تهران-ایسکانیوز: رییس شورایعالی زیتون با ابراز تاسف از اینکه 80 درصد زیتون ایران تبدیل به کنسرو می‌شود، سرانه مصرف روغن زیتون در کشور را خجالت آور توصیف کرد.

احمد بلندنظر در گفت و گو با ایسکانیوز گفت: در اسپانیا به دلیل نقشی که روغن زیتون در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و ابتلا به برخی سرطان‌ها دارد، 80 درصد زیتون تولید شده به روغن تبدیل می‌شود و 20 درصد آن به صورت کنسروی استفاده می‌شود. وی افزود: سرانه مصرف کنسرو در ایران به 900 گرم رسیده است. این رقم از سرانه مصرف زیتون کنسروی در جهان پیشی گرفته است.

رییس شورایعالی زیتون سرانه مصرف روغن در ایران را 200 گرم اعلام کرد. وی این سرانه مصرف را خجالت آور دانست و ادامه داد: حدود 140 گرم از روغن مصرفی جامعه از خارج وارد می‌شود و فقط 60 گرم آن از باغات زیتون داخل تامین می‌شود.

بلندنظر سرانه مصرف روغن زیتون در سوریه را 27 کیلوگرم دانست و افزود: سرانه مصرف یونان 24 کیلو، ایتالیا 14 کیلو و اسپانیا 12.5 کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه طرح تولید زیتون در ایران از مسیر اصلی خود منحرف شده، درباره تمایل باغداران به تولید زیتون کنسروی در کشور، بیان کرد: در جنوب کشور به دلیل گرمای بالا و عدم سازگاری ارقام کشت شده در باغات، باغداران دو ماه زودتر زیتون را برداشت می‌کنند.

رییس شورایعالی زیتون اضافه کرد: این محصول در تولید کنسرو کاربرد داشته و به دلیل برداشت زودتر از موعد علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، صرفه اقتصادی زیادی را برای کشاورزان به همراه دارد.

وی گفت: در شمال کشور هم که شرایط برای کشت دانه‌های روغنی مناسب است، وجود مگس زیتون به عنوان یک آفت خطرناک سبب شده که باغداران قبل از ابتلای باغات به این آفت، اقدام به برداشت محصول خود کرده و از آن کنسرو تهیه کنند.

بلندنظر سطح باغات زیتون کشور بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی را 100 هزار هکتار اعلام کرد و افزود: شورایعالی زیتون این سطح زیر کشت را قبول ندارد.

وی با اشاره به اینکه برداشت زیتون کنسروی به اتمام رسیده و در بخش‌های جنوبی استان‌های شمالی نیز باغداران مشغول برداشت محصول هستند، میزان تولید زیتون امسال باغات کشور را 80 هزار تن اعلام کرد.

رییس شورایعالی زیتون ادامه داد: 75 هزار تن از زیتون تولید شده در باغات تبدیل به کنسرو و 15 هزار تن نیز به روغن تبدیل می‌شود.

وی قیمت هر کیلو زیتون کنسروی را بین سه هزار تا چهار هزار و 500 تومان و زیتون روغنی را بین دو هزار تا دو هزار و 500 تومن اعلام کرد و افزود: اساسا قیمت خرید زیتون توسط بازار تعیین می‌شود.
کد خبر: 125819

وب گردی

وب گردی