واشینگتن پست نوشت:هفت سال پیش،به عنوان یک کاندیدای ریاست جمهوری،باراک اوباما دنیای سیاست خارجی را با بیان این موضوع که او به دنبال گفت و گوی مستقیم با کشور هایی هم چون سوریه،کوبا و کره شمالی است متحول کرد.منتقدان او از جمله هیلاری کلینتون،او را ضعیف خطاب کردند.تا این جا حق با آن ها بوده است.با این حال او در تلاش است یکی از مهمترین اهداف خود را عملی کند تا بتواند میراثی ماندگار از خود به جای بگذارد.در مورد ایران سخن می گویم.

به گزارش ایسکانیوز، این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت:خبر ارسال نامه اوباما به مقام معظم رهبری در ایران در حالی منتشر شد که مذاکره کنندگان دو طرف تمام تلاش خود را برای دستیابی به توافق به کار گرفته اند،بسیاری از دیپلمات های آمریکایی عقیده دارند با دستیابی به توافق اتمی،راه برای همکاری ایران و آمریکا باز می شود و در نهایت خاورمیانه می تواند رنگ آرامش را ببیند.

نیروهای ایرانی و آمریکایی در حال حاضر اتحاد نانوشته ای با یکدیگر در عراق دارند،اوباما با ارسال این نامه به دنبال بیان یک نکته بود،در حالی که دو کشور به دستیابی به یک توافق هسته ای نزدیک می شوند،می توانند با کمک یکدیگر مشکلات سوریه را نیز حل کنند.راه حلی که قسمت هایی از آن شامل دولت اسد نیز باشد.

اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم متوجه می شویم اوباما تا چه حد سنت شکنی کرده است.از زمان جیمی کارتر ایالات متحده درصدد تشکیل یک جبهه متحد از کشور های عرب در مقابل ایران بود تا تهران نتواند به ابر قدرت منطقه تبدیل شود.سیاست های اوباما می تواند موجب حفظ بسیاری از تجهیزات و تاسیسات اتمی ایران شود.در حالی که از یاری تهران در حل بحران های منطقه ای بهره مند شد.

با این حال این احتمال نیز وجود دارد که دولت آمریکا همانند موارد قبلی به دنبال استفاده تاکتیکی باشد .احتتمال دارد مذاکرات دو طرف تنها در خصوص پرونده اتمی باشد و به همین منوال به پایان برسد و دولت آمریکا از ایجاد رابطه با ایران در زمینه های دیگر خودداری کند.

این سوال وجود دارد که آیا رابطه واشنگتن و تهران به سود منافع داخلی و خارجی آمریکا است یا خیر.متحدان سنتی آمریکا در منطقه،یعنی رژیم اسراییل و شیخ نشینان حوزه خلیج فارس دید مثبتی نسبت به این رابطه احتمالی ندارند.مخصوصا رژیم اسراییل.این کشور ها ایران را به عنوان برگترین دشمن خود می بینند و به هر نحوی از تحریم های اقتصادی حمایت می کنند و به صورت مخفیانه با نفوذ و نیرو های مورد حمایت ایران در عراق،سوریه و لبنان می جنگند.آن ها در صورت لزوم با اقدام علیه تاسیسات اتمی ایران نیز مشکلی ندارند.خوشبختانه افراد عاقل هنوز در واشنگتن وجود دارند که از انجانم چنین بی عقلی هایی جلوگیری کنند.

اوباما هر روز بیشتر به خاطر دراز کردن دست خود برای رابطه با ایران تحت فشار قرار می گیرد.او بار ها جواب کوبنده ای به سخنان نتانیاهو داده است و بار ها از این مسئله سخن گفته است که رابطه با ایران می تواند از دو پارگی شیعه و سنی در خاورمیانه جلوگیری کند.ایالات متحده به هیچ وجه نباید تحت تاثیر فشار اسراییل،عربستان و ترکیه فرصت برقراری رابطه با ایران را از کف بدهد.

احتمال آشتی با ایران،یکی از مهمترین دلایلی است که اوباما از گسترش عملیات در سوریه و عراق امتناع می کند.اگر دولت اسد هدف قرار بگیرد،ایران نیز با استفاده از اهرم های خود آمریکا را در خاورمیانه تحت فشار خواهد گذاشت.بهتر است از ایران به عنوان عاملی برای پایان خشونت ها در سوریه استفاده شود.

آمریکا با انتخاب سختی مواجه است.از بین بازگرداندن آرامش و ثبات به منطقه و رضایت متحدان قدیمی خود،باید یک کدام را برگزیند.اوباما دست  به یک قمار بزرگ زده است.نتیجه دیپلماسی او می تواند به حل پرونده اتمی ایران و بازگشت ثبات به عراق و سوریه بیانجامد.
کد خبر: 137451

وب گردی

وب گردی