تاثیر رژیم کتو در پیشگیری از سرطان ریه

تحقیقات جدید روی موش‌ها نشان می‌دهد که انواع چربی‌های مصرف‌شده در رژیم‌های کتو می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر اثربخشی رژیم غذایی بر کاهش خطر ابتلا به سرطان داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ با توجه به نتایج این تحقیق که روی موش‌ها انجام شده رژیم غذایی کتو غنی شده با روغن ماهی به جلوگیری از تشکیل غدد سرطان ریه کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید؛

رژیم کتوژنیک مناسب برای مبتلایان به سرطان سینه

رژیم کتوژنیک (کتو) یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است. هدف این رژیم غذایی تحریک کتوز (یک حالت متابولیک که در آن بدن به جای گلوکز از چربی برای انرژی استفاده می کند) است.

این رژیم غذایی به دلیل فواید بالقوه آن در مدیریت صرع، دیابت و چاقی مورد مطالعه قرار گرفته است. محققان همچنین در حال بررسی مزایای احتمالی محدودیت دریافت کربوهیدرات در درمان سایر بیماری‌های مزمن مانند سرطان هستند، زیرا ممکن است از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

مطالعه اخیر توسط «بی سی کانسر» و موسسه تحقیقاتی «بی چیلدرن هاسپیتال»در بریتیش کلمبیای کانادا انجام گرفته است. نتایج این تحقیق در نشریه در «سایتفیک ریپورتز» انتشار یافته است، در این مطالعه شواهد جدیدی ارائه شده که ممکن است از اثرات ضد سرطانی رژیم‌های کتو حمایت کند.

این مطالعه که روی موش‌ها انجام شد، بر اهمیت انتخاب چربی‌های سالم تاکید می‌کند، زیرا نوع چربی‌های مصرف‌شده در رژیم کتو می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر نتایج پیشگیری از سرطان تأثیر بگذارد.

محققان تأثیر هفت رژیم غذایی مختلف کتو غنی شده با چربی را روی ایجاد ندول‌های (ندول‌ها رشد غیرطبیعی بافتی یا تورم‌ها یاتجمع تورده‌ای غیر طبیعی در سلول‌ها هستند که می‌توانند در هر جایی از بدن پیدا شوند. اگرچه آن‌ها اغلب خوش خیم هستند، اما برخی از آن‌ها علائم یک بیماری زمینه‌ای هستند) ریوی در موش ارزیابی کردند که توسط کتون نیتروزامین مشتق شده از نیکوتین (NNK) ایجاد شده بود.

آن‌ها اثرات این رژیم ها را با یک رژیم غذایی استاندارد غربی با ۵۰ درصد کربوهیدرات و یک رژیم غذایی کنترل که حاوی ۱۵ درصد کربوهیدرات (آمیلوز) بود، مقایسه کردند. چربی‌های موجود در این مطالعه چربی‌های مورد استفاده در رژیم‌های کتوی استاندارد شامل تری گلیسیرید با زنجیره متوسط، چربی شیر، روغن پالم، روغن زیتون، روغن ذرت و روغن ماهی بودند. هدف تعیین شده برای این تحقیق پاسخ به این پرسش بود که چگونه هر نوع چربی خاص در چارچوب رژیم کتو بر پیشگیری از سرطان تأثیر می‌گذارد.

این مطالعه معیارهای کلیدی سلامت، از جمله سطوح گلوکز خون شبانه، بتا هیدروکسی بوتیرات پلاسما، سطح کلسترول، آلانین آمینوترانسفراز و سلامت بافت‌های ریه و کبد را در موش‌ها ارزیابی کرد.

در این مطالعه همچنین میکروبیوم روده موش‌ها را از طریق نمونه‌های مدفوع مورد تجزیه و تحلیل قرار داد تا مکانیسم‌هایی را که در پس آن وجود دارد، مشخص شود و به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه چربی‌های مختلف در رژیم‌های کتو ممکن است در اثرات ضد سرطانی نقش داشته باشند.

این مطالعه نشان داد که رژیم‌های کتو، صرف‌نظر از نوع چربی‌های موجود، در پیشگیری از ایجاد غده‌های ریوی در موش‌ها نسبت به رژیم‌های غربی و «۱۵ درصد کربوهیدرات» مؤثرتر بودند.

قابل ذکر است، در مقایسه با رژیم کتو استاندارد، محققان دریافتند که رژیم کتو غنی شده با روغن ماهی، که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است، به طور ویژه در جلوگیری از تشکیل ندول ( غده یا تورم کوچک یا تجمع غیر طبیعی سلول‌ها در بدن) ریه موثر است.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1225534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =