هواشناسی ایران / هشدار رگبار و وقوع سیلاب برای ۴ استان

سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار و رعد و برق در ۴ استان و وقوع سیلاب هشدار داد و فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل ها را توصیه کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به فعالیت سامانه بارشی آورده است: پنجشنبه (۳۰ فروردین‌ماه) وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک و تگرگ در نیمه جنوبی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی هرمزگان پیش‌بینی می‌شود که جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر عمومی، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی و خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی را در پی دارد.

بیشتر بخوانید:

هواشناسی ایران / بارش باران و تگرگ در ۸ استان

به توصیه سازمان هواشناسی فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، بازگشایی دهانه پل‌ها و انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف مد نظر قرارگیرد.

سازمان هواشناسی برای روز پنجشنبه هشدار زردرنگ نیز صادر کرده و آورده است. طی این روز وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک و احتمال تگرگ در استان‌های کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دور از انتظار نیست.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرهای برون‌شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اتخاذ تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1227529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =