تهران - ایسکانیوز: جدای از بحث حق پخش تلویزیونی، مساله مهم دیگری که این‌روزها سوژه اصلی فوتبال ایران است، حضور بازیکنان متخلف نسبت به قانون سربازی بدون درنظر گرفتن جریمه در تیم‌های نظامی است.

احمدرضا براتی، کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان و معاون حقوقی اتحادیه باشگاه‌ها در این باره به خبرگزاری ایسکانیوز گفت: اصلا به این قضیه کاری نداریم که آنها چگونه کارت گرفتند اما مهم این است که این بازیکنان برای گرفتن کار معافیت از خدمت روند قانونی را طی نکرده‌اند و به شکلی غیرقانونی به این کارت معافیت دست پیدا کردند که این نقطه مشترک همه این بازیکنان است و آنها پروسه‌ای قانونی برای اخذ معافیت را طی نکرده‌اند و در کارشان با تقلب و سندسازی به کارت معافیت از خدمت رسیده‌اند.

ماده 60 قانون خدمت نظام‌وظیفه در این‌باره می‌گوید که هرکس از هر راه غیرقانونی مثل اعمال نفوذ، ‌تقلب، جعل، سندسازی، رشوه و راه‌هایی از این دست معافیت بگیرد یا خدمت نکند باید به دادگاه صالحه معرفی شده و این جرم بین یک تا پنج سال حبس در پیش دارد.

البته جدیدا مسوولان در اظهارنظری جالب می‌گویند که جعل کارت صورت نگرفته و راه‌هایی که آنها را معاف کرده اشتباه بوده اما باید بگویم که قانون نظام‌وظیفه از قبل این موارد را هم پیش‌بینی کرده و اعلام داشته که راه‌های غیرقانونی شامل پارتی، رشوه، اعمال نفوذ و… چون راه‌های غیرقانونی به حساب می‌آید و از زیر خدمت مقدس سربازی شانه خالی کرده‌اند باید به صورت قانونی هم به این موارد رسیدگی شود. نکته مهم اینجاست که این بازیکنان در ابتدا و طبق قانون باید به دادگاه معرفی شوند و یک تا پنج سال حبس را تحمل نمایند نه اینکه برای این بازیکنان با کاری که کرده‌اند به تیم‌های نظامی معرفی شوند و ادامه خدمتشان را در این تیم‌ها سپری کنند چرا که باید در نظر گرفت اینکه فوتبالیست‌های کشورمان که برای انجام سربازی به تیم‌های نظامی می‌روند یک ارفاق است چون عمر ورزش حرفه‌ای کوتاه است و باید این نکته مهم را در نظرگرفت که به فوتبالیست‌ها ارفاق می‌شود که به تیم‌های نظامی می‌روند.»

کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان در ادامه گفت: «اما باید این را در نظر داشت که قانونگذار بر فرض اینکه این ورزشکار سالم بوده چنین ارفاقی را برایش در نظر گرفته اما اگر ورزشکاری تخلفی انجام دهد که به روح پاک ورزش لطمه بزند آیا این ورزشکار باز هم مستحق ارفاق است؟! مسلما نیست! همانطور که هر شهروندی این کار را می‌کرد اول باید حبس می‌کشید سپس به خدمت می‌رفت این بازیکنان هم ابتدا باید به دادگاه معرفی شوند، حبس کاری که انجام دادند را بکشند سپس به آموزشی بروند و به یگان‌های نظامی مربوطه تحویل داده شوند و نباید هیچ فرقی بین فوتبالیست‌ها و شهروند عادی در این‌باره قایل شد.

براتی به این مهم اشاره کرد که اگر یک وکیل یا پزشک چنین تخلفی مرتکب می‌شد چه اتفاقی برایش رخ می‌داد: یک وکیل، پزشک یا هر فرد دیگری چنین کاری می‌کرد، ضمن اینکه پروانه فعالیتش را باطل می‌کردند اجازه کار هم به آنها نمی‌دادند و اینطور نبود که بگویند چون تو پزشک هستی و با تخلف به کارت معافیت رسیدی فقط به خدمت برو! فوتبالیست‌ها باید در نظر بگیرند که رفتنشان به تیم‌های نظامی یک ارفاق است و می‌بینیم که به سفرهای خارجی می‌روند، لباس نظامی نمی‌پوشند و فقط فوتبال بازی می‌کنند آن هم در حالی‌که این شرایط باید برای ورزشکارانی باشد که سالم کار می‌کنند نه ورزشکارانی که از راه نادرست به کارت معافیت از خدمت سربازی می‌رسند.
کد خبر: 124061

وب گردی

وب گردی