دور دوم انتخابات مجلس / رای‌گیری تا آخرین نفر ادامه دارد

مرحله‌ دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی صبح امروز در ۱۵ استان برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس دوازدهم آغاز شده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۸ صبح امروز(جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه) در ۱۵ استان آغاز شد و حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در آغازین دقایق فرآیند رای‌گیری، رای خود را در صندوق‌های الکترونیک شعبه سیار ۱۱۰ ثبت کردند.

در این مرحله از انتخابات، ۹۰ نامزد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند تا در نهایت، ۴۵ کرسیِ ساختمان بهارستان تعیین تکلیف و پرونده‌ی انتخابات مجلس دوازدهم نیز بسته شود. در مرحله‌ی اول انتخابات که جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد، سرانجام ۲۴۵ کرسیِ نمایندگی با انتخاب مردم مشخص شد و برای سایر حوزه‌های باقی‌مانده، انتخابات به دور دوم کشید.

طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، رأی‌گیری تا ساعت ۱۸ برگزار می‌شود و در صورت نیاز و با صلاح‌دید وزیر کشور امکان تمدید ساعت رأی‌گیری نیز وجود دارد.

متولدین ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ به قبل واجد شرایط سنی برای مشارکت در انتخابات هستند. در این مرحله از انتخابات، کسانی که در مرحله اول در یک حوزه رأی داده‌اند می‌توانند در همان حوزه رأی داده و هم‌چنین کسانی که در دور قبل رأی ندادند امکان رأی‌دهی دارند. در این مرحله، نامزدی که بیشتری رأی را بیاورد به مجلس دوازدهم راه می‌یابد.

انتخابات مجلس /  آغاز دور دوم رأی‌گیری در ۱۵ استان/ انتخابات تا ساعت   ۲۲ تمدید شد

تصویری از رای دادن وزیر کشور

بر اساس این گزارش، انتخابات در این مرحله در ۲۲ حوزه‌ی «تبریز، آذرشهر و اسکو»، «شبستر»، «میانه»، «پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان »، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردی»، «تهران، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدابنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبدکاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی»، «ملایر» و «ورامین» برگزار می‌شود.

انتخابات مجلس /  دور دوم رأی‌گیری در ۱۵ استان آغاز شد

تصویری از برگزاری الکترونیکی انتخابات

هم‌چنین حوزه‌های تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم‌شهر و ملایر انتخاباتِ تمام‌الکترونیک دارند.


امام خامنه‌ای: هرچه رای بیشتر باشد مجلس قوی‌تر است

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور در حسینیه امام خمینی(ره) در آغازین دقایق شروع رأی‌گیری در مرحله‌ دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند. این رای گیری مشابه ۸ حوزه انتخابیه دیگر به صورت الکترونیک انجام شد.

ایشان سپس در سخنان کوتاهی فرمودند: اهمیت مرحله دوم انتخابات کمتر از مرحله اول نیست و از مردم خواستند تا با شرکت در انتخابات، مجلس را تکمیل کنند.

رهبر انقلاب، انتخابات را به صورت فی نفسه یک کار اساسی و مهمی برای کشور و برای مردم معرفی کردند و افزودند: انتخابات نشانه حضور مردم و نشانه اراداه و تصمیم گیری مردم است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اضافه کردند: وظیفه ملی هر انسانی که مایل است کشور پیشرفت داشته باشد و کار کند و به مقاصد بزرگ نزدیک شوند این است که در انتخابات شرکت کند.

ایشان خطاب به ملت ایران تصریح کردند: شما در مرحله اول تعدادی را انتخاب کردید و به مجلس فرستادید اما ظرفیت همچنان تمام نشده است. در این مرحله یعنی مرحله دوم ظرفیت را تکمیل می‌کنید. اگر چنانچه ما در مرحله اول شرکت کردیم فرض کنید در تهران تعدادی را انتخاب کردیم و در هر شهر دیگری و بقیه ماندند و شرکت نکردیم در واقع کار را نیمه تمام رها کردیم.

رهبر انقلاب خاطرنشان کردند: بنابراین اهمیت مرحله دوم کمتر از مرحله اول نیست و انشالله مردم عزیزمان همه شرکت کنند و رای بدهند و مجلس را تکمیل کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید کردند: هرچه رای بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است و هرچه مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر است.

آمار برگزاری الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

عیسی زارع‌پور با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در محل ستاد انتخابات کشور، اظهار کرد: در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی باتوجه به اینکه این دوره هم مثل دوره گذشته احراز هویت و استعلامات به شکل برخط انجام و در هشت حوزه انتخابیه هم انتخابات به شکل کاملاً الکترونیک رخ می‌دهد، نقش ارتباطات مهم است.

وی افزود: با گذشت ۸۰ دقیقه از انتخابات آخرین آمار سامانه پایش حوزه‌های انتخابیه دریافت کردم ۹۹.۷ درصد دستگاه‌ها تا این ساعت حداقل یکبار وصل شدند و ۹۹ درصد استعلامات هم به شکل برخط انجام شده و نشان می‌دهد زیرساخت‌های ارتباطی کشور برای انتخابات فراهم است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: در دوره گذشته انتخابات، ما در همه شعب ثابت و سیار ۹۹.۸ درصد پوشش داشتیم که اتفاق بسیار بزرگی است. در شهر و روستا و دورافتاده‌ترین نقاط کشور دسترسی به شبکه ارتباطی وجود داشت. ۹۹ درصد استعلامات هم به شکل برخط انجام شد.

زارع‌پور تاکید کرد: مشکل پوشش ارتباطی در ۲۲ حوزه‌ انتخابیه نداریم. برای رسیدن به این نقطه هم کارهای بسیاری انجام دادیم و در دو سال و نیم گذشته بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و در کنارش بیش از ۳ هزار روستای زیر ۲۰ خانوار که در مجموع ۱۰ هزار روستا را شامل می‌شود به شبکه ارتباطات متصل کردیم.

وی افزود: برای پایداری ارتباطات هم برنامه‌های متعدد در نظر گرفته شده، از بررسی وضعیت باتری‌های سایتهای ارتباطی و همراه گرفته تا راه‌اندازی مسیرهای پشتیبان برای شهرهایی که فاقد آن بودند. مابقی شهرها را هم در این زمینه تجهیز می‌کنیم.

تبلیغات در شعب اخذ رای ممنوع است

ستاد انتخابات کشور با انتشار اطلاعیه شماره ۵ اعلام کرد هیچگونه نماد، اوراق و آثار تبلیغاتی نباید در محل شعب اخذ رای و اطراف آن وجود داشته باشد.

ستاد انتخابات کشور صبح جمعه با انتشار اطلاعیه شماره ۵ اعلام کرد هیچگونه نماد، اوراق و آثار تبلیغاتی نباید در محل شعب اخذ رای و اطراف آن وجود داشته باشد.


متن اطلاعیه ستاد انتخابات کشور به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

به اطلاع اعضای محترم شعب اخذ رأی می رساند، هیچگونه نماد، اوراق و آثار تبلیغاتی متعلق به احزاب، گروه های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی نباید در محل شعبه و اطراف درب ورودی و خروجی آن وجود داشته باشد.

لذا ضروری است در صورت مشاهده هرگونه آثار تبلیغات در طول زمان اخذ رأی، آن را امحاء کنید.

رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور: مردم با شیوه فناوری رای‌گیری الکترونیک راحت‌تر هستند

سید محمد تقی شاهچراغی رئیس ستاد انتخابات کشور با حضور در پای صندوق‌های الکترونیکی ستاد مرکزی انتخابات کشور، رأی خوذد را در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران به صورت الکترونیکی ثبت و وارد صندوق کرد.وی پس از ثبت رأی خود، در جمع خبرنگاران گفت: جمع‌بندی که از نظرات مردم، مجریان و ناظران گرفته شده بود، چند شاخصه ویژه برای این شکل انتخابات به وجود آمد؛ صرفه‌جویی در وقت و هزینه، سهولت رأی دادن، دقت بالا و دقت خوب از امتیازاتی بود که در برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی وجود داشت.

معاون سیاسی وزیر کشور اضافه کرد: به همین دلایل مقرر شد در مرحله دوم نیز انتخابات الکترونیکی، در جاهایی مثل حوزه انتخابیه تهران که دارای قریب به ۳۷۰۰ شعبه دارد به اضافه شعب شیراز، کرمانشاه، ملایر، آبادان، تبریز و قائمشهر برگزاری شود. فلذا به‌صورت طبیعی چنین ظرفیتی در وزارت کشور و ستاد انتنخابات وجود دارد که می‌توانیم در دوره آینده به این سمت برویم که از این تکنولوژی و فناوری استفاده کنیم.

شاهچراغی با بیان اینکه گاهی شمارش آرا در تهران بیش از ۳ روز طول می‌کشید، گفت: به دلیل اینکه رأی امانت مردم است این دقت باید وجود داشته باشد. این دستگاه مزیت‌های دارد از جمله اینکه رأی مخفی است و در آخر هم وقتی دستگاه با حضور ناطر باز می‌شود، آرا استخراج شده و برگه‌های رأی که در داخل صندوق افتاده داخل پاکتی نگهداری می‌شود. دعا کنید بتوانیم با استفاده از توان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان این تجربه را کامل کنیم.

پایان زمان انتخابات ساعت ۱۸ است

سخنگوی شورای نگهبان:پایان زمان انتخابات ساعت ۱۸ است. در خصوص تمدید انتخابات اطلاع رسانی خواهد شد.

توصیه ما این است که مردم رای گیری را به ساعات انتهایی موکول نکنند.

براساس گزارشی که دقایقی قبل گرفتم، مشکل خاصی تاکنون وجود نداشته است.

برگزاری انتخابات در سلامت و امنیت کامل جزو افتخارات دولت سبزدهم است

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور صبح امروز در ستاد انتخابات کشور، گفت: وضعیتی که در غزه وجود دارد نشان سقوط جامعه سلطه است و اتفاقات غزه هیمنه نظام استکباری را از بین برد و انشاالله به زودی رژیم صهیونسیتی از بین خواهد رفت و فلسطین آزاد می شود.

وی با بیان اینکه نماد مردم سالاری کشور انتخابات است، افزود: نکته مهمی که وجود دارد این است که هیچ کجای دنیا وجود نداشت چند ماه بعد از وقوع انقلاب تا به امروز انتخابات استمرار داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: جای تشکر دارد از وزیر کشور و دست اندرکاران انتخابات که باعث شدن انتخابات با شکوه برگزار شود.
مخبر تاکید کرد: جزو افتخارات دولت سیزدهم انتخابات مجلس بود زیرا در سلامت و امنیت کامل برگزار شده و می شود و امیدواریم امروز مردم رای خود را به صندوق رای بیاندازند.

رئیسی رأی خود را ثبت کرد

رئیس‌جمهور بعدازظهر امروز با حضور در مسجد جامع حضرت صاحب الزمان (عج) در شهرک صالح آباد واقع در جنوب غرب تهران در مرحله دوم انتخابات مجلس شرکت کرد.

اعلام نتایج انتخابات تا ۲ ساعت بعد از پایان رای‌گیری

استاندار تهران:حداکثر تا دو ساعت بعد از پایان رای گیری، آخرین نتایج به وزارت کشور اعلام می‌شود تا آن‌ها به مردم اطلاع دهند.

اکنون روند انتخابات به شکل مطلوبی در انجام است. به نظر می‌رسد اوج حضور مردم پای صندوق‌های رای را در بعدازظهر شاهد خواهیم بود.

انتخابات تا ساعت ۲۰ تمدید شد

بنا بر اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور و بر اساس اطلاعیه شما ره ۱۶ وزارت کشور روند اخذ رای تا ساعت ۲۰ تمدید شد.

انتخابات تا ساعت ۲۱ تمدید شد

بنا بر اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور و بر اساس اطلاعیه شما ره ۱۷ وزارت کشور روند اخذ رای تا ساعت ۲۱ تمدید شد.

انتخابات تا ساعت ۲۲ تمدید شد

بنا بر اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور و بر اساس اطلاعیه شما ره ۱۸ وزارت کشور روند اخذ رای تا ساعت ۲۲ تمدید شد. حوزه‌هایی که بنا به تشخیص استاندار ضرورت به تمدید رای نمی‌بینند می توانند پایان فرایند رای را اعلام کنند.

اطلاعیه شماره (۱۹) مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

به آگاهی هم میهنان عزیز، نمایندگان، فرماندار و اعضای محترم شعب اخذ رای حوزه های انتخابیه مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی می‌رساند، به استناد ماده (۱۲) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی رأی گیری از افرادی که تا قبل از پایان مهلت قانونی اخذ رأی در محل شعبه حاضر شده و نوبت رأی گیری از آنان فرا نرسیده است، در حکم رأی گیری در مهلت قانونی تلقی می‌شود؛ لذا اعضای شعبه موظفند افراد مذکور را به داخل شعبه هدایت نموده، درب شعبه را با کمک عوامل انتظامی بسته و اقدام به اخذ رأی تا آخرین نفر نمایند؛ بدیهی است فرآیند قرائت و شمارش آراء پس از این اقدامات آغاز می شود.

اطلاعیه شماره (۲۰) رای گیری تا آخرین نفر ادامه دارد

ستاد انتخابات کشور به اطلاع کلیه فرمانداران محترم می رساند با عنایت به گزارش‌های دریافتی از حوزه های انتخابیه مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مسئولین شعبه هایی که در آنها رای دهنده حضور دارند، موظفند تا ثبت رای آخرین فرد حاضر در شعبه، به اخذ رای مبادرت نمایند.

ستاد انتخابات کشور

ادامه دارد....

کد خبر: 1230069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =