شیراز-ایسکانیوز: مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از ثبت اثر فرهنگی - تاریخی حمام کوهنجان سروستان، مربوط به دوره قاجار، در فهرست آثار ملی ایران داد.


مصیب امیری با اعلام این خبرگفت: «در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان 1309 و نظام‌‌‌‌نامه اجرایی آن مصوب 1311، بند (ج) از ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب بهمن 1364 و بند ششم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور، مصوب 1367، مراتب ثبت اثر فرهنگی - تاریخی حمام کوهنجان به پایان رسید.»


او با بیان اینکه حمام کوهنجان متعلق به دوره قاجاریه در استان فارس و در شهر کوهنجان شهرستان سروستان واقع شده، افزود: «این حمام تاریخی با توجه به ارزش‌های تاریخی و معماری و به منظور حفاظت و نگهداری پس از طی مراحل قانونی به شماره 31117 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.»


حمام کوهنجان تنها بنای قدیمی موجود در شهر کوهنجان است که به دلیل برخی آسیب‌های فیزیکی و طبیعی نیاز به مرمت دارد.


ورودی حمام در ضلع شمالی بنا قرار گرفته که دارای سر در طاقدار است و ورودی توسط یک راهرو با طاق تیزه دار به سربینه منتهی می‌شود.


سربینه یا رختکن حمام دارای سه حجره در جهات شمالی، شرقی و غربی است. کفش‌کن‌‌های زیر مصطبه‌های سنگی در فضای سربینه تعبیه شده است. سربینه این حمام برخلاف سبک سایر سربینه‌های حمام‌های تاریخی در استان فارس، به جای حوض سنگی سکوهایی دارد که به شکل صندلی در بین نشیمن‌ها برای شستشوی پا قرار دارد و دور تا دور سکوی شستشو راه‌آبه‌هایی برای انتقال آب است.


احتمال می‌رود در فضای سربینه ستون‌هایی در حد فاصل حجره‌ها وجود داشته که در مرمت‌های دوران متمادی یا درون جرزها رفته‌اند یا بقایای آنها دو پایه ستونی است که در کف و گوشه‌های سربینه کار گذاشته شده است. سقف سربینه نیز دارای نورگیر و در پاطاق‌ها تزئینات کاربندی دارد.


پس از سربینه از طریق یک راهرو که در انتهای آن سرویس بهداشتی حمام است با گردشی 90 درجه که در جهت حفظ فضای گرم گرمخانه بسیار کارساز است وارد گرمخانه می‌شویم.


گرمخانه فضای اصلی استحمام در حمام‌های قدیمی است که معمولادارای خزینه‌های آب گرم، آب سرد و آب ولرم، حوض و آتشخانه و کانال‌های گربه‌رو برای انتقال حرارت به کف است وگرمخانه حمام کوهنجان نیز دارای خزینه و در پشت خزینه آتشخانه و سقف حمام گنبدی با نورگیر در مرکز و کاربندی در پاکارهاست، راه دسترسی به آتشخانه نیز از ضلع جنوبی حمام همچنان موجود است.


فضای گرمخانه نسبتا وسیع است و در جهت شرقی و غربی آن طاق‌های تیزه دار است. حمام دارای تزئینات خاصی نیست و احتمال می‌رود در زیر لایه‌های آهک‌بری پنهان باشد.

کد خبر: 143779

وب گردی

وب گردی