banner

 

 

تهران-ایسکانیوز، پلاس+/

جمعیت امداد دانشجویی - مردمی امام علی (ع) که 15 سال است در زمینه رفع معضلات اجتماعی فعالیت می کند، در ایام مناسبت های دینی و ملّی ، آیین هایی با کارکرد های اجتماعی برگزار می کند و از این طریق توجه اقشار مختلف جامعه را به سوی معضلاتی چون فقر ، اعتیاد و خشونت جلب کرده و بدین شکل رفع این معضلات را به دغدغه ای عمومی بدل ساخته است . معضلاتی که بی گمان با حضور و همت همگانی ریشه کن خواهد شد.

در همین راستا در دهه اول ماه محرم، جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی(ع) اقدام به برگزاری برنامه های ذیل می‌کند :

خانه کودکان کار و خیابان به نام آن کس که عفو کرد

بدون شک تقدیر شایسته از کسانی که از حق قصاص خود می گذرند، وظیفه یک جامعه است. وظیفه ای که اگر انجام نشود، نمی توان امید داشت روحیه خشم و انتقام توسعه نیابد. الگوسازی از این بزرگواران به تدریج اجتماع را به سوی آرامش و بخشش هدایت می کند.

به همین جهت جمعه، نهم آبان ماه مراسم نام گذاری خانه ایرانی ِ مولویِ جمعیت امام علی به نام مرحوم «مهدی رضایی» (کسی که خانواده اش از اجرای حکم قصاص قاتل او گذشتند) با حضور خانواده های رضایی و خانواده صفر.الف ، در خانه ایرانی مولوی برگزار می‌شود.

 

تلاش برای طفلان مسلمِ امروز

«طفلان مسلم» آیینی است که در تاسوعای حسینی با هدف آزادسازی نوجوانان محکوم به قصاص وکودکان بزه و همچنین حمایت از آنان پس از آزادی برگزار می‌شود. نوجوانانی که در شرایط نامساعد محیط خانواده و محله خویش و در معرض معضلات حاد اجتماعی، به سوی بزه سوق داده شده اند و به نوعی قربانی نابرابری های موجود در جامعه هستند.

در این آیین با تأکید بر حرکت امام حسین(ع) در حمایت از محرومان و دردمندان، کوشش می شود سیره عملی زندگی ایشان ترویج گردد؛ آنجا که یک سال پیش از واقعه عاشورا می فرماید : « خداوندا ! تو خود می‌دانی عملکرد ما، نه برای آن است که به ریاست و سلطنت دست یابیم و یا از روی دشمنی و کینه توزی، سخن بگوئیم؛ لیکن (پیکار ما برای این است که) پرچم آئین ترا برافرشته گردانیم و بلاد بندگان ترا، آبادسازیم وبه ستمدیدگان ازبندگان تو، امنیت بخشیم؛  ». (منبع: تحف العقول)

امسال این آیین عصر روز تاسوعا ، در فرهنگسرای « اندیشه» ، ساعت 16 برگزار می شود و علاوه بر این، آیین طفلان مسلم در برخی دفاتر نمایندگی جمعیت امام علی در سراسر کشور نیز برقرار خواهد بود. امسال در این آیین، علاوه بر معرفی چند فرد محکوم به قصاص جهت جمع آوری وجه الرضایه با کمک خیرین و مردم، از چند خانواده که از حق قصاص خود گذشته اند، تقدیر و تشکر خواهد شد.

 

جامعه ای که آزاده ای چون حسین (ع) دارد، چرا باید در بند ِ اعتیاد باشد؟

آیین « شام عیاران » نیز هرساله، در ایام محرم و در شامگاه عاشورا در محله های آسیب دیده و اعتیاد خیز برگزار می‌شود. این آیین از سال 1388 و با تاکید بر اندیشه های قیام امام حسین (ع) در مبارزه با ناهنجاری های اجتماع، در اعلام بیزاری جامعه از معضل خانمانسوز اعتیاد برگزار می شود.

« شام عیاران» از ترکیب آیین شام غریبان و آیین عیاری و جوانمردی ایران کُهن ایجاد شده است و در شب شام غریبان با حضور گسترده دانشجویان دانشگاه های تهران و دیگر اقشار مردم و با حرکت به صورت یک دسته در کوچه های  برگزار می گردد و با محکوم کردن فراگیر شدن اعتیاد ، به مطالبه ی اقداماتی درخور برای رفع این معضل می پردازد. هر ساله در حین حرکت دانشجویان و مردم در کوچه ها و شعارهایی که علیه اعتیاد سر داده می شود، ده ها تن از معتادان به این حرکت می پیوندند و اعلام تمایل برای ترک می کنند و در پایان برنامه با کمک جمعیت امام علی به کمپ اعزام می شوند.

حرکت آیین شام عیاران امسال در غروب روز عاشورا ، ساعت 16 از محله لب خط شوش، ابتدای شهرزاد جنوبی، روبروی بانک صادرات ،پلاک 692، خانه ایرانی لب خط آغاز می گردد. علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانند با روابط عمومی جمعیت به شماره 23051110 تماس بگیرند یا به سایت www.sosapoverty.org مراجعه نمایند.

 
کد خبر: 128556

وب گردی

وب گردی