تهران- ایسکانیوز: بیژن رحیمی دانش گفت: در سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید موافقان و مخالفان حضور داشته باشند تا بتوانند بهترین مشاوره ها را با در نظر گرفتن تمام مسائل به دولت بدهند.


 کارشناس اقتصادی و بودجه، با ارزیابی مثبت از اقدام رییس جمهور جهت احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: این حرکت، خوب و نوید بخش است، خصوصا که رییس جمهور از ابتدای تحویل دولت وعده احیای این سازمان را داده بود و حالا نیز این برنامه را عملی کرده است.


رحیمی دانش گفت: البته مسائلی هست که بعد از آغاز به کار سازمان باید به آن پرداخته شود، چرا که از نظر بسیاری از کارشناسان احیای این سازمان به تنهایی کارساز نیست و باید اصلاح در کنار احیای سازمان در دستور کار قرار گیرد.


او ضمن بیان این مورد که سازمان مدیریت باید اتاق فکر دولت باشد، وظایف این سازمان را نظارت و گزارش دادن به دستگاه ها و مسئولان ذی ربط دانست و اضافه کرد که به هیچ وجه این سازمان نباید وارد کارهای مربوط به حوزه اجرایی شود.


رحیمی دانش افزود: این خواست از سازمان مدیریت و برنامه ریزی مانند این است که از نیروی انتظامی خواسته شود که در قضاوت دخالت نکند. دخالت سازمان در حوزه مسائل اجرایی می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی مانند آن چه در سال 1386 رخ داد، شود.


او گفت: مساله دیگر توان کارشناسی سازمان است، باید این مساله را مورد بررسی قرار داد که نیروی کارشناسی سازمان، در هشت سال گذشته، تقویت شده است یا تضعیف؟ به نظرم تضعیف شده، البته پرداختن به این مساله می تواند موضوع خوبی برای علاقمندان باشد.


وی ادامه داد: چیزی که در حال حاضر دیده می شود، ضعف نیروی کارشناس در تمام بخش های سازمان های مربوط به دولت است. این مساله دلایل بسیاری دارد، اما نقطه مقابل این وضع را ما در مرکز پژوهش های مجلس می بینیم که نیروی کارشناس آن بسیار قویتر شده است و مطالبی که از طرف این مرکز می آید کاملا مستند، علمی و قابل تامل است.


این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در سازمان هایی مانند برنامه و بودجه به کارمند نیازی نیست، بلکه نیاز اصلی آن کارشناسانی خبره هستند که واقعیات را بدون هیچ ابایی بگویند. در واقع نیاز واقعی دولت کارشناسانی هستند که خود دیدگاه داشته باشند.


رحیمی دانش در مورد مساله دخالت مجلس در سازمان مدیریت و برنامه ریزی که معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری به آن اشاره کرده است، گفت: این مساله، یک موضوع حقوقی بسیار پیچیده است و به این سادگی که آقای نوبخت هم بیان می کنند نیست.


نوبخت شب گذشته درباره موضع نمایندگان در خصوص احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: طبق اصل 126 قانون اساسی امور برنامه ریزی و بودجه و همچنین امور اداری و استخدامی از وظایف خاص رئیس جمهور است و بنابراین مجلس نمی تواند نسبت به این وظیفه‌ای که قانون اساسی برای رئیس جمهور قائل شده ورود کند.


رحیمی دانش گفت: سازمان مدیریت یک اتاق فکر است و تمام دولت های قدرتمند اتاق فکرهای متعددی دارند، به عنوان مثال دولت آمریکا بیش از هزار و 400 اتاق فکر دارد، به همین دلیل باید ارزش چنین سازمان هایی را دانست.

کد خبر: 138671

وب گردی

وب گردی