قیمت مصوب مرغ زنده تغییر می‌کند؟

اخیرا بخشنامه‌ای از سوی شورای قیمت‌گذاری و اتخاد سیاست‌های حمایتی در خصوص قیمت خرید حمایتی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ها ابلاغ شده که به گفته یک کارشناس صنعت طیور این مصوبه مربوط به تغییر قیمت مصوب مرغ زنده در بازار نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بخشنامه ‌اتخاد سیاست‌های حمایتی به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده که در آن قیمت خرید حمایتی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۵۸ هزار تومان ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید:

نخوردن گوشت باعث بهبود خر و پف می‌شود؟

در این راستا و در پاسخ به این سوال که آیا قیمت مصوب مرغ زنده درب‌مرغداری‌ها هم افزایش یافته است یا خیر؟ حبیب اسدالله نژاد_ کارشناس صنعت طیور - به ایسنا گفت: مصوبه‌ای که اخیرا منتشر شده مربوط به قیمت مصوب مرغ زنده در بازار نیست، بلکه قیمت خرید تضمینی مرغ بوده و شرکت پشتیبانی امور دام می بایست با قیمت تعیین شده در این مصوبه نسبت به خرید مرغ زنده از مرغداران اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه نکات مثبت زیادی دارد، گفت: در سال‌های گذشته شرکت پشتیبانی امور دام برای تامین ذخایر استراتژیک خود و جمع‌آوری مرغ مازاد از مرغداران مرغ منجمد تحویل می گرفت. مرغداران هم که توانایی انجماد مرغ را نداشتند مجبور بودند با قیمت پایین آن را به واسطه‌ها، کشتارگاه‌ها و زنجیره‌های سرد بفروشند. درنتیجه حمایتی که قرار بود از مرغدار شود به دست آنها نمی رسید و به جیب عده‌ای دلال و واسط می رفت.

این کارشناس صنعت طیور اضافه کرد:با این مصوبه شرکت پشتیبانی امور دام مکلف است هزینه کشتار، انجماد و حمل را خودش بپردازد و مرغ را از مرغدار به‌صورت زنده خریداری کند.

وی در ادامه گفت: نکته مثبت دیگر این مصوبه تفویض اختیار به وزیر جهادکشاورزی برای اصلاح قیمت مرغ است. یعنی وزیر جهادکشاورزی می تواند در صورت افزایش مولفه‌های تولید بدون برگزاری جلسات زمان‌بر اقدام به اصلاح قیمت مرغ کند.

اسدالله نژاد عنوان کرد: نکته مثبت دیگر این مصوبه تعیین قیمت خرید تضمینی "مشخص" است. در سنوات گذشته صرفا صحبت از این می شد که خرید تضمینی مرغ انجام شود. بعد از آن نیز قیمت‌های شناوری و استانی تعیین می کردند و با این روند شرکت پشتیبانی بیشتر دنبال خرید ارزان برای تامین ذخائر بود تا حمایت از تولید کننده، بنابراین می‌توان گفت تعیین قیمت مشخص و واحد قطعا به ساماندهی بازار کمک زیادی خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر قیمت مصوب مرغ زنده درب مرغداری‌ها چقدر است ؟ گفت: قیمت مرغ زنده در بازار بر اساس عرضه و تقاضا کیلویی ۵۶ تا ۵۷ هزارتومان است و این در حالیست که قیمت تمام شده مرغ زنده در مرغداری‌ها بیش از ۶۸ هزار تومان است.

این کارشناس صنعت طیور علت افزایش قیمت تمام شده این کالای پروتئینی پرمصرف را افزایش مولفه‌های تولید دانست و گفت: جوجه‌ یکروزه در بهمن ماه بین ۳۲تا ۳۹ هزار تومان معامله شد. همچنین به دلیل تامین نشدن سویا با قیمت مصوب، مرغداران مجبورند سویا را کیلویی ۲۸ هزارتومان از بازار آزاد تهیه کنند.

وی در پایان با بیان اینکه بر اساس مشاهدات، آمارهایی که در خصوص جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر اعلام شده به نظر واقعی نیست، افزود: مرغ به میزان کافی وجود دارد و هیچ نگرانی از بابت تامین مرغ برای ایام شب عید و ماه رمضان وجود ندارد، اما باید بپذیریم که قیمت واقعی مرغ چیزی نیست که این ‌روزها معامله می‌شود.

انتهای پیام

کد خبر: 1222489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =