تهران-ایسکانیوز: رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مرزهای کشور؛ از آماده باش کامل این سازمان برای پایش کامل این بیماری در کشور خبرداد.

مهدی خلج گفت: در مرز قزاقستان و روسیه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش شده‌است. در مرزهای جنوب شرقی کشور نیز تا کنون تصور می‌شد بیماری شایع شده آنفلوانزای فوق حاد نیست اما به تازگی احساس می‌شود که این بیماری آنفلوانزای فوق حاد است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در فصل پاییز قرار داریم و در این فصل ویروس‎‌ها پایدار می‌شوند، همچنین تالاب‌های زیادی در کشور پذیرای پرندگان مهاجر هستند، از دو هفته پیش پایش و رصد تمام واحدهای تولیدی کشور برای شناسایی و مقابله با بیماری‌های احتمالی آغاز شده است.

رییس سازمان دامپزشکی با تاکید بر اینکه این سازمان همواره آماده پایش بیماری‌های اگزوتیک برای مقابله با آن است؛ افزود: تا کنون هیچ بیماری تنفسی در کشور گزارش نشده‌است.

تفاهم‌نامه قرنطینه‌ای ایران و مسکو شرف اجرا

خلج با اشاره به برگزاری دو جلسه مشترک با همتای روسی خود و وزرای کشاورزی دو کشور ایران و روسیه از معرفی 18 شرکت فرآوری‌کننده آبزیان به کشور روسیه خبرداد.
وی ادامه داد: این شرکت‌ها سابقه صادرات آبزیان به اتحادیه اروپا را دارند. اگرچه نام این 18 شرکت به روسیه معرفی شده اما هیچ انحصار و محدودیتی در زمینه معرفی شرکت‌های جدید به کشور روسیه برای صادرات آبزیان وجود ندارد.

رییس سازمان دامپزشکی تاکید کرد: هر شرکت دیگری که ویژگی‌های مورد نظر سازمان دامپزشکی را از نظر ضوابط بهداشتی داشته باشد، به روسیه معرفی خواهد شد.

وی درباره شرکت‌های فعال در زمینه تولید گوشت مرغ و فراهم شدن زمینه صادرات آن به روسیه، گفت: در حال حاضر تیم ممیزی سازمان دامپزشکی در حال بررسی کشتارگاه‌هایی است که با شرکت‌های تولیدی به صورت زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند.

خلج اضافه کرد: تا این لحظه 8 تا 9 مورد کشتارگاه بررسی شده که سه مورد از این واحدها از نظر شرایط بهداشتی مطابق با استانداردها بوده‌اند. زمانی که تعداد کشتارگاه‌های واجد شرایط به 6-5 مورد برسد، نام آنها را به روسیه اعلام خواهیم کرد.

وی افزود: شرکت‌های عمده بسته‌بندی تخم مرغ و مرغداری‌های تخم گذار نیز می‌توانند برای دریافت کد به منظور فراهم شدن شرایط صادرات محصولات آنها به روسیه؛ به سازمان دامپزشکی مراجعه کنند تا اقدامات بعدی در این رابطه انجام شود.

رییس سازمان دامپزشکی از تمایل روس‌ها برای ورود لبنیات از ایران به این کشور خبرداد و گفت: کارخانجات فرآوری کننده لبنی که شیر خام و محصول نهایی آنها معیارهای مورد اشاره سازمان دامپزشکی روسیه را داشته باشد؛ می‌توانند به سازمان دامپزشکی مراجعه کنند تا نام آنها به روسیه اعلام شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بسته به نوع محصولات صادراتی؛ کارگروه‌هایی با حضور نمایندگان سازمان دامپزشکی به همراه سازمان شیلات یا معاونت بهبود تولیدات دامی بسته به نوع محصول صادراتی- و اتحادیه‌های تولیدی تشکیل شده تا موضوع صادرات با تکیه بر کمیت تولید پیگیری شود.

رییس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: این سازمان کار ممیزی محصولات صادراتی را به عهده دارد.
کد خبر: 123642

وب گردی

وب گردی