تمایل اتحادیه زنبورداران برای انتقال به زیر مجموعه محیط زیست، واکنش وزارت جهاد کشاورزی را به همراه داشت.

تهران-ایسکانیوز: به دنبال ابراز تمایل مدیر عامل اتحادیه زنبورداران برای انتقال به زیر مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست، مدیر کل دفتر امور طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: صنعت زنبورداری 30 سال است که برنامه دارد.

رضا ترکاشوند گفت: صنعت زنبورداری با 73 هزار و 533 نفر بهره‌بردار و 6 میلیون و 600 هزار کلنی زنبور عسل یکی از زیربخش‌های مهم صنعت دامپروری در بخش کشاورزی است.هر سال اهداف کمی و کیفی برنامه‌های صنعت زنبوداری مطابق با برنامه‌های پنج ساله توسعه تعریف می‌شود .

این مقام مسئول با اشاره به نقش زنبور در گرده افشانی، صنعت زنبورداری را یک فعالیت فرابخشی توصیف کرد. این در حالی است که چندی پیش عفت رییسی سرحدی مدیر عامل اتحادیه زنبورداران از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی و دفتر طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی به شدت انتقاد کرد و خواستار انتقال اتحادیه زنبورداران به زیر مجموعه سازمان محیط زیست شد. به اعتقاد وی تنها تولید گوشت مرغ و تخم مرغ برای وزارت جهاد کشاورزی اهمیت داشته و این وزارتخانه به مسئله زنبور عسل توجهی ندارد. بودجه کافی در اختیار زنبورداران قرار نمی‌گیرد و برای فعالیت زنبورداری دفتر مستقلی در این وزارتخانه در نظر گرفته نشده است.

ترکاشوند مدیر کل دفتر طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی در حالی میزان تولید عسل سالانه کشور را 74 هزار و 570 تن با میانگین تولید 11.5 کیلوگرم اعلام می‌کند که مدیر عامل اتحادیه زنبورداران این آمارها را قبول ندارد.

عفت رییسی سرحدی معتقد است: آمارهایی که درباره تولید 75 هزار تنی عسل اعلام می‌شود، کندوهایی را شامل می‌شود که به زنبورهای خود شکر می‌دهند. برخی افراد به ازای هر کندو 60 تا 70 کیلو شکر مصرف می‌کنند. به اعتقاد وی امسال به طور میانگین از هر کندو پنج کیلوگرم عسل برداشت شده‌است.

مدیر کل دفتر طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی اگرچه معتقد است که صنعت زنبورداری 30 سال است که دارای برنامه است اما در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته اشاره می‌کند که صنعت زنبورداری برای رسیدن به جایگاه شایسته خود باید طرح جامع، نقشه راه و یا طرحی راهبردی داشته باشد که این طرح گویا و ترسیم کننده حرکت آن در آینده در مصاف با چالش‌های درونی و بیرونی باشد.

وی ضرورت بهره‌گیری از این صنعت در تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها را خاطرنشان ساخت و گفت : اولویت دادن ارگان‌ها و سازمان‌های مربوطه به حمایت‌های فرابخشی و سهم‌بری از اعتبارات و تسهیلات بخش کشاورزی اهمیت زیادی دارد.

مدیر کل دفتر امور طیور و زنبورعسل وزارتخانه اقداماتی مانند تشکیل انجمن زنبورعسل و صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری را مهمترین اقدامات حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از صنعت زنبورداری بر شمرد.

وی ادامه داد: تهیه برنامه راهبردی صنعت زنبورداری در دستور کار معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و ضرورت آن وجود داشت، بنابراین کارگروهی از تمام موسسه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط در حال تهیه و تدوین این طرح هستند.

به گفته وی، براساس این برنامه بخش‌هایی مانند سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج، تشکل‌ها، معاونت‌های زراعت و باغبانی، مؤسسه تحقیقات علوم دامی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در قالب کار گروه نقش دارند و نظرات فنی خود را ارایه می‌کنند.
کد خبر: 128596

وب گردی

وب گردی