فرآیند ثبت اختراع و حفاظت از مالکیت فکری زمان‌بر و پرهزینه‌ است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری معتقد است که فرآیند ثبت اختراع و حفاظت از مالکیت فکری نیازمند زمان و هزینه است و ممکن است برای پژوهشگران صنعتی مشکلاتی ایجاد کند، به‌خصوص در صورت وجود رقبایی که تلاش می‌کنند از ایده‌های آنها سود ببرند.

غلامرضا احمدیان عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات پژوهشگران در ایران اظهار کرد: محدودیت منابع مالی یکی از مهم‌ترین مشکلات پژوهشگران ایرانی است. انجام پژوهش‌های پیشرفته و فعالیت‌های صنعتی نیازمند منابع مالی قابل توجهی است، اما در برخی موارد، منابع مالی بسیار بسیار محدودی برای تحقق اهداف موجود است که می‌تواند مانع توسعه فعالیت‌ها و پیشرفت پروژه‌ها شود.

بیشتر بخوانید:

موانع استادان شهرستانی برای اخذ پروژه‌های ملی

وی افزود: مشکلات فنی و تکنیکی یکی دیگر از مشکلات پژوهشگران است. به این معنا که برخی پروژه‌ها ممکن است با چالش‌های فنی و تکنیکی مواجه شوند و حل آنها زمان‌بر و هزینه‌بر باشد. این مشکلات می‌توانند به تأخیر در اجرا، افزایش هزینه‌ها و حتی نیاز به بازنگری در طرح‌ها منجر شوند. درین موارد همکاری‌های علمی-بین‌المللی می‌تواند تا حدود زیادی تاثیرگذار باشد، گرچه به دلیل تحریم‌ها امکان انجام همکاری علمی با بعضی دانشگاه‌های معتبر دنیا وجود ندارد. موانع قانونی و مقرراتی نیز ممکن است برای فعالیت‌های صنعتی مانع‌هایی ایجاد کنند. این شامل مواردی مانند محدودیت‌های انتشار، پیچیدگی‌های مرتبط با مجوزها، استانداردها و مقررات ایمنی می‌شود.

احمدیان خاطرنشان کرد: نواقص در تجهیزات و منابع آزمایشگاهی هم در مواردی برای پژوهشگران مشکل ایجاد می‌کند. ممکن است در حین پژوهش و فعالیت صنعتی با نواقص و محدودیت‌های مرتبط با تجهیزات آزمایشگاهی و منابع مواد اولیه مواجه شوند که می‌تواند به تأخیر زیادی در اجرا و کاهش کیفیت پروژه‌ها منجر شود. گاهی وسایل نیاز به خدمات بعد از فروش دارند که ظاهرا شرکت‌ها بعد از فروخته شدن وسایل و دستگاه‌ها، توجه خوبی نشان نمی‌دهند. همچنین همکاری با افراد و سازمان‌های مختلف، از جمله دانشگاه‌ها، شرکت‌های صنعتی، و مراکز تحقیقاتی، می‌تواند با چالش‌ها و مشکلاتی همراه باشد که ممکن است به موانعی برای پیشرفت پروژه‌ها تبدیل شوند. با این وجود، با مدیریت مناسب و استفاده از استراتژی‌های مناسب، این موانع قابل پیش‌بینی و حل‌شدن هستند و می‌توانند به پیشرفت در مسیر پژوهش و فعالیت صنعتی کمک کنند.

عضو هیئت علمی برتر ارتباط با صنعت تصریح کرد: مشکلات پژوهشگران صنعتی می‌توانند در چندین زمینه مختلف بروز کنند. برای مثال کمبود منابع مالی می‌تواند یکی از مهم‌ترین مشکلات برای پژوهشگران صنعتی باشد. انجام پژوهش‌های پیشرفته و توسعه فناوری‌های نوین نیازمند سرمایه‌گذاری قابل توجهی است و در صورت کمبود منابع مالی، پیشرفت کارها ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. از طرفی هزینه خرید مواد، بدلیل عدم ثبات بازار، نوسان زیادی دارد و به سرعت افزایش می‌یابد، به طوری که با بودجه تصویب شده در سال قبل نمی‌توان مواد مورد نیاز پیش‌بینی شده را خرید و این در مراحل اولیه نوشتن طرح‌ها دیده نشده است و به آن توجه نمی‌شود.

وی بروکراسی و مقررات اداری را یکی دیگر از مشکلات پژوهشگران دانست و تاکید کرد: مراحل طولانی و پیچیده در فرآیندهای اداری و مقرراتی در تصویب و بررسی طرح ها توسط داوران و همچنین ناظران طرح ها ( بعد از تصویب طرح) می‌توانند به تأخیر در انجام پروژه‌ها و ایجاد مشکلات مالی و عملیاتی منجر شوند. همچنین فرآیند ثبت اختراع و حفاظت از مالکیت فکری نیازمند زمان و هزینه است و ممکن است برای پژوهشگران صنعتی مشکلاتی ایجاد کند، به‌خصوص در صورت وجود رقبایی که تلاش می‌کنند از ایده‌های آنها سود ببرند.

احمدیان گفت: در برخی حوزه‌ها، نقص دانش و مهارت می‌تواند مشکلاتی را برای پژوهشگران صنعتی ایجاد کند، به‌ویژه در حوزه‌های فنی و فناوری‌ای که نیازمند دانش تخصصی و پیشرفته هستند. همچنین تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی می‌توانند برای پژوهشگران مشکلاتی بسیار جدی ایجاد کنند، از جمله دسترسی محدود به فناوری‌ها و منابع، مشکلات در ارتباطات بین‌المللی، و کاهش همکاری‌های بین‌المللی. از طرفی تحریمها بر روی هزینه تمام شده مواد آزمایشگاهی و خدمات تاثیر زیادی بگذارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با بیان این که حل مشکلات پژوهشگران صنعتی در کشور نیازمند همکاری میان نهادهای مختلف دولتی، صنعتی، و آموزشی است، اظهار کرد: تسهیل در دسترسی به منابع مالی، ساده‌تر کردن فرآیندهای اداری، توسعه زیرساخت‌های فنی و فناوری، تقویت آموزش و توسعه مهارت‌ها، توسعه زیرساخت‌های فنی و فناوری و تسهیل در دسترسی به بازارهای بین‌المللی از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند مشکلات پژوهشگران را حل کنند.

وی افزود: دولت و سازمان‌های مرتبط می‌توانند اقداماتی انجام دهند تا به پژوهشگران در دسترسی به منابع مالی کمک کنند مانند ارائه تسهیلات و تسهیلات مالی با شرایط مناسب و ایجاد برنامه‌های پشتیبانی مالی. همچنین دولت می‌تواند بهبودهایی در فرآیندهای اداری و مقرراتی ایجاد کند تا مراحل ثبت اختراع، حصول مجوزها را ساده‌تر و کارآمدتر کند. از طرف دیگر، سازمان‌های مختلف می‌توانند در توسعه زیرساخت‌های فنی و فناوری سرمایه‌گذاری کنند تا دسترسی به تجهیزات پیشرفته و فناوری‌های نوین را برای پژوهشگران بهبود بخشند. سازمان‌های آموزشی و دولت می‌توانند برنامه‌های آموزشی را توسعه دهند که به پژوهشگران صنعتی کمک کنند مهارت‌های لازم برای انجام پژوهش‌های پیشرفته و کارآمد را به دست آورند. انجام فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت مثلا ۳ ماهه میتواند بسیار مفید واقع گردد.

گفتنی است، احمدیان در زمینه توسعه روش‌های نوین در واکسن‌سازی و مطالعه تأثیرات نانوتکنولوژی در افزایش ایمنی بدن فعالیت می‌کند. یکی از پژوهش‌های اساسی وی در حوزه بهبود پاسخ سیستم ایمنی از طریق حمل‌و انتقال آنتی‌ژن‌ها با استفاده از حامل‌های پروتئینی نانومقیاس مانند ذرات شبه ویروسی و نانوذرات فریتین است.

وی در زمینه فعالیت‌های پژوهشی خود گفت: پژوهش‌های من متمرکز بر نمایش آنتی‌ژن‌های کاندید واکسن بر روی سطوح مختلف از جمله ذرات شبه ویروسی و نانوذرات فریتین، و همچنین پلتفرم‌های غیرپروتئینی است. با استفاده از روش‌های مختلف نمایش آنتی ژنها بر روی سطح، هدف من از روش‌های مختلف، روشن شدن مکانیسم‌ شناسایی آنتی‌ژن و فعال‌سازی ایمنی است که در نهایت به توسعه واکسن‌های موثرتر کمک می‌کند. پژوهش‌های من همچنین بر روی توسعه روش‌های نمایش سطحی نوآورانه تمرکز دارد. این شامل تکنیک‌های نمایش جدید سطحی مانند نمایش هدفمند از ‌طریق sortase سیستم آنزیمی یا روش‌های دیگر بر روی زیرسطوح مانند سلول‌های زنده، نانوذرات، و سطوح پلیمری است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1225201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =