لیست‌های متعدد اصول‌گرایان باعث شد انتخابات به دور دوم برود/ مستنداتی علیه اظهارات فرزین دارم/ با «کودک همسری» مخالفم

زهره‌السادات لاجوردی گفت: تکثر لیست‌های منتسب به اصول‌گرایان فقط به دلیل عدم حضور پررنگ اصلاح طلبان نبود البته ممکن است موثر بوده اما تنها دلیل نبود. شب‌ها و روزهای آخر با لیست‌های متعدد مواجه شدیم و همین مساله باعث شد تا انتخابات تهران به دور دوم کشیده شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برای تعیین تکلیف ۴۵ صندلی سبز بهارستان برگزار می‌شود و در استان تهران هم نامزدها بر سر ۱۶ صندلی باقی مانده می‌پردازند. در آستانه دور دوم رقابت‌ها در تحریریه «باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران» میزبان «زهره‌السادات لاجوردی» یکی از نامزدهای تهران و عضو جبهه پایداری بودیم و در گپ و گفتی صمیمانه از او درباره آن‌چه در چهار سال گذشته در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون متبوعش - کمیسیون فرهنگی- گذشت، پرسیدیم و او درباره موضوع داغ این روزهای جامعه یعنی «مساله حجاب» که در ارتباط مستقیم با فعالیتش‌های در مجلس و معاونت زنان دولت محمود احمدی نژاد بود؛ سخن گفت.

در ادامه مشروح این گفتگوی تفصییلی را می‌خوانید:

نحوه و میزان تعامل مجلس یازدهم را به لحاظ نقاط قوت و ضعف با دولت سیزدهم در چه مولفه‌های ارزیابی می‌کنید و با توجه به مشخص شدن ترکیب نسبی مجلس دوازدهم این تعامل به چه سمتی خواهد رفت؟ برخی از ناظران سیاسی معتقدند، مجلس فعلی به قدری به سمت دولت متمایل شده که از وظایف نظارتی خود غافل شده است! چه ارزیابی از این تحلیل دارید؟

به عنوان مقدمه به استحضار شما و مردم شریف برسانم که کارنامه مجلس، دولت ها و مدیریت آنها همواره مورد نقد و نظر قرار می گیرد ما نیز در مجلس کنونی نسبت به عملکرد قوا با دید نقادانه و از جایگاه مجلس می نگریم و البته کارنامه مجلس هم قابل نقد و نظر است. شروع به کار مجلس یازدهم هم زمان بود با اواخر دولت آقای روحانی و از سال ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم روی کار آمد، عموم نمایندگان تعامل بسیار خوبی با دولت آقای رییسی داشتند و تقریبا همسو بودند البته این همسویی باعث نشد که نمایندگان اگر اشکال یا ایرادی در برخی از بخش‌های دولت یا وزارتخانه‌ها دیدند، سکوت کنند. در مجموع تا امروز همکاری خوبی وجود داشته و ایرادات را هم در بخش سوال و تذکر مطرح کردند و یک مورد هم درباره آقای فاطمی امین استیضاح رخ داد.

به طور کلی سعی بر این بود که مشکلات مردم حل شود به خصوص با توجه به فریب یک دهه تعطیلی اقتصاد کشور در دهه ۹۰ همواره سعی برای این بود که برای بهتر شدن وضعیت معیشت مردم فعالیت کنیم و البته تا رسیدن به هدف نهایی فاصله داریم ولی تا جایی که ممکن بود در حوزه اقتصادی، قوانین خوبی در مجلس یازدهم تصویب شد.

در انتخابات دور اول ۴۵ نفر به مجلس راه پیدا نکرده‌اند و در دور دوم رقابت خواهند کرد و ورود این افراد هم تعیین کننده است اما برررسی اجمالی تا این‌جا نشان می‌دهد که رویه مجلس یازدهم همچنان ادامه خواهد داشت.

چه عاملی باعث شد تا در انتخابات این دوره مجلس، جبهه اصول‌گرایی از وحدت ادوار پیشین دور شده و به کثرت این دوره برسد؟ آیا عدم حضور پررنگ اصلاح طلبان عامل این مساله بود یا رقابت های درون گفتمانی اصول‌گرایان علت دیگری داشت؟

البته تا روز آخر هم مشخص نبود که آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور جدی خواهند داشت یا خیر؟

جبهه اصلاحات اعلام کرده بود که برای حوزه تهران لیست واحد ارائه نخواهد کرد.

بله اما ممکن بود در روزهای آخر تصمیم دیگری گرفته شود. تکثر لیست‌های منتسب به اصول‌گرایان فقط به دلیل عدم حضور پررنگ اصلاح طلبان نبود البته ممکن است موثر بوده باشه اما تنها دلیل نبود. در هر صورت روزهای آخر با لیست‌های متعدد مواجه شدیم و همین مساله باعث شد تا انتخابات تهران به دور دوم کشیده شود.
 

اگر مشارکت بالای هفتاد و یا هشتاد درصد بود، آیا نامزدهای جبهه پایداری در انتخابات رای می‌آوردند؟

ویدئویی به ناحق به جبهه پایداری نسبت داده می‌شود که در آن با تقطیعی که صورت گرفته اینطور القا می شود که اصول‌گرایان و جبهه پایداری خواهان مشارکت پایین هستند تا راه برای ورودشان به مجلس باز شود و اگر مشارکت بالا برود چنین اتفاقی نمی‌افتد! این ادعا به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. در همه انتخابات‌ها توصیه و تلاش ما مبنی بر مشارکت بیشتر مردم بوده و حتی افراد و گروه‌هایی که سعی در کاهش مشارکت مردم داشته‌اند مورد نقد ما قرار گرفته اند؛ و بارها در مصاحبه‌ها این مطلب گفته شده هر کسی با هر تفکری صرفا اگر به دنبال پیشرفت کشورش است باید در انتخابات شرکت کند و اگر مورد استقابل مردم و حائز شرایط نمایندگی بود وارد مجلس شود.

بزرگ‌ترین دغدغه این روزهای مردم را چه می‌دانید و اگر در مجلس بعدی حضور داشته باشید، چه تلاشی در راستای برطرف کردن این دغدغه خواهید کرد؟ به نظر شما الویت اصلی نمایندگان مجلس دوازدهم چه خواهد بود؟

چند سالی است که بحث اول کشور ما بحث معیشت است یعنی ما به دلیل تحریم‌ها، ناکارآمدی برخی مدیران و ترک فعل برخی دستگاه‌های اجرایی و همچنین یک دهه تعطیلی اقتصاد در دهه ی نود که حضرت آقا هم به آن اشاره کردند، باعث شد مسائل و مشکلات مردم روی هم انباشته شود. این که رهبر انقلاب شعار سال را در هشت سال گذشته مرتبط با مسایل اقتصادی و امسال هم به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کرده اند، نشان می‌دهد که باید به مساله اقتصاد بیش از سایر مسائل اهتمام داشته باشیم. مجلس در این زمینه نقش ریل‌گذاری دارد تا قطار دولت روی ریل صحیح حرکت کند.

یکی از مباحث مهم این روزها بحث مسکن مردم است. مجلس یازدهم برای بهبود این وضعیت، سه قانون مصوب کرد که عبارتند از قوانین جهش تولید مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی و ساماندهی اجاره‌بهای مسکن که اگر این سه قانون همراه با هم اجرا شوند، می‌تواند وضعیت مسکن را سر و سامان دهد.

در زمینه بحث اشتغال پایدارهم مجلس قانونی به نام قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار را مصوب کرد که بسیاری از ویژه خواری‌ها را در این زمینه از بین می‌برد.

البته این که می‌گوییم الویت بحث معیشت است به این معنا نیست که از بخش‌های دیگر مثل فرهنگ غفلت کنیم زیرا فرهنگ و اقتصاد باید در کنار هم مورد توجه قرار بگیرد در غیر این صورت مسلما دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد.
کمیسیون فرهنگی مجلس سعی بر این داشت که مسائل فرهنگی را در این مجلس به سرانجام برساند مثلا قانون حمایت از جوانی جمعیت که ۷۳ ماده و ۲۰۳ حکم داشت در مجلس یازدهم در کمیسیون مشترک بررسی و تصویب شد.

اولویت مجلس دوازدهم معیشت است

بنابراین اگر بخواهید الویت مجلس دوازدهم را در یک کلمه خلاصه کنید آن مساله معیشت خواهد بود؟

بله البته باید پیوست‌های فرهنگی هم در کنار این موضوع در نظر گرفته شود.

دولت سیزدهم علیرغم رشد نسبتا خوب اقتصادی که دارد اما در زمینه کنترل تورم مخصوصا بازارهای سکه و ارز نتوانسته به نتایج مطلوبی برسد، مجلس در زمینه چه برخورد سلبی یا ایجابی با دولت داشته و آیا به نظر شما کافی بوده؟

در زمینه کنترل بازار ارز انتقاداتی را به دولت داریم، در همین راستا نمایندگان مجلس در خواست جلسه‌ای با حضور رییس بانک مرکزی برای توضیح درباره تلاطم بانک مرکزی داشتند که احتمالا همین هفته برگزار می‌شود البته تعدادی از اعضای کمیسیون اقتصادی و آقای قالیباف هم جلسه ای را با ایشان داشتند و بنده هم طی صحبتی که با ایشان داشتم نقطه نظرات فعالان حوزه تجارت را مطرح کردم قرار شد که کارگروهی را برای بررسی این موضوع تشکیل دهند.

با توجه به قول و وعده آقای فرزین توقع ما این بود که شاهد تلاطم بازار ارز آن هم به این شکل نباشیم البته ممکن است بازار به دلایل مختلف از جمله تحولات اخیر منطقه دچار نوسان شود اما در کل باید مدیریت بهتری انجام شود و اگر خواهان جهش تولید هستیم باید به ثبات در بازار برسیم.

آیا می‌توانید جزییات بیشتری از این جلسه در اختیار خوانندگان ما قرار دهید؟

آقای فرزین اعلام کرده بود: «هر فردی که کالایی را با ارز ۶۵ تومانی وارد می‌کند حتما قاچاق است.» اما من مستنداتی داشتم که این گونه نیست. خیلی از تجار اعلام کرده کرده‌اند که هم برگ سبز دارند و هم گمرک می‌دهند و کالای وارداتی آن‌ها قاچاق نیست ولی از ارز ۶۵ تومانی استفاده می‌کنند و این کاملا قابل پیگیری است و نقش زیادی هم در گرانی‌ها دارد.

در دوره‌ای که معاونت امور زنان دولت نهم را برعهده داشتید کتابی به نام «روانشناسی ازدواج و شکوه همسری» را به عنوان دو واحد درس اختیاری در دانشگاه‌ها توصیه کردید؛ چنین اقداماتی تا چه حد می‌تواند در تغییر نگرش جوانان بویژه دختران در زمینه ازدواج موثر باشد؟ آیا آماری از نتایج فعالیت‌هایی از این دست دارید؟

در آن دوره با بررسی هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم که جوانان ما برای ازدواج و تشکیل خانواده کمتر از آمادگی های لازم برخوردارند و در این زمینه نیاز به آموزشها و مهارتهایی است که باید از آن برخوردار شوند لذا کتابی در این زمینه تالیف شد که در آن مباحث روانشناسی ازدواج و راهکارهایی برای تحکیم بنیان خانواده آمده است.

زمانی در کسوت نماینده مجلس گفته بودید: «مساله کودک همسری الویت ما نیست»؛ و این جمله بازتاب‌های زیادی داشت، اما از طرف دیگر شاهد تبعات ناخوشایند ازدواج زنان و دختران در سنین پایین تر از سن قانونی هستیم. آیا همچنان بر این باورید که کودک همسری الویت ما نیست و سن و افزایش تحصیلات نقشی در بلوغ فکری دختران ندارد؟

بنده کلاً با کودک همسری مخالف بوده و هستم. در آن مصاحبه اولا تحریف و تقطیع صورت گرفته بود و در تیتر کاملا دست برده بودند. آن‌چه من درباره کودک همسری گفته بودم با آن‌چه برداشت آن خبرنگار بود کاملا متفاوت بود. تعبیری که از کودک همسری در نظر آن‌ها صورت می‌گیرد این است که یک دخترهفت یا هشت ساله به عقد یک مرد پنجاه ساله در بیاید که هیچ عقل سلیمی این را نمی‌پذیرد و به نوعی موضوع را بازتاب دادند که گویی من موافق کودک همسری هستم.

اصلا ما با بحث کودک همسری مخالف هستیم. ازدواج شرایطی دارد ازجمله بلوغ جسمی و فکری، گاهی ممکن است یک دختر هفده یا هجده ساله توانایی اداره یک منزل و تشکیل زندگی را داشته باشد اما دختر دیگری در سن بیست و پنج سالگی این توانایی را نداشته باشد و لذا نمی‌توان سنی را برای ازدواج تعیین کرد. در مناطقی که کودک همسری اتفاق می‌افتد در واقع بحث فروش دختران به اسم ازدواج مطرح است که از نظر بنده کاملاً مردود است.

(برگردیم به دوران معاونت زنان) در آن دوره دانشگاه‌های تک جنسیتی را به عنوان راه‌حلی - ولو موقت - برای ترویج حجاب و عفاف اعلام کردید، آیا آماری در این زمینه دارید یا تحقیق علمی زمینه انجام شده است؟

همین الان هم معتقدم باید هم دانشگاه تک جنسیتی هم دانشگاه مختلط داشته باشیم و دختران و پسران ما باید حق انتخاب داشته باشند نه این که مجبور شوند فقط یک نوع دانشگاه بروند زیرا دانشگاه‌های تک جنسیتی هم به لحاظ تعداد اندک هستند و هم ممکن است همه رشته‌ها را نداشته باشند بنابراین داشتن دانشگاه‌های تک جنسیتی می‌تواند به انتخاب بهتر دانشجویان کمک کند.

یکی از دغدغه‌های نظام حکمرانی ما مساله جوانی جمعیت است و از طرف دیگر مردم با موانع اقتصادی برای ازدواج و فرزندآوری روبرو هستند؛ به نظر شما چه برنامه‌های کوتاه مدت و زود بازده برای برداشتن این موانع وجود دارد؟ و چه کارهایی تاکنون در این زمینه انجام شده است؟

یکی از اولویت‌های کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، موضوع جوانی جمعیت و حمایت از خانواده است و این قانون ۷۳ ماده و ۲۰۰ حکم دارد که سعی کردیم چالش‌هایی که خانواده با آن مواجه است بررسی کنیم و برای آن راهکار پیدا نموده و تبدیل به قانون کنیم و با وجود این که این موضوع در دو مجلس قبلی هم مطرح بود اما مصوب نشده بود. اگر مواد قانون حمایت از خانواده یا جوانی جمعیت به خوبی اجرا شود، شاهد وضعیت بهتری در زمینه افزایش جمعیت خواهیم بود.

فکر می‌کنید با وام دادن مشکل ازدواج و فرزندآوری حل شود؟

البته مانع ازدواج و فرزندآوری فقط مشکل مالی نیست یکی از موانع مهم در این زمینه عوامل فرهنگی است. چه بسا خانوادهایی که از نظر مالی وضعیت خوبی دارند اما از نظر فرهنگی راغب به ازدواج به هنگام جوانان و فرزند آوری نیستند. مسلما این گونه نیست که بگوییم با افزایش رقم وام‌ها مشکلات این حوزه کاملاً حل می‌شود. البته فکر می کنم بحث مسکن و اشتغال جوانان یک دغدغه بسیار مهم است که اگر سروسامان داده شود دغدغه بسیاری از خانواده‌ها را حل می‌کند.

همه بی‌حجابی در جامعه سازماندهی شده نیست، علت بخش سازماندهی نشده بی‌حجابی چه مولفه‌هایی است و آیا لایحه حجاب همه علت‌های بی‌حجابی را برطرف می‌کند؟

غالباً بانوان محترم ایرانی به قانون و حجاب احترام می گذارند. در قانون بین افرادی که به صورت سازماندهی شده مساله حجاب را زیر پا می‌گذارند و کسانی که در اثر غفلت یا مماشاتی که بعد از پاییز ۱۴۰۱ انجام شد و فکر کردند که جمهوری اسلامی نسبت به مساله عفاف و حجاب هیچ واکنشی نشان نمی دهد تفاوت گذاشته شده زیرا عموم مردم ما با یک تذکر پلیس حجاب را رعایت می‌کنند.

ولی بحث سازماندهی شده‌ها کاملا جدا است؛ در صورتی که اثبات شود این افراد از جایی دستور می‌گیرند با جرایم بسیار سختی مواجه خواهند شد.

برخی بانوان می‌گویند وقتی می‌خواهیم یک مانتو تهیه کنیم باید مدت زیادی وقت صرف کنیم

یکی از چالش‌های بزرگ بحث حجاب و عفاف موضوع طراحی لباسی هست که در عین حال که با شرع و عرف ناسازگار نیست اقتصادی هم هست؛ اما متاسفانه با وجود همه تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته تا حال به نقطه مطلوب در طراحی لباس جوان پسند، شرعی و عرفی نرسیده ایم! مشکل کار کجاست؟ کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه چه کارهایی کرده است؟

در وزارت ارشاد کارگروهی به نام «ساماندهی مد و لباس» وجود دارد و به نتایجی هم رسیده‌اند. در لایحه عفاف و حجاب مراکزی که لباس مناسب برای حضور در اجتماع طراحی می‌کنند دیده شده که لباس‌ها از بعد اقتصادی هم باید مقرون به صرفه باشند. برخی بانوان می‌گویند وقتی می‌خواهیم یک مانتو تهیه کنیم باید مدت زیادی وقت صرف کنیم و این مشکلات قرار است ساماندهی شود.

یکی دیگر از موضوعات چالش برانگیز فرهنگی در جامعه مساله امر به معروف و نهی از منکر است؛ چرا گاهی اوقات امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ما هزینه بالایی پیدا می‌ کند؟

شاید یکی از دلایل آن عدم آشنایی با قانون باشد، امر به معروف و نهی از منکر اصل هشتم قانون اساسی کشور ما است. وقتی نظام اسلامی در کشوری حاکم است وظیفه امر به معروف و نهی از منکر به شکل لسانی بر عهده عموم مردم است و وجوب پذیرش امربه معروف و نهی از منکر مطابق با قانون باید مانند وجوب عمل به قوانین عمومی دیگر مثل قوانین راهنمایی و رانندگی، به مردم آموزش داده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =