سفر رئیس‌جمهور به قم| رئیسی: توانایی نظامی‌ ایران قابل مذاکره و معامله نیست/ از نسخه‌های دیگران بدون مطابقت با فرهنگ دینی و بومی خود استفاده نمی‌کنیم

رئیس جمهور در پاسخ به مطالبه و دغدغه مردم درباره عفاف و حجاب در کشور گفت: ما موظفیم به حکم اسلام و شرع عمل کنیم، از سوی دیگر همه باید با هر گرایش و سلیقه‌ای به اجرای قانون پایبند باشیم و کشور بر مدار اجرای قانون بچرخد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح پروژه فیبر نوری منازل و کسب کار در قم با تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و دهه کرامت اظهار داشت: استان قم مهد علم‌ودانش است ودر تولید محتوا بسیار نقش آفرین است؛ در قم موسسات تحقیقاتی، پژوهشی، علمی و حوزه علمیه دانشگاه تولید محتوا می‌کنند، انتقال این تولید محتوا به شهرهای دیگر و عموم‌ مردم و خارج از کشور در این استان اهمیت ویژه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید:

دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست

وی با بیان اینکه اینکه مردم قم از این فناوری پروژه فیبر نوری منازل و کسب وکار استفاده کنند و به ارتباطات و انتقال اطلاعات سرعت بخشند کار ستودنی است، افزود: امروز زندگی مردم در بستر فضای مجازی قرار گرفته و تمام زوایای زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه رفاه مردم باید مورد تاکید باشد، افزود: افزایش سرعت اینترنت و توسعه فیبر نوری در اولویت این دولت قرار گرفته است و قم با توجه به اینکه مهد تولید علم است و موسسات فراوانی مشغول تولید محتوا هستند که انتقال این محتوا به عموم مردم، خارج از کشور و ... اهمیت فراوانی دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه فیبر نوری یک زیرساخت فرهنگی برای قم محسوب میشود، تصریح کرد: اکنون هفت و نیم میلیون ایرانی ‌از فیبر نوری در حال استفاده هستند و در تلاشیم تا فیبر نوری در تمام کشور توسعه یابد.

رئیسی با بیان اینکه به وزیر ارتباطات گفته‌ایم که باید سرعت اینترنت روز به روز افزایش یابد، گفت: شبکه اینترنت باید سرعت داشته باشد و نباید امور مردم برای این موضوع و کسب و کارها مختل شود.

رئیسی: ۱۰۰ هزار هکتار زمین در نهضت ملی مسکن تامین شد

سید ابراهیم رئیسی همچنین در واگذاری 7256 واحد مسکن و زمین در قم اظهار داشت: امروز مسکن مهمترین دغدغه خانواده‌هاست و باید با کمک مردم و مدیریت صحیح این مشکل را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه 100 هزار هکتار زمین در نهضت ملی مسکن تامین شده و در حال ساخت مسکن هستیم، افزود: امروز ساخت مسکن دغدغه تمام مدیران دولت سیزدهم است و باید در تمام بخش‌ها این دغدغه حس شود و در استانی نیست که استانداران روزانه و یا هفتگی در این ارتباط جلسه برگزار نکنند و پیگیر امور مسکن نباشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه تکمیل 240 هزار مسکن دولت‌های گذشته را متعهد شده‌ایم که به پایان برسانیم، تصریح کرد: 140 هزار واحد از مسکن‌ها را تحویل دادیم و مابقی نیز به زودی تحویل مردم می‌شود. 

واگذاری ۷۲۵۶ واحد مسکن و زمین در قم با حضور رئیس جمهور

 ‌با حضور رئیس جمهور در قم هفت‌هزار و 256 واحد مسکن و زمین طرح نهضت ملی مسکن این استان افتتاح شده و به متقاضیان واگذار شد.

این آمار مشتمل بر افتتاح و واگذاری سه‌هزار و 748 واحد مسکن و سه‌هزار و 508 قطعه زمین است.560 واحد مسکونی انبوه ساز، 200 واحد مسکن روستایی، یک‌هزار و 488 واحد خود مالک و یک‌هزار و 500 واحد بافت فرسوده است.

همچنین سه‌هزار و 508 قطعه زمین شامل 118 قطعه در طرح "کلید به کلید"، یک‌هزار واحد طرح جوانی جمعیت، یک‌هزار و 250 قطعه واگذاری انفرادی، 600 قطعه ایثارگران و 540 قطعه نیروهای مسلح است.

رئیس جمهور در این سفر از سایت 560 هکتاری پردیسان بازدید خواهد کرد و علاوه بر افتتاح 17 کیلومتر از بزرگراه قم- کهک، عملیات اجرایی پروژه‌های راهداری این استان به ارزش 2هزار و 400 میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

بازدید از آزادراه در حال ساخت شهید سلیمانی، افتتاح پروژه توسعه خطوط و بهسازی 19 کیلومتر "بلاک ساقه- باغیک" به ارزش 420 میلیارد تومان، بازدید از فرودگاه قم و بازدید از شهرک در حال ساخت اول "پرنیان" و کلنگ زنی عملیات آماده‌سازی شهرک دوم پرنیان از دیگر برنامه‌های سفر رییس جمهور در روز نخست دور دوم سفر به استان قم خواهد بود.

 توانایی نظامی‌ ایران قابل مذاکره نیست

رئیس جمهور گفت: برخی به دنبال القای این بودند که به مردم القا کنند که باید سایه جنگ را از سر کشور دور کنیم و به دنبال معامله بر موشک‌هایمان بودند، و برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز در ادامه برنامه‌های دومین سفر دولت مردمی به استان قم، در اجتماع باشکوه مردم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) ضمن تبریک میلاد ایشان و نیز ولادت امام رضا (ع)‌ و دهه کرامت، وجود حضرت فاطمه معصومه (س)‌ را مایه برکت برای قم و ایران اسلامی توصیف  کرد, ‌اظهار داشت: به برکت وجود ایشان قم تبدیل به مرکز بزرگ نشر معارف اسلامی برای ایران اسلامی و همه جهان اسلام شده است.

رئیس جمهور تربیت مردان و زنان نامدار و مراجع معظم تقلید در قم را نیز از برکات وجود حضرت فاطمه معصومه (س)‌ در قم دانست و افزود: قم به برکت وجود ایشان مرکز بصیرت و بصیرت‌آفرینی و جایگاه علم، جهاد و اجتهاد شده که آثار آن در سراسر عالم اسلامی ملموس است.

رئیسی قم را مرکز نشر معارف اسلامی، جایگاه علم و بصیرت‌آفرینی، مبدا انقلاب شکوهمند اسلامی و همواره حامی انقلاب اسلامی معرفی کرد و اظهار داشت: دولت خود را موظف می‌داند و البته این افتخار را دارد که بر اساس موازین اسلامی حرکت کرده و به دنبال ارزش‌هایی باشد که قم آن ارزش‌ها را دنبال کرده و مورد تاکید رهبری معظم انقلاب اسلامی هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مردمی هم اقدامات خود را مستند به سند گام دوم انقلاب اسلامی قرار داده است، گفت: دولت پیرو گفتمان امام و رهبری است و تلاش دارد منویات امام و رهبری معظم انقلاب را به عنوان سرباز حاضر در میدان دنبال کند. از نظر ما گفتمان متفاوت از شعار است و گفتمان آن چیزی است که در جان و دل مردم جای بگیرد، آنچنان که گفتمان امام و رهبری در جان مردم نشسته است.

رئیسی با بیان اینکه دشمنان بارها سعی کرده‌اند با به راه‌اندازی اغتشاش، ترور، انفجار و راه‌های دیگر ملت ایران را متوقف کنند، اما زهی خیال باطل، گفت: ملت ایران با اراده‌ای پولادین و با اتکال به خدا و تکیه بر داشته‌های خود به پیروی از امام خود به دنبال یک تحول عظیم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی پرچم آن را در دست دارد و بنده به عنوان سرباز رهبری و خدمتگزار شما مردم برای عملیاتی کردن این تحول تلاش می‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خیلی‌ها به ما می‌گفتند با وجود مشکلات فراوان و دشمنی‌ها نمی‌شود کاری از پیش برد، افزود: ما با درس گرفتن از سیره امام و رهبری و علما و شهدا از جمله شهید بزرگوار سردار سلیمانی، پیرو نگاه «ما می‌توانیم» هستیم و با تکیه بر قدرتی که خون مطهر شهدا و حضور بصیرانه شما مردم برای کشور خلق کرده کارها را دنبال می‌کنیم و باور داریم که هیچ کاری نباید در کشور متوقف بماند چرا که امروز همه شرایط برای پیشرفت کشور فراهم است و چنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند، به قله نزدیک هستیم و خستگی و ناامیدی ممنوع است.

رئیسی با بیان اینکه شهدا و ایثارگران به ما آموختند که امیدواری مهمترین و محوری‌ترین عنصر برای پیشرفت و رسیدن به قله است، اظهار داشت: دشمن به دنبال آن است تا با شبهه‌پراکنی و ایجاد شائبه با امپراطوری رسانه‌ای خود در دل مردم یاس و ناامیدی ایجاد کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: برخی می‌گفتند ممکن است کشور گرفتار جنگ شود و باید سایه جنگ را از سر کشور برطرف کنیم و راه آن هم این است که روی توانایی‌های نظامی و موشکی معامله کنیم و برجام 2 و 3 را روی میز گذاشتند، اما رهبر معظم انقلاب اسلامی خوب تشخیص دادند و تاکید کردند که توانایی‌های نظامی و عناصر اقتدار نظام به هیچ وجه قابل مذاکره و معامله نیست.

رئیسی با اشاره به اینکه جلوه اقتدار نظامی کشور را در عملیات بزرگ وعده صادق دیدیم که چگونه بینی دشمن به خاک مالیده شد، خاطرنشان کرد: بارها تاکید کردیم که اداره کشور باید مبتنی بر عقلانیت انقلابی باشد نه دیپلماسی التماسی؛ ما از امامین انقلاب و شهدا آموختیم که کشور را باید بر مبنای عقلانیت انقلابی اداره کرد و حل مسئله کرونا و عضویت در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر مبنای تکیه بر همین عقلانیت انقلابی ممکن شد و ان‌شاالله در آینده نزدیک بر مبنای همین عقلانیت انقلابی شاهد رونق اقتصادی نیز خواهیم بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه آنچه می‌تواند کشور را به پیش ببرد نه سازش بلکه نگاه انقلابی و باور ما می‌توانیم است، گفت: قم به برکت انقلاب اسلامی تبدیل به استان شد و پیشرفت‌های زیادی داشته اما هنوز کارهای بسیاری برای انجام وجود دارد. یکی از نیازهای قم مسکن است که امروز در بدو ورود به پروژه‌های مرتبط با مسکن‌سازی سرکشی کردم و اعلام می‌کنم که ساخت مسکن را بر مبنای قانون مصوب مجلس، نیاز کشور و وعده دولت با جدیت ادامه خواهیم داد.

رئیسی در ادامه با اشاره به هدف‌گذاری دولت برای احداث 71 هزار واحد مسکونی در استان قم گفت: خوشبختانه عملیات اجرایی این طرح‌ها در استان آغاز شده، کارها با جدیت از سوی استاندار و مسئولین استانی دنبال می‌شود و تأکید کرده‌ام که به هیچ عنوان اجرای طرح‌های مسکن با وقفه همراه نباشد.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع اشتغال به‌عنوان یکی دیگر از دغدغه‌های مهم مردم به‌ویژه در استان قم اشاره کرد و اظهار داشت: بحمدالله دولت از وعده ایجاد یک میلیون اشتغال در سال عقب نیست و این بدان معناست که ما به وعده‌ای که در این‌باره به مردم دادیم، عمل کرده‌ایم و موضوع ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیلکرده نیز به صورت جدی در دستور کار دولت است.

وی در ادامه اجرای طرح پوشش سراسری فیبر نوری در استان قم  را از جمله اقدامات مهم دولت برای بهره‌منده شدن مردم این استان به اینترنت پرسرعت و ارزان عنوان کرد و افزود: استان قم به‌دلیل جایگاه خود در حوزه علم و فرهنگ نقش مهمی در تولید محتوا دارد که فراهم کردن این زیرساخت ارتباطی، یکی  از نیازهای ضروری استان بود و با تلاش متخصصان و شرکت‌های فعال در این زمینه به عنوان دومین استان کشور تحت پوشش این فناوری قرار گرفت.

رئیسی به توجه ویژه دولت به ایجاد مراکز ورزشی و تفریحی برای جوانان نیز اشاره کرد و تصریح کرد: توسعه مراکز و اماکن ورزشی و تفریحی در استان قم در کنار علم و دانش‌افزایی و بصیرت‌افزایی جزو برنامه‌های دولت در این استان است.

رئیس جمهور همچنین راه‌اندازی 150 کارخانه تعطیل و نیمه‌تعطیل در استان قم را بخش دیگری از اقدامات دولت مردمی برای رفع مشکلات این استان برشمرد و افزود: در مقطعی بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی ما دچار تعطیلی شده بودند اما با تلاش‌های صورت گرفته در این استان، به لطف خداوند متعال، امروز در کشور می‌توانیم اعلام کنیم که طبق آمار قطعی تعداد واحدهای تولیدی احیا شده در کشور به عدد 9 هزار رسیده است و این بدان معناست که دولت نه تنها اجازه تعطیلی هیچ واحد تولیدی را نمی‌دهد بلکه کارخانه‌ها و کارگاه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل را هم به چرخه تولید باز خواهد گرداند و برای هزاران نفر نیز اشتغال ایجاد خواهد کرد.

رئیسی همچنین به اهتمام دولت برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در استان قم از جمله پروژه مونوریل نیز اشاره کرد و افزود: از جمله پروژه‌های نیمه‌تمامی که سالها در مقابل چشم مردم عزیز این استان بوده پروژه مونوریل شهر قم است که حتماً باید با همکاری دولت و شهرداری قم تکمیل شود و امروز نیز کارگاه تکمیل این پروژه فعال شده است.

رئیس جمهور همچنین به تلاش دولت برای حل مشکلات احداث فرودگاه قم به عنوان یکی از نیازهای ضروری استان نیز اشاره و تصریح کرد: شهر قم به‌دلیل اهمیت و جایگاه آن در جهان اسلام نیازمند زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله فرودگاه است که مشکلات حقوقی آن در حال پیگیری است و این طرح نیز از جمله طرح‌هایی است که با جدیت در دستور کار دولت است و امیدواریم تا پایان دولت شاهد احداث و بهره‌برداری فرودگاه قم باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز کشور و ملت ما با جنگ اراده‌ها مواجه است و برغم تلاش دشمن برای توقف رشد تجارت، تولید و اقتصاد کشور در مسیر پیشرفت قرار گرفته است، گفت: بحمدالله علیرغم اینکه در 10 سال گذشته کشور رشد اقتصادی کمتر از یک درصد داشته است اما در سال اول این دولت 4 درصد، سال دوم بیش از 4 درصد و سال سوم شاهد رشد بیشتر از 6 درصدی اقتصاد در کشور هستیم، ترانزیت کشور نسبت به سال قبل 58 درصد رشد داشته و در این جنگ اراده‌ها اثبات کردیم که می‌توانیم توطئه‌های دشمنان را به شکست بکشانیم.

رئیسی تصریح کرد: به شما خبر می‌دهم در همین ماه جاری تجارت کشور مثبت است، در حوزه‌ تولید و تجارت و شرکت‌های دانش‌بنیان، آنچه مورد نیاز این کشور است به صورت شبانه‌روزی در حال پیگیری است و یقین بدانید دولت به جز خدمتگذاری برای شما مردم هیچ شأنی برای خود قایل نیست.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به مطالبه و دغدغه مردم درباره عفاف و حجاب در کشور اظهار داشت: ما موظفیم به حکم اسلام و شرع عمل کنیم، از سوی دیگر همه باید با هر گرایش و سلیقه‌ای به اجرای قانون پایبند باشیم و کشور بر مدار اجرای قانون بچرخد.

رئیسی تاکید کرد: پایبندی به شرع و قانون هم برای دولت و هم برای آحاد جامعه و هم برای دستگاه‌های اداری، اجرایی، انتظامی و قضایی لازم است، این مسئله کاملاً مسئله روشنی است و جای هیچ‌گونه تردیدی نیست، لکن رهبری حکیم ما فرمودند باید برنامه‌ریزی و تدبیر در این رابطه مورد توجه باشد که بنده و همه دست‌اندرکاران امر این موضوع را مورد توجه قرار خواهیم داد.

از نسخه‌های دیگران بدون مطابقت با فرهنگ دینی و بومی خود استفاده نمی‌کنیم

رئیس جمهور امروز در جریان سفر اعضای دولت به قم در جمع طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه، با تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و آغاز دهه کرامت، اظهار کرد: دغدغه طلاب و علما جدا از دغدغه مردم و جوانان نیست و ما در دولت به این دغدغه هایی که بیان شد، توجه می کنیم. 

وی ادامه داد: اساس کرامت انسان این است که تلاش کند با فکر، عمل و اخلاق خود را بسازد و جامعه براساس آموزه های دینی برپا کند و جز خدا نطلبد.

ریسی خاطر نشان کرد: انقلابی، منطقی و فرهیخته بودن در درون حوزه علمیه نهادینه است. یک عالم دینی انقلابی دیروز در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشت و امروز در عرصه‌های مهم فرهنگی،‌ اجتماعی و اقتصادی. رسالت عالم دینی،‌ تعلیم و تعدیل است. وظیفه عالم دینی آموختن دانش، تعلیم، ترویج عدالت اجتماعی،‌ اقتصادی و آموزشی است.

رئیسی گفت: پرچمی که امام (ره) برافراشت امروز به دست رهبری انقلاب است. پرچمی که حوزه علمیه برداشت، پرچم توجه به کارآمدی دین در اداره زندگی انسان معاصر بود و اینکه دین می تواند به همه سوالات انسان پاسخگو باشد. فقه جعفری مبتنی بر اجتهاد تمدن ساز بوده و می تواند پاسخگوی همه سوالات انسان باشد.

وی با بیان اینکه  اهداف بلند امام و رهبری و شهدا کاملا دست یافتنی است، تصریح کرد: اما نگاه جامع امام و رهبری و شهدا با نگاه های متفاوت در این دوران دچار مشکلاتی شد نه در ایده بلکه در اجرا. این نگاه که می توانیم مبتنی بر باورهای دینی و سرمایه های کشور است و الگو شدن برای جهان اسلام، با نگاه وادادگی فرهنگی اقتصادی و اجتماعی همراه شد و موجب مشکلاتی شد. هرجا براساس رهنمودهای دینی و امام عمل کردیم، موفق شدیم. هرگاه براساس عقلانیت انقلابی عمل کردیم موفق شدیم اما وقتی  خواستند با رویکردهای شرقی و غربی کشور را اداره کنند یا براساس خوش‌آمد آنها عمل کنند، موفق نشدیم. توجه به اصولی که حوزه بر آن پافشاری می کند، موجب موفقیت می شود.

وی افزود: برای یک طلبه فاضل، شناخت نیاز جامعه و آمادگی برای ایفای نقش برای رفع این نیازها را مهم می‌دانیم یعنی همانطور که شهدا عمل کردند. این کرامت است ولی برخی کرامت را در اطعام می بینند. کرامت یک روحیه خداخواهی است و خود را با عطای مال یا عطای جان خود را نشان می‌دهد. برای یک عالم و فاضل کرامت می‌تواند ایفای نقش برای جامعه باشد، پس به روز و با مردم و انقلاب بودن اهمیت دارد. دولت هم تلاش دارد در مسیری که ریل گذاری که امام و رهبری کردند، حرکت کند. برخی دولت صدها شعار دارند اما گفتمان آن است که در دل مردم نهادینه شود. دولت مجری گفتمان امام و رهبری است که در جان مردم قرار گرفته است. هرجا مردم انحرافی از این گفتمان ببینند، تذکر می دهند. این گفتمان قابل اندازه گیری است. راهکار رفع مشکلات فرهنگی توجه به رویکرد فرهنگی انقلاب و رفع مشکلات اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است.

رئیسی با بیان اینکه وظیفه من طلبه انجام وظایف شرعی و اجرای عدالت  است، گفت: توجه به خدا، خواسته مردم و خودباوری و اعتماد به داشته ها بسیار مهم است. از ابتدای دولت بنای ما این بود که نگاه عقلانیت انقلابی باشد. برخی فکر کردند در بیماری کرونا با دو تلفن می‌توان مساله را حل کرد، نه دنیا فهمید رویکرد دولت ما فرق کرده است. در شورای عالی انقلاب فرهنگی  سند ۲۰۳۰ لغو شده بود ولی با ۲۷ سند دیگر ابلاغ نشده بود. لغو سند ۲۰۳۰ را در ابتدای دولت امضا کردم. تبیین این نگاه را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام دادم و گفتم چرا روی این سند حرف داریم. ما منطق داریم. ما سند تحول آموزش و پرورش داریم و براساس اسناد خود عمل می کنیم. از تجربه دیگران استفاده می کنیم ولی سند دیگران را که مظاهر فساد دارد را اجرا نمی کنیم. از نسخه های دیگران بدون مطالعه و بومی سازی و مطابقت با فرهنگ دینی و بومی خود استفاده نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ماه های ابتدایی دولت، می‌گفتند چگونه می خواهید کشور را اداره کنید، گفت: شما نگران تورم هستید که کاهش تورم را دولت دنبال می کند. هرآنچه موجب تورم می شود را دولت شناسایی کرده و تلاش می‌کند آنها را از بین ببرد. گزارش‌های جهانی مثل صندوق بین اللملی پول حاکی از این است که رشد اقتصادی، رشد واردات و صادرات و کنترل تورم بدست آمده است. تولید ما با قبل قابل مقایسه نیست. ما باور داشتیم کشور با وجود تحریم ها و تهدیدها می تواند اداره شود. یقین داریم کشور ظرفیت دارد و تحریم‌ها بی خاصیت شده و کشور می تواند تحریم ناپذیر باشد. کشورهای دنیا اعتراف دارند ایران کشوری پیشرفته و فناور است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در حوزه‌هایی که دشمن بیشترین فشار را آورده است، ما بیشترین موفقیت را به دست آورده ایم، افزود: اطمینان می‌دهم که دولت می‌تواند حوزه‌های سیاست، اقتصاد و فرهنگ را با آموزه های انقلاب پیش برد. ما در همه حوزه ها در حال پیشرفت هستیم. 

وی افزود: در همه تصمیم گیری نگاه به فقرا، اقشار کم درآمد در اولویت است. مشکلاتی حل شده است. راه هایی را هم باید طی کنیم تا سایر مشکلات حل شود. نسبت به افزایش حقوق مستمری بگیران و افرایش خدمات به آنها گام هایی برداشته شده است. صد هزار نفر از پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی خارج شدند. اولین بار کسانی پشت در کمیته امداد نداریم و کسی متقاضی نیست. این به معنی نبود مشکل نیست بلکه جهت گیری، درست است. ۱۰ سال قبل این دولت کمتر از یک درصد رشد اقتصادی داشتیم در سال اول دولت رشد به ۴ درصد رسید، در سال ۱۴۰۲ رشد اقتصادی بیش از ۶ درصد رسیده است این یعنی تولید ناخالص رشد داشته است.

رئیس جمهور ادامه داد: تولید خودرو از ۷۰۰ هزار به یک میلیون و ۳۰۰ هزار رسیده است یعنی نزدیک دو برابر شده است. در محضر رهبر انقلاب عرض کردم که در ۱۴۰۱، در صنعت ۴۲ میلیارد دلار اختصاص دادیم که این عدد در ۱۴۰۲ به ۴۵ میلیارد دلار رسید. اعلام کردیم که عرضه ارز در کشور ۶۹ میلیارد دلار است و به تولیدکنندگان گفتیم نگران نباشید. عددسازی های کانال های مختلف و ایجاد انتظارات تورمی جلوه ای از جنگ اقتصادی است.

رییسی در ادامه با اشاره به اینکه ما در جنگ ترکیبی هستیم، گفت: رشد تجارت ما کاملا متفاوت شده است. توجه به سفره مردم مورد تاکید دولت بوده است. کالابرگ برنامه ای بوده که سفره مردم با قیمت ارز پیوند نخورد. ۶۲ میلیون نفر از این امکان استفاده کردند. توجه به فتنه دشمن و مدیریت داخلی مهم است اما جنگ روانی، اقتصادی و رسانه ای علیه کشور ما ادامه دارد. جنگ افروزان بدانند دماغشان به خاک مالیده خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این دولت  تنش آبی ۵۰۰۰ روستا حل شده است، گفت: ۲۲ هزار مگاوات کسری برق داشتیم اما  در این مدت ۸۰۰۰ مگاوات برق تولید شده است. برق صنعتی را از مسکونی جدا کردیم تا خود کارخانه ها برق تولید کنند. اجازه بدهید لب نگشایم در حوزه های مختلف چه تحویل گرفتیم که دشمنی‌های بسیار در این مدت شده است و کشور را باناترازی تحویل دادند اما مشکلی که حل نشود، نداریم. دیگران حل مشکل را به دست بیگانگان می‌دانستند ولی ما به بیگانگان اعتماد نداریم و حل مشکل را به دست جوانان و ملت می دانیم.

وی ادامه داد: روحیه ضد فساد در دولت مورد تاکید قرار گرفته است. اصلاح ساختارهای فسادزا و شناسایی افراد فاسد مورد تاکید ماست. اجرای فساد با عدالت تطابق ندارد. ملامت‌ها و جوسازی‌ها ما را از اهداف‌مان باز نخواهد داشت. ما از ملامت ملامت کنندگان نه خسته می‌شویم و نه میدان را خالی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =