تهران-ایسکانیوز: نشست خبری سیزدهمین دوسالانه عکس ایران با حضور اسماعیل عباسی دبیر، مسعود زنده روح کرمانی رئیس و محمدمهدی رحیمیان مدیر روابط عمومی این دوسالانه به همراه جمعی از خبرنگاران، امروز چهارم آبان ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

در اولین سخنرانی این نشست، مسعود زنده روح کرمانی رئیس این دوسالانه صحبت هایش را با اشاره به این نکته که سیزدهمین دوسالانه عکس ایران با همکاری انجمن عکاسان ایران و مرکز هنرهای تجسمی برگزار خواهد شد، آغاز کرد: امیدواریم دیگر دوسالانه های تجسمی نیز با این شیوه و از طرف انجمن های مربوطه برگزار شود، این اتفاق برای دوسالانه عکس پس از 12 دوره افتاد و پس از جلسات مداوم تفاهم نامه ای بین مرکز هنرهای تجسمی و انجمن عکاسان ایران امضا شد که طی آن تولید محتوا تا اجرای این دوسالانه به انجمن واگذار شد.

وی با بیان اینکه جلسات ابتدایی برای شکل گیری اعضای شورای برنامه ریزی برگزار شدند، ادامه داد: در نهایت با دبیری اسماعیل عباسی به این ترتیب انتخاب شدند: نادر داوودی، محمدمهدی رحیمیان، مسعود زنده روح کرمانی، اسماعیل عباسی، مجید مسچی، مهدی مقیم نژاد، سیدعباس میر هاشمی، و ساعد نیکزاد.

رئیس سیزدهمین دوسالانه عکس ایران، درباره وظیفه این شورا توضیح داد: شکل گیری فراخوان و تعیین چگونگی برگزاری دوسالانه از وظایف این شورا بود که توانست به اجماعی درباره تعاریف آورده شده در فراخوان برسد و در واقع نگرش و تعریف این شورای هنری به طور مشخص در فراخوان آورده شده است تا داوطلبان بتوانند به صورت مدون تری کار کنند.

زنده روح کرمانی ادامه داد: با وجود این که دو ماه از انتشار این فراخوان می گذرد باید پایان زمان ثبت نام را اعلام کنیم اما چون موزه هنرهای معاصر در حال برگزاری نمایشگاه نوسنت گرایان است، زمان برگزاری سیزدهمین دوسالانه را با مشورت مجید ملانوروزی سرپرست موزه هنرهای معاصر و مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی یک ماه عقب افتاده است و از اول دی ماه به اول بهمن ماه سال جاری تغییر کرده است. به طور دقیق از 1 تا 20 بهمن ماه شاهد برگزاری نمایشگاه این دوسالانه خواهیم بود که فرصت مغتنمی را برای عکاسان داوطلب به وجود خواهد آورد.

رویکرد هنری وخلاقانه، همه آنچه در این دوسالانه به آن توجه می شود!

در ادمه بحث حسن نوفرستی مدیر وباط عمومی موزه هنرهای معاصر، با اشاره به اهدای نشان شوالیه از سوی سفارت فرانسه به کامبیز درمبخش کاریکاتوریست شناخته شده و صاحب سبک از طرف مرکز هنرهای تجسمی این موضوع را به عنوان افتخاری در هنر معاصر ایران تبریک گفت و پس از آن دبیر دوسالانه اسماعیل عباسی صحبت هایش را این طور آغاز کرد: با توجه به جلسات متعددی که از سوی شورای سیاست گذاری برگزار شد و بحث های مختلفی که در این جلسات برای چگونگی انتشار فراخوان درگرفت امسال شاهد تغییراتی در روند برگزاری دوسالانه عکس خواهیم بود.

عباسی افزود: طی این جلسات شورا به این نتیجه رسید که دوسالانه عکس در دو بخش عمده برگزار شود، بخش اول Art Phography یا عکاسی هنری و بخش دوم بخش خلاقانه خواهد بود.

دبیر سیزدهمین دوسالانه عکس ایران ادامه داد: از دوسالانه نهم که دبیری آن را بهمن جلالی بر عهده داشت، نگاه هنری و Art در مشی آن مطرح شد اما با توجه به این که تامین پیوسته نظر تمام ژانرها و سلایق هیچوقت امکان پذیر نیست، تا کنون شورای هنری دوسالانه این جسارت را پیدا نکرده بود که به پیشواز این رویکرد برود.

عباسی درباره رویکرد این دوسالانه در بخش Art Photography توضیح داد: آرت فتوگرافی ساختاری پروژه ای دارد، ایده محور است، هدف مفهومی مشخصی را دنبال می کند و عمدتاً برای ارائه ی نمایشگاهی تولید می شود. در این جا، منظور از پروژه، مجموعه ای از عکس هاست که از پیش برنامه ریزی شده و در کنار هم پیکره بندی کار هنری شکل می دهد. ترتیب همنشینی عکس ها در یک پروژه می تواند بنابر منطق کلاسیک مجموعه عکس ها و پیروی از قانونِ وحدتِ موضوع، مکان یا زمان و همچنین ترتیبی روایی باشد، یا نباشد.

وی همچنین درباره رویکر بخش خلاقانه گفت: این بخش به صورت تک عکس بوده و به نگاه و رویکرد خلاقانه عکاسان اختصاص دارد. در این جا منظور از خلاقیت رجوع به توانایی های عکاس در انتخاب موضوع، سازماندهی بصری و روش بیان است که حاصل کار به تصویری تأمل برانگیز تبدیل شود. همچنین، منظور از تک عکس تصویری است که بتواند به شکلی مستقل، بی نیاز از توضیحات زمینه ای و یا همنشینی در کنار تصاویر دیگر، تأثیر خود را به بیننده منتقل کند. در این بخش نیز هنرمندان در انتخاب موضوع، تکنیک و حتی عنوان گذاری عکس های خود آزادند، اما هر هنرمند تنها می تواند 3 قطعه عکس را در سایت دوسالانه بارگذاری کند.

دبیر سیزدهمین دوسالانه عکاسی با اشاره به این که این دوسالانه غیر رقابتی بوده و به کلیه ی راه یافتگان، مدال دوسالانه، کتاب و گواهی شرکت اهدا می شود درباره امتیازات این دوره نیز این طور گفت: همچنین با نظر کارشناسان هنری موزه ی هنرهای معاصر تهران، تعدادی از آثار دوسالانه برای گنجینه موزه ی هنرهای معاصر تهران خریداری وبرای راه یافتگان به دوسالانه، کارت عضویت انجمن عکاسان ایران با اعتبار یک ساله صادر می شود. همین طور، در بخش پروژه به هنرمندانی که آثارشان به نمایشگاه راه پیدا کند به تشخیص هیئت انتخاب حداکثر مبلغ پانزده میلیون ریال به عنوان کمک هزینه ی آماده سازی آثار از سوی دبیرخانه پرداخت می شود.

وی هیات انتخاب دو بخش مختلف این دوسالانه را نیز اعلام کرد: در بخش آرت فوتوگرافی هیئت داروان گوهر دشتی، حمید سوری، رضا شریف زاده، کیارنگ علایی و مهدی مقیم نژاد و در بخش خلاقانه نیوشا توکلیان، نادر داوودی، فرهاد سلیمانی، محمد ابراهیم صافی، محمد غفوری هستند.

عباسی همچنین درباره بخش های جانبی نیز این طور توضیح داد: در این دوره نشست های تخصصی در زمینه عکاسی و میزگردی در خصوص سیزدهمین دوسالانه عکس ایران برگزار خواهد شد و مراسمی برایتجلیل و برگزاری نمایشگاه از دو هنرمند پیشگام هنر عکاسی نیز برگزار می شود که جزئیات آن ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

تشکیل پایگاه اطلاع رسانی و برقراری روابط مستمر با انجمن ها

در ادمه این نشست، محمد مهدی رحیمیان مدیر روابط عمومی دوسالانه سیزدهم عکس ایران درباره تشکلاتی که در دبیرخانه این دوسالانه برای برقراری ارتباط هرچه بهتر ایجاد شده است، چنین گفت: در این دوره به طور مستقل کمیته ارتباطات و همچنین اطلاع رسانی و رسانه تشکیل شده است که قرار است رابطه مستمری با تشکل ها و انجمن های عکاسی داشته باشد.

وی افزود: طی برگزاری نشست و نمایشگاه های 10 روز با عکاسان و همچنین برگزاری دوسالانه عکاسی، باید از مشورت سایر نهادهای عکسای نیز استفاده بهینه ای می شد که طی یک ماه پیش رو با انتشار مقالاتی در پایگاه اطلاع رسانی دوسالانه سیزدهم مسیر آشنایی با رویکرد این دوره هموار خواهد شد.

رحمانیان ادامه داد: برای افزایش آگاهی شرکت کنندگانی که قصد دارند با رویکرد هنری این دوسالانه بیشتر آشنا شوند این امکان فراهم آمده است و به نظر می رسد به این ترتیب اثار ارائه شده به موزه هنرهای معاصر راه پیدا کرده و در زمره هنرهای معاصر ایران به شمار می آیند.

مدیر روابط عمومی دوسالانه عکس ایران درباره بخش طراحی های این دوسالانه نیز گفت: از ابتدای تشکیل این دوسالانه طراحی های آن به عهده ابراهیم حقیقی بوده است و امسال نیز با طراحی پوستر و سایر اقدامات اطلاع رسانی آن باز هم بر عهده وی خواهد بود.

وی همچنین درباره گاه شمار دوسالان این طور توضیح داد: انتخاب آثار در دو بخش صورت خواهد گرفت، در مرحله انتخاب اولیه آثار نمایشگاه انجام می گیرد و از هنرمندان خواسته می شود که برای ارسال اجرای نهایی آثار خود به دبیرخانه اقدام کنند، پس از آن در مرحله دوم انتخاب نهایی آثار با توجه به شیوه و ابتکار هنرمند در ارایه اثر که ویژگی های آرت فتوگرافی است انجام خواهد شد.

رحمانیان افزود: در بخش Art Photographyمهلت ثبت نام و ارسال آثار این بخش تا ساعت 8 صبح روز شنبه 1 آذر 1393 است.انتخاب اولیه آثار 4 و 5 آذر، اطلاع رسانی مرحله اول 8 آذرماه و مهلت ارسال اصل آثار 23 آذر خواهد بود که متعاقب آن انتخاب نهایی آثار: 26 و 27 آذر انجام خواهد شد که نتایج 1 دی ماه به اطلاع خواهد رسید که با احتساب تغییر یاد شده این زمان به 1 بهمن تغییر پیدا کرده است.

مدیر روابط عمومی این دوره از دوسالانه عکس ایران، ادادمه داد: همچنین در بخش خلاقانه مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا ساعت 8 صبح روز شنبه 15 آذر 1393 است.انتخاب نهایی آثار 25 و 26 آذر و اطلاع رسانی انتخاب نهایی 1 بهمن ماه صورت خواهد گرفت.

عکاسی مستند و خبری از دوسالانه حذف شده است یا نه؟

در بخش دوم این نشست پرسش هایی از سوی خبرنگاران مطرح شد که مسئولان حاضر در نشست به آن ها پاسخ دادند. بخش مهمی از این پرسش ها با توجه به افتخارات کسب شده در ژانر عکاسی مستند اجتماعی و خبری به این ژانر اختصاص داشت، در واقع در نظر بسیاری از خبرنگاران پرداختن به رویکرد و نگاه هنری در دوسالانه عکاسی امکان پرداختن به صورت مناسب به ژانرهایی از این دست را خواهد گرفت و نوعی حذف آن به شمار می آید، البته زنده روح کرمانی و عباسی با توجه به این که این تصمیم در تبادل مستمر با انجمن های مختلف عکاسی گرفته شده است در مجموع این طور پاسخ دادند: وقتی شورا بر نگاه و رویکرد Art در عکاسی دست می گذارد درو اقع همه ژانرهای مختلف عکاسی را در نظر گرفته است و این موضوع در تعریفی که در فراخوان برای این بخش در نظر گرفته شده است مشهود است، در واقع این نوع عکاسی کاربردی نیست و این اتفاق می تواند در هر ژانری بیافتد.

با توجه به این که اشاره شد آثار گزیده این دوسالانه برای گنجینه موزه هنرهای معاصر خریداری خواهند شد، تعداد و نحوه خرید این آثار از دیگر سوالاتی بود که خبرنگاران به ان پرداختند که زنده روح کرمانی در این باره گفت: در واقع هیچ توافقی در مورد تعداد آثاری که قرار است خریداری شود صورت نگرفته است، در واقع موزه شورایی برای این خرید دارد که در نهایت بر اساس کیفیت آثار این خریدها را انجام خواهد داد و این تعداد در نهایت به نظر این شورا بستگی دارد و ظاهرا بودجه ای نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

در ادامه این جلسه پرسش و پاسخ با اصرار خبرنگاران توضیح بیشتری در این باره که مسلما عکاسی مستند اجتماعی و خبری از این دوسالانه حذف نشده، داده شد و مسعود زنده روح کرمانی گفت: قول می دهم بخش اعظمی از همین نمایشگاه را نیز این ژانر به خود اختصاص خواهد داد.

در ادامه این صحبت ها در بحث برداشتن جایزه و خارج شدن دوسالانه از شکل رقابتی، اسماعیل عباسی این طور توضیح داد: در واقع حضور عکاسان در این دوسالانه نوعی برنده شدن آن ها تلقی می شود و اگر راه را به همین صورت ادامه دهیم دوسالانه عکس به برند خاصی مبدل می شود که این را می توان در دوره های آتی به طور مثال از دوره شانزدهم به بعد دید. از طرفی دبیرخانه ای دائمی برای این دوسالانه در نظر گرفته شده است که می تواند سابقه ای برای این دوسالانه و آینده ای برای آن تعریف کند، اتفاقی که تا کنون در دوره های گذشته رخ نداده است در واقع حتی کپی عکس های شرکت داده شده در دوره های پیشین وجود ندارند و این موضع آسیب برزگی که تلاش داریم از اتفاق دوباره آن جلوگیری کنیم.

سیزدهمین دو سالانه عکس ایران در این دوره از طریق پایگاه اینترنتی به نشانی www.13.nips.org.irاقدام به ثبت نام و دریافت آثار علاقه مندان می کند که متقاضیان می توانند با مراجعه به آن با توجه به مقررات، عکس های خود را ارسال کنند.

 

 

 

 
کد خبر: 123309

وب گردی

وب گردی