هزینه‌های هنگفت کشاورزی هوشمند/ بزرگترین مانع هوشمندسازی کشاورزی چیست؟

عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات کشاورزی معتقد است که افزایش تولیدات کشاورزی، صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده بیشتر از زمین‌های کشاورزی مهم‌ترین مزایای کشاورزی هوشمند هستند. بزرگترین مانع هوشمندسازی کشاورزی، مقاومت ذهنی افراد به دلیل ناآگاهی نسبت به ابزارها و چگونگی استفاده از آن است.

فربد ثابت عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مزایای کشاورزی هوشمند اظهار کرد: افزایش تولیدات کشاورزی، صرفه‌جویی در مصرف آب و استفاده بیشتر از زمین‌های کشاورزی مهم‌ترین مزایای کشاورزی هوشمند هستند.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از بحران گرسنگی با کشاورزی هوشمند

وی افزود: کاشت و برداشت دقیق و به موقع، آبیاری به میزان نیاز و استفاده صحیح از آفتکش‌ها نرخ تولید را افزایش می‌دهد. همچنین پیش‌بینی وضعیت آب و هوا و استفاده از حسگرهای رطوبت خاک اجازه نمی‌دهند آب بیش از نیاز مصرف شود. بهره‌وری بالای زمین‌های کشاورزی هم از تخریب جنگل‌ها برای ایجاد زمین‌های زراعی بیشتر جلوگیری می‌کند.

ثابت درباره دیگر مزایای کشاورزی هوشمند تصریح کرد: جمع‌آوری داده‌های واقعی و اطلاعات مفید یکی دیگر از مزایای کشاورزی هوشمند است. چرا که با هوشمندسازی کشاورزان می‌توانند حتی از راه دور به اطلاعاتی مانند سطح تولید، شدت نور، میزان رطوبت خاک و غیره دسترسی داشته باشند. کاهش هزینه‌ها هم از جمله این مزایا است. به این معنا که خودکارسازی، فرایندهای کاشت، داشت و برداشت محصول، منابع مصرفی، خطای انسانی و درنتیجه هزینه‌های کلی را کاهش می‌دهد.

عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات کشاورزی بهبود کیفیت محصول را یکی دیگر از مزایای کشاورزی هوشمند دانست و خاطرنشان کرد: تحلیل دقیق وضعیت محصول و بررسی ارتباط آن با مراحل کاشت و داشت، به کشاورزان کمک می‌کند تا با تنظیم درست فرایندها، کیفیت محصولات را افزایش دهند. همچنین ارزیابی دقیق زمین‌های کشاورزی با هوشمندسازی محقق می‌شود. در نتیجه کشاورزی هوشمند با ارزیابی دقیق نرخ تولید در طول زمان، امکان پیش‌بینی دقیق‌تر برای کشت‌های بعد را فراهم می‌کند. به علاوه کشاورزان با استفاده از اینترنت می‌توانند بر زمین‌های مختلف خود در هر کجای دنیا نظارت کرده و آن‌ها را مدیریت کنند. این موضوع در وقت و انرژی کشاورز صرفه‌جویی می‌کند.

مقاومت ذهنی افراد؛ بزرگترین مانع هوشمندسازی کشاورزی

وی افزود: جایگزین کردن ابزارها و روش‌های قدیمی اغلب با مشکلاتی همراه است. یکی از بزرگترین موانع و مشکلات هوشمندسازی کشاورزی، مقاومت روانی و ذهنی افراد نسبت به تغییر خود است. البته هر تغییری با مشکلاتی مانند هزینه‌بر بودن، همراه است. با این وجود، یکی از بزرگترین موانع، آگاهی و شناخت ناکافی افراد از ابزارهای هوشمندسازی و چگونگی استفاده از آن‌ها است.

ثابت با بیان این که سامانه هوشمند با کاهش خطاهای انسانی راندمان تولید و استفاده از سایر منابع را افزایش می‌دهند، گفت: فناوری‌های هوشمند با انجام خودکار فعالیت‌ها می‌توانند در زمان و کار موردنیاز صرفه‌جویی کنند. مدیریت درست و دقیق زمان از مهمترین دلایل هوشمندسازی است. مدیریت درست زمان، بسیاری از خسارت‌ها را کاهش و کارایی را افزایش می‌دهد. بسیاری از ابزارهای هوشمند، اغلب ازراه دور هم قابل نظارت هستند. قابلیت نظارت از راه دور سبب می‌شود تا زمان و مکان برای انجام بسیاری از فعالیت‌ها منتفیً شود. مثلا برای افزایش یا کاهش هوشمند دمای گلخانه، می‌توان بدون نیاز به حضور فیزیکی پنجره‌ها را باز کرد یا بست یا به‌ طور خودکار دستگاه تهویه را روشن کرد.

گفتنی است، کشاورزی هوشمند مفهومی نوظهور است و اغلب به مدیریت فرایندها، ابزارها و خدمات گوناگون کشاورزی اشاره دارد که در ترکیب با فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی به صورت خودکار یا هوشمند عمل می‌کنند. هدف هوشمندسازی ارتقای کم و کیف محصولات و خدمات، و کاهش منابع مالی، انسانی و دیگر هزینه‌هاست. مدیریت بهینه آب، خاک، هوا، انرژی، کود، سم و سایر موارد نیز در هوشمندسازی اهمیت دارد. نظارت از راه دور، تولید و دسترسی بیشتر داده‌ها برای بهبود تصمیم‌گیری و افزایش کارکردها و کارایی نیز ازجمله اهداف هوشمندسازی است. کاربرد ابزارهای هوشمند در صنعت کشاورزی چنان در حال افزایش است که میتوان آن را نوعی دگردیسی یا تحول رقمی تلقی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1222814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =