر گروه فوریت‌های پزشکی دانشگاه در خصوص اقدامات اولیه برای سوختگی اندام‌ها بیان کرد: با حفظ خونسردی از مالیدن هرچیز غیر بهداشتی از جمله خمیردندان، روغن، سیب زمینی بر روی سطح سوخته شده خودداری و محل سوختگی با آب سرد شسته شود.

وی ادامه داد: اگر لباس فرد به محل سوختگی چسبیده بود از جدا نمودن لباس جدا خودداری کرده و ادامه لباس که به بدن نچسبیده را با قیچی جدا کنید.

شکوهی با اشاره به نکاتی در خصوص اقدامات اولیه حین آتش سوزی، بیان داشت: اگر فردی دچار آتش سوزی شد، در مرحله اول از دویدن خودداری کرده زیرا این عمل باعث بیشتر شدن آتش می‌شود، در این موارد به جای دویدن باید روی زمین غلط بخورد تا آتش خاموش شود و درچنین مرحله‌ای از پتو به منظور کنترل آتش استفاده شود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان از آمادگی پایگاه‌ها در مراسم چهارشنبه سوری و نوروز خبرداد و تصریح کرد: علاوه بر آمادگی پایگاه‌ها در همدان حدود ۶۶ پایگاه جاده‌ای، شهری، هوایی داریم که در این ایام به خصوص ایام نوروز به طور کامل آماده هستند و در چهارشنبه آخر سال در ۲۹ نقطه از نقاط پرخطر استان استقرار داریم.

وی افزود: در سطح استان چهار دستگاه موتورلانس وجود دارد، در این موتورلانس‌ها دستگاه شوک برای بیماران قلبی و تمام داروهای اورژانسی در موتورلانس‌ها وجود دارد که از این وسیله در مواقع ضروری و ترافیک استفاده می‌شود.

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی با بیان اینکه میانگین سن آسیب دیدگان درسال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مربوط به گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال است، گفت: در صورت بروز هر حادثه‌ای اعم از آتش سوزی با حفظ خونسردی با سازمان آتش‌نشانی با شماره ۱۲۵ و در صورت مصدومیت با اورژانس با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند و نوع حادثه و نشانه دقیق محل حادثه را حتما اطلاع دهند.

محمد رضا شکوهی در پایان با بیان اینکه امیدواریم که امسال سالی دور از خطر و پر از آرامش برای افراد باشد، گفت: آمار تماس‌های تلفنی به اورژانس در چهارشنبه سوری سال گذشته به طور متوسط نزدیک دویست هفتادو پنج هزار تماس تلفنی بوده است که هفتاد هزار تماس منجر به اعزام آمبولانس به صحنه شد و در ۸۰ درصد موارد متوسط رساندن خود به بیمار حدود ۸ دقیقه است و در جاده‌ها ۱۵ دقیقه است.

خبرنگار: فاطمه امینی

انتهای پیام/

کد خبر: 1220659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =