تهران- ایسکانیوز: نخستین پیوند نای زیست مصنوعی به روش تک مرحله ای در انسان برای نخستین بار در دنیا و با تزریق سلول ماتریکس به یک زن ۲۹ ساله در ایران انجام شد.


در پی دستاورد بی سابقه پژوهشگران مهندسی بافت دانشگاه در تولید نخستین نای مصنوعی جهان، نخستین پیوند نای زیست مصنوعی به روش تک مرحله ای در انسان با موفقیت در مرکز پزشکی مسیح دانشوری انجام شد.


طی این عمل، نای مصنوعی ساخت محققان ایرانی به عنوان ابداعی جدید در سطح ملی و بین المللی به یک خانم جوان که به دنبال تصادف با پارگی نای مواجه شده بود و درمان‎های انجام شده در داخل و خارج از کشور بر روی وی موثر نبود پیوند زده شد.


دکتر محمد رضا مسجدی، قائم مقام پژوهشکده سل و بیماری‎های ریوی طی مصاحبه ای با خبرنگار ایسکانیوز گفت: با فعالیت‎های بارزی که در بیمارستان مسیح دانشوری در حوزه پیوند نای انجام شده، مرکز نای بیمارستان مسیح دانشوری جزو سه مرکز شناخته شده در آمریکاست.


دکتر مسجدی با بیان این که نای تنها راه عبور هوا و رساندن اکسیژن به بدن است و ایجاد آسیب در نای عوارض بسیاری در پی خواهد داشت، یادآور شد: برای درمان بیماران مبتلا به مشکلات مربوط به نای، در مواردی مجبور می‎شویم بخشی از نای را خارج کنیم.


وی با اشاره به ساخت نای مصنوعی برای اولین بار در ایران طی یکی، دو سال گذشته ادامه داد: برای درمان تنگی نای داربستی طراحی شد که بتواند سلول‎های بنیادی در گردش خون خود را بسازد. در این روش طبیعت بدن دوباره به بدن برگردانده می‎شود.





کد خبر: 126754

وب گردی

وب گردی