دود کردن سیگار می تواند به قلب صدمه بزند. در حالی که ترک کردن سیگار بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی است، دانشمندان دریافتند مصرف روزانه ویتامین E می تواند روند پیشگیری از ابتلا به این بیماری را تسریع کند.


به گزارش ایسکانیوز، به نقل از نیویورک تایمز، نتایج بررسی های محققان نشان داده، مصرف ویتامین E دو دهه پس از ترک سیگار، سلامت قلب سیگاری های سابق را به قابل ملاحظه ای بازگردانده است. ویتامین E رگ های خونی را انعطاف پذیر و ارتجاعی می کند و سبب فروکش کردن التهاب می شود.


بنابراین، پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو، در تلاش برای پیدا کردن راهی برای سرعت بخشیدن به این روند، بر ویتامین E که آنتی اکسیدان قدرتمندی است و تاثیر منفی رادیکال های آزاد بر بافت رگ های خونی را از میان می برد متمرکز شدند.


دکتر ریچارد برونو، استاد تغذیه انسانی دانشگاه ایالتی اوهایو و سرپرست این مطالعه گفت:" ویتامین E آنتی اکسیدانی است که از بدن در مقابل چربی ها حفاظت می کند. نتایج بررسی ها نشان داده ویتامین E ماده مغذی است که می تواند از بدن سیگاری ها در مقابل آسیب ها حفاظت کند."


دکتر برونو و همکارانش 30 سیگاری را که در دهه 20 زندگی قرار داشتند و دست کم 20 نخ سیگار در روز دود می کردند را یک سال تحت نظر گرفتند.


سیگاری ها، در طول یک هفته سیگار را ترک کردند و 16 نفر از آنها روزانه 500 میلی گرم مکمل ویتامین E ( گاما توکوفیرول ) دریافت کردند.


در ابتدا و انتهای مطالعه، دانشمندان نمونه خون شرکت کنندگان را گرفتند تا علایم و نشانه های التهاب را بیابند. آنها همچنین عملکرد و توانایی باز شدن عروق شرکت کنندگان را با استفاده از دستگاه سونوگرافی سنجیدند.


ویتامین E به صورت طبیعی به هشت شکل وجود دارد، اما دانشمندان میزان گاما توکوفیرول را که رایج ترین نوع ویتامین E در آمریکاست و در دانه های سویا، روغن کانولا، پسته و گردو به وفور یافت می شود را اندازه گیری کردند.


دکتر برونو گفت:" از گاما توکوفیرول در مقابل نوع دیگر این ویتامین آلفا توکوفیرول استفاده کردیم."


او افزود:" آلفا توکوفیرول یکی از انواع ویتامین E است که اطلاعات زیادی از آن داریم. اما گاما توکوفیرول ( نوع دیگر ویتامین E ) به وفور یافت می شود. ما از گاما توکوفیرول به دلیل این که مثل آلفا توکوفیرول آنتی اکسیدان است و تاثیر بسزایی در کاهش التهاب رگ های خونی دارد استفاده کردیم."


در حالی که این مطالعه کوچک بود و سیگاری ها تنها برای مدت کوتاهی سیگار را ترک کردند، اما پژوهشگران اعلام کردند نتایج به دست آمده نشان می دهند عملکرد عروق شرکت کنندگان سه درصد بهبود و خطر ابتلا به بیماری قلبی در آنها 13 درصد کاهش یافته است.

کد خبر: 12604

وب گردی

وب گردی