تهران- ایسکانیوز: در حال حاضر سیستم هوشمند آبیاری تحت فشار به همت شرکت های فناور ایرانی، می تواند جوابگوی مزارع با آبیاری تحت فشار در سطح کلان باشد.


سیدرضا ریحانی نیا، مدیرعامل شرکت آب اندیشان آذر درباره سیستم هوشمند آبیاری تحت فشار توضیح داد: این طرح ابتدا به صورت طرح آزمایشی از محل بانک اطلاعاتی پروژه های مطالعه شده در شرکت جمع بندی و به صورت ثبت اختراع نهائی شد و سپس به صورت سال های متوالی اقدام به بروز رسانی و دقیق سازی سیستم کرد.


به گفته وی در حال حاضر سیستم هوشمند آبیاری تحت فشار جوابگوی مزارع با آبیاری تحت فشار در سطح کلان است.


ریحانی نیا درباره خصوصیات این سیستم خاطر نشان کرد: سيستم آبياري هوشمند يك سيستم مديريت هوشمند آب در کشاورزی و در مزارع است که بدون دخالت انسان و با در نظر گرفتن شرايط اقليمي تاثير گذار در مصرف آب در گياه از قبيل دما،سرعت باد، درصد رطوبت و همچنين شرايط مزرعه از قبيل نوع كشت، مرحله رشد، مساحت، موقعيت جغرافيايي و نيازآبي گياه را در هر لحظه محاسبه مي كند.


وی در ادامه بیان کرد: این سیستم با اتخاذ استراتژیمديريتي مناسب براي مزرعه، مدت زمان و دور آبياری را مشخص و عمل آبياری را انجام مي دهد، استفاده بهينه از منابع آب و انرژی و افزايش عملكرد محصولات مهمترين دستاوردهاي سیستم هوشمند آبیاری تحت فشار است.
این فعال حوزه فناوری درباره کاربردهای سيستم آبياري هوشمند تحت فشار گفت: این سیستم قابليت مديريت آبياري در انواع سيستم هاي آبياري تحت فشار و تركيب كشت هاي مختلف را دارد ومی تواند با كاهش مصرف آب و انرژی و ارتقای بهره وري در سيستمهاي آبياري تحت فشار، كاهش نقش نيروي انساني و حذف خطاي نيروي انساني، مشكلات موجود در سيستمهای آبياری تحت فشار موجود را كاهش دهد.


ریحانی نیا به مزاياي آبياري هوشمند نسبت به آبياري تحت فشار اشاره کرد و گفت: تامین به موقع و به اندازه نیاز آبی گیاهان مورد نظر، کاهش انرژی الکتریکی مصرفی به منظور تولید و انتقال آب، فراهم آمدن امکان مدیریت مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف آن کاهش هزینه های نیروی انسانی و ترابری در اثر حذف بازدیدهای بی مورد از جمله مزایای این سیستم است.


وی افزود: حذف خطاهای انسانی و كاهش مشكلات كشاورزي در زمينه آبياري، ايجاد سيستم آبياري مطلوب و افزايش راندمان آبياري، کاهش قابل توجه استهلاک تجهیزات و تاسیسات زیربنایی، امکان گزارش گیری مطالعات و بررسی آماری و اقتصادی کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت منابع آب، هزینه های تولید، انتقال و توزیع و به حداكثر رساندن درآمد اقتصادی با برقراري توازن اقتصادی بين هزينه ها و درآمد از دیگر مزایای سیستم هوشمند آبیاری تحت فشار است.


مدیر عامل شرکت آب اندیشان آذر با اشاره به مقایسه محصول تولیدی این شرکت داخلی با مشابه خارجی آن گفت: مشابه خارجی این سیستم در کشور ما به دلیل عدم وجود ارتباطات ماهواره ای و هزینه گزاف نمونه های خارجی در سطح خصوصی جوابگو نیست و باید نسخه بومی شده این سیستم در کشور اجرایی شود.
ریحانی نیا همچنین درباره صرفه جویی ارزی تولید این محصول نیز اظهار کرد: سیستم هوشمند آبیاری تحت فشار در مقیاس جهانی می تواند صرفه جوئی ارزی بالای 70 درصد را به همراه داشته باشد.
وی با اشاره به تاثیر پیشرفت های علمی و فناوری کشور درحوزه فعالیتی شرکت آب اندیشان آذر گفت: نیاز ملی به آب و کم آبی در چندین سال اخیر بر هیچ کس پوشیده نبوده و این نیاز مبرم به شدت احساس شده است در نتیجه مدیران ارشد دولتی و دستگاه های ذیربط می توانند در راستای گسترش و توسعه حوزه آب گام بردارند.


ریحانی نیا در ادامه بیان کرد : مسوولان و مدیران مرتبط از جمله ستاد آب ، خشکسالی ، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی به موازات سیاست های بهینه سازی مصرف انرژی در کشور و تعادل بخشی منابع آب با حمایت از سیستم هوشمند آبیاری تحت فشار می توانند استفاده از این سیستم را در سطح مزارع الزامی کرده و در نهایت با کاهش راندمان آبیاری نسبت به ذخیره سازی آب اقدام کنند تا بخش عظیمی از مشکلات کشور را در بخش کمبود آب جبران شود.


 
کد خبر: 132701

وب گردی

وب گردی