مخالفت مجلس با دو فوریت طرح اصلاح برخی احکام مالیاتی / میرمحمدی: ارز مورد نیاز دارو و شیرخشک تخصیص پیدا کند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دو فوریت طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی جهت تصویب فعالیت‌های اقتصادی کشور مخالفت کردند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

ریاست مجلس دوازدهم بر عهده چه کسی خواهد بود؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیدگی به موارد زیر را در دستور کار جلسه امروز خود در صحن مجلس دارند:

- گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی(طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع)

- گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

- گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری

- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات دولتی ۱

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه بند الف ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

- بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

- بررسی تقاضای دو فوریت درباره طرح اجماع برخی از احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

مخالفت مجلس با بررسی طرح نظام قانونگذاری طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان این درخواست، از مجموع ۱۸۹ رای ماخوذه، با ۱۳۷ رای مخالف در مقابل ۴۷ رای موافق و ۵ رای ممتنع با این تقاضا مخالفت کردند.

در اصل ۸۵ قانون اساسی آمده است:

«سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند, ولی در موارد ضروری می تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های داخلی خود تفویض کند, در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می نماید به صورت آزمایشی اجراء می شود و تصویب نهائی آنها با مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی می تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان ها، شرکت ها، موسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها به دولت بدهد.

در این صورت مصوبات دولت نباید با اصول و احکام مذهب رسمی کشور و یا قانون اساسی مغایرت داشته باشد. تشخیص این امر به ترتیب مذکور در اصل نود و ششم با شورای نگهبان است. علاوه بر این مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی کشور باشد و به منظور بررسی و اعلام عدم مغایرت آنها با قوانین مزبور باید ضمن ابلاغ برای اجراء به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی برسد.»

قالیباف: گزارش جلسه ارزی مجلس و دولت هفته آینده در صحن ارائه می‌شود

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در تذکری با تاکید بر عدم ضرورت رسیدگی به این موضوع در ایام پایانی دوره فعلی مجلس گفت: این اقدام در شأن و اقتدار مجلس نیست و طرح مذکور باید در فرصتی مقتضی بررسی شود.

وی در تذکری به هیئت رییسه مجلس تاکید کرد: قرار بود که موضوع مباحث ارزی و وضعیت بازار ارز را در مجلس بررسی کنیم؛ الان وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است. همچنین برای موضوع واردات مواد اولیه، بانک مرکزی به تولید کنندگان می‌گوید [ارز] ندارد؛ معلوم نیست که بانک مرکزی چه کار می‌کند؛ بانک مرکزی باید به مردم جواب دهد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: کمیسیون تخصصی ما به بانک مرکزی نظر تخصصی داده است اما بانک مرکزی اصلا آن را قبول ندارد و کنار گذاشته است. بانک مرکزی بگوید سیاست ثباتی که گفتند چیست؟ باید به این موضوعات اساسی بپردازیم نه اینکه یک موضوع اساسی قانونگذاری را طی دو هفته آینده تعیین تکلیف کنیم.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده اردبیل تاکید کرد: پیرو مسائل مربوط به ارز در روز یکشنبه با دوستان‌مان در دولت، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون‌های اقتصاد، صنعت، جهش تولید و بودجه جلسه گذاشتیم و ادامه بحث‌مان به چهارشنبه موکول شد و حتماً گزارش جمع بندی مربوط به ارز را هفته بعد  در صحن مجلس ارائه می‌دهیم.

مخالفت مجلس با دو فوریت طرح اصلاح برخی احکام مالیاتی

در جلسه علنی امروز مجلس تقاضای دو فوریت درباره طرح اصلاح برخی از احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم مطرح شد نمایندگان بعد از استماع نظرات طراح، مخالفان و موافقان با دو فوریت این طرح مخالفت کردند سپس یک فوریت آن به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد که نمایندگان به آن رای دادند.

محمدرضا پورابراهیمی - رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی - به عنوان متقاضی دو فوریت با تاکید بر لزوم شفافیت اطلاعات اقتصادی در کشور است، گفت: این موضوع در قانون سامانه مودیان پیگیری شد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر لزوم کاهش مالیات بر عملکرد بنگاه‌ها با هدف رونق فعالیت‌های اقتصادی است بر همین اساس در ۲ سال گذشته نرخ پرداخت مالیات بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی کاهش پیدا کرد اما دولت در بودجه سال ۱۴۰۳ برخلاف این رویه پیش رفت.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید گفت: در این راستا انتظار می‌رود حداقل مالیات بر مبنای سال گذشته باشد که متاسفانه دولت مخالف است.

پورابراهیمی: التهابات بازار ارز حتماً قابل مدیریت است

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در  جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری با تاکید بر لزوم تصمیم گیری عاجل در حوزه سیاست‌های ارزی گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس سال گذشته پیش‌بینی‌هایی درباره مسئله ارز مطرح کرد که این پیش بینی ها در حال تحقق است. طبیعتاً انتظار ما از رئیس جمهور و بانک مرکزی این است که بر اساس تجارب علمی، اجرایی و سند تحول دولت مردمی، دولت سیزدهم مسیر حرکت ارزی کشور را مدیریت کنند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه التهابات بازار ارز حتماً قابل مدیریت است، اظهار کرد: امیدواریم بانک مرکزی و وزارت اقتصاد بتوانند در شرایط بهتری آثار تورمی ارز را بر مردم برداشته و مشکلات را کاهش دهند. امیدواریم این کار با تاکید رئیس جمهور و همچنین  نامه نگاری که کمیسیون اقتصادی با رئیس جمهور داشته است، این موارد اجرایی و عملیاتی شود.

آغاز بررسی جزئیات تشکیل «سپند» در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت صحن مجلس در جریان بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره جزئیات طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی (طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع، مواد یک و ۲ این طرح را به شرح زیر به تصویب رساندند:

«ماده ۱- به منظور دستیابی به فناوری‌های برتر مورد نیاز دفاعی و امنیتی حال و آینده با تاکید بر نوآوری و پشتیبانی از توسعه آنها و در راستای غافلگیری فناورانه دشمن و پیشگیری از غافلگیری فناورانه کشور با تاکید بر مدیریت و دستیابی به فناوری‌های بدیل، نوظهور، شالوده شکن، پر مخاطره و برتر ساز در حوزه تهدیدات نوین و همچنین طراحی، ساخت، تولید، تامین و پشتیبانی محصولات حوزه پدافند نوین، سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در این قانون به اختصار سپند نامیده می‌شود، با هدف تداوم و تثبیت راه دانشمند شهید فخری زاده تشکیل می‌گردد.

ماده ۲- سپند دارای شخصیت حقوقی مستقل و با ماهیت موسسه دولتی و دارای استقلال مالی، معاملاتی و اداری بوده و در چهارچوب مقررات نیروهای مسلح و اساسنامه مصوب بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی کشور اداره می‌شود.»

انتقاد نماینده آمل از وضعیت مدیریت در آبرسانی به زمین‌های کشاورزی

رضا حاجی‌پور در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری با اشاره به فرارسیدن فصل کشاورزی گفت: در حال حاضر ۴۵ درصد برنج کشور در استان مازندران و ۴۰ درصد در شهرستان آمل کشت می‌شود اما با وجود جلسه‌ای که هفته گذشته با وزیر نیرو داشتم به دلیل عدم مدیریت در آبرسانی به زمین‌های کشاورزی، شاید بیش از ۲۰ روز است که آبی از بسیاری از مسیرها و رودخانه‌هایی که باید آب را به زمین‌های کشاورزی برسانند، جاری نشده است.

وی از رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد در خصوص این موضوع تذکر دهد و اظهار کرد: بحث آب و آبیاری زمین‌های کشاورزی و رفع مشکل کشاورزان از اوجب واجبات است.

نماینده دشتستان: واگذاری سهام باشگاه استقلال تهران به هلدینگ خلیج فارس غیرقانونی است

ابراهیم رضایی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در تذکری با انتقاد از واگذاری سهام باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج فارس، گفت: اخیراً یکی از دو باشگاه متمول فوتبال پایتخت به هلدینگ خلیج فارس واگذار شده و در حقیقت این هلدینگ اسپانسر این باشگاه شده است در حالی که اکثر فعالیت‌ها و استقرار این هلدینگ در استان بوشهر است و این بی عدالتی است که در شرایطی که هزینه‌ها و مشکلات محیط زیستی فعالیت آن نصیب مردم استان بوشهر می‌شود اما پول و سود آن برای دیگران باشد؛ این ظلمی آشکار است.

وی ادامه داد: در شرایطی که مدارس و بیمارستان های استان بوشهر در گرمای تابستان کولر ندارند و باشگاه‌های ورزشی ما از حداقل امکانات برخوردار نیستند نباید سرمایه هلدینگ خلیج فارس که متعلق به بازنشستگان است از جیب مردم ما برداشته شود و خرج یک تعداد سلبریتی پرخرج شود.

این نماینده مجلس در پایان گفت: از رئیس جمهور و مسئولان مربوطه تقاضا داریم جلوی این کار را بگیرند چراکه کار هلدینگ خلیج فارس کاملاً غیرقانونی است.

قدردانی نقدعلی برای اجرای طرح «نور»

محمدتقی نقدعلی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری، با قدردانی از تلاش‌های نیروی انتظامی در اجرای طرح «نور» و برخورد با هنجارشکنی ها گفت: نمایندگان در مدت عمر باقی مانده مجلس نسبت به معیشت این عزیزان اقدام کنند که هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنند.

وی ادامه داد: نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه عفاف و حجاب به سرمنزل مقصود برسد، پیشدستی کرد. از زحمات سرادار رادان و زیر مجموعه‌اش تقدیر می‌کنیم و ان شاءالله با تدبیر و ظرافت خاص مساله جلوگیری از کشف حجاب را با قدرت و قوت دنبال کند.

نقدعلی گفت: همچنین رییس مجلس گزارش کمیسیون درباره رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه حجاب را امضا کند تا شورای نگهبان مرحله نهایی را برای ابلاغ طی کند و این لایحه کمک کار نیروی انتظامی نهادهای امنیتی و بسیج و مردم شود.

وی در تذکر دیگری بیان کرد: مشکلات ارزی و معیشتی به مردم فشار وارد می‌کند. مردم فکر می کنند ما در مجلس اطلاعی از وضعیت معیشتی آن‌ها نداریم. انتظار می‌رود جلسه ویژه‌ای به بررسی این مشکلات تشکیل شود تا مردم بدانند ما در مورد موضوع معیشت و مباحث ارزی دغدغه داریم.

مجوز مجلس به سپند برای ایجاد پژوهشکده و شرکت‌های تخصصی تابعه

نمایندگان مجلس در جلسه امروز و در ادامه بررسی جزییات طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی مواد ۳ و ۴ این طرح را تصویب کردند.

ماده ۳- نوآوری ها و فناوری ها و طرح های منتخب توسط ستاد کل نیروهای مسلح تعیین و از طریق وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به سپند ابلاغ می شود.

ماده ۴- سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) می تواند برای اجرای ماموریت های خود با تصویب ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به ایجاد پژوهشکده و شرکت های تخصصی تابعه اقدام کند.

میرمحمدی: ارز مورد نیاز دارو و شیرخشک تخصیص پیدا کند

جلیل میرمحمدی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: لازم است برای جلوگیری از بحران کمبود دارو، مواد اولیه دارو، تجهیزات مصرفی پزشکی و شیرخشک، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی همکاری و همراهی با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو داشته باشند تا ارز مورد نیاز تخصیص پیدا کند که در غیراین صورت دچار مشکل و بحران در تامین دارو خواهیم شد.

وی در تذکر دیگری گفت: گزارش مربوط به تحقیق و تفحص از اوقاف در حال نهایی شدن است؛ انتظار می رود در مدت باقی مانده عمر مجلس یازدهم، رئیس سازمان اوقاف همکاری خوبی در این زمینه داشته باشند.

اجرای قانون اساس‌نامه شرکت ملی پست تا تیر ۱۴۰۴ تمدید شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره کلیات و جزئیات لایحه دوفوریتی تمدید مدت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، با تصویب این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

«ماده واحده- مهلت اجرای آزمایشی قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۴/۱۳ از تاریخ اتمام آن مهلت ۱۴۰۲/۴/۱۳ به مدت ۲ سال تمدید می‌شود.»

به گزارش ایسنا، قانون اساسنامه شرکت ملی پست مشتمل بر ۳۴ ماده و ۱۵ تبصره در جلسه مورخ سیزدهم تیرماه یکهزار و سیصد و نود و پنج کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی تصویب شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت پنج سال در تاریخ ۱۳۹۵/۵/۶ به تأیید شورای نگهبان رسید.

کد خبر: 1227976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =