تهران-ایسکانیوز:رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سفر استانی به مازندران در جلسه‌ای در واحد ساری با نمایندگان این استان دیدار و گفت و گو کرد. در این جلسه ابتدا رئیس دانشگاه واحد ساری از پیشرفت این دانشگاه و نسبت استاد و دانشجو صحبت کرد سپس نمایندگان مجلس استان به طرح و نظر مسائل دانشگاه آزاد اسلامی پرداختند.

در ابتدی این دیدار کیومرث نیازآذری رئیس واحد ساری با اشاره به خدمات ارزشمند میرزاده از زمان ورود به این دانشگاه گفت: اولین خدمات ارزشمندی که میرزاده در دانشگاه آزاد اسلامی انجام داده است جلوگیری از ضرردهی واحدها و حرکت آنها به سمت سوددهی بوده است.

نسبت استاد به دانشجو در واحد ساری ایده‌آل است

او در ادامه افزود: همه ما باید از اقدامات رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دفاع کنیم همان طور که 190 نماینده مجلس نیز از او تقدیر کرده اند.

کیومرث نیازآذری با اشاره به تلاش شبانه روزی معاونین برای کمک به ریاست دانشگاه افزود: به گفته امیرالمومین حق گرفتنی است و مصداق این مورد در زمینه گرفتن رشته ها بر اساس استانداردها در سطح استان ها و واحدها است.

رئیس واحد ساری در ادامه گفت: میرزاده به عنوان ناجی وارد این دانشگاه شد و دانشگاه را به یک مرکز و منطقه ای خواهد رساند که از توسعه کمی و کیفی خوبی برخوردار باشد و ان شاء الله همان مسیری که حضرت امام (ره) مشخص، مقام معظم رهبری حمایت و آیت الله هاشمی رفسنجانی طی کردند را ادامه خواهیم داد.

نیازآذری در ادامه با ارائه گزارش درباره این واحد دانشگاهی افزود: در حال حاضر در سطح استان مازندران 13 واحد داریم، 1672 اعضای هیئت علمی و 690 هزار نفر دانشجو که این نسبت دانشجو به استاد برای ما به نسبت دانشگاه‌های دیگر ایده آل است.

او در ادامه افزود: تعداد رشته ها در مقایسه سال 92 و 93 در کاردانی از 201 به 204، کارشناسی از 407 به 475، ارشد از 179 به 209 و در دکتری از 5 به 73 رشته بوده است و این موارد مصداق همان ایثار شبانه روزی معاونین و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی است.

نیازآذری در ادامه گفت: این نهاد آموزشی مانند فردی بود که به بیماری کم خونی مبتلا بوده است و کم کم به سمت از کار افتادگی می رفته است اما با خون تازه ای که به رگ های آن تزریق شد باعث شد جان تازه ای در آن دمیده شد و توانست به ادامه حیات بپردازد.

او در ادامه با اشاره به مهاجرت جوانان ما به کشورهای همسایه افزود: چرا باید با هزینه کشور دانشجویان ما به کشورهای همسایه برای درس خواندن مهاجرت کنند که این موضوع از هم از نظر اخلاقی و مادی برای کشور مسائلی را به وجود خواهد آورد.

میرزاده: مشی دانشگاه بر اعتماد به مدیران استان‌هاست

در ادامه این جلسه میرزاده گفت:ما در سفرهای استانی برای شنیدن نقطه نظرات نمایندگان جلساتی با این عزیزان می گذاریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به اختیارات هیات امنای استان ها گفت: هم اکنون هیات امنای استان ها از اختیارات و وظایف مشخصی برخوردار هستند و من خوشحالم که روش تمرکزگرایانه تبدیل به یک روش تصمیم گیری در استان ها شده است، که سفرهای ریاست دانشگاه هم برای تصمیم گیری بهتر در هیئت های امنا انجام می شود.

او در ادامه افزود: مشی ما بر اعتماد به مدیران استان ها است، به طور مثال وقتی معاونین بخشنامه ای را به من می دهند ابتدا با مشاورین خود در سطح واحدها در میان می گذارم و سپس نسبت به تصمیم گیری اقدام می‌کنم. خدا را شاکردم که این روش تاکنون جواب داده و نتایج خوبی از آن گرفته‌ایم به همین دلیل همین راه را طی خواهیم کرد.

افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی برای رشد کشور لازم است

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی در پایان این جلسه ضمن تشکر از نظرات و پیشنهادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان مازندران گفت: استان مازندران یکی از استان های پر استعداد کشور است و با توجه به 220 کیلومتر سواحل و جنگل های زیبا، ماموریت های دانشگاه آزاد باید طوری برنامه ریزی شود که از تمام ظرفیت های موجود بهره برداری کند.

او گفت: دانشگاه آزاد بر اساس یک برنامه خدماتی اقدامات خوبی را در این سی ساله انجام داده است اما با توجه به ابلاغات مقام معظم رهبری ظرف 11 سال آینده  باید 50 درصد از اقتصاد دانش بنیان را دانشگاهها تامین کنند و با توجه به ظرفیت دانشگاه آزاد نیمی از این بار بر دوش ماست.

او در ادامه افزود: بر همین اساس از مهر ماه سال جاری اقدامات جدی در این زمینه در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. که از این اقدامات افزایش 48 مرکز رشد به 150 مرکز و رساندن 187 شرکت فناوری به 800 مرکز تا پایان سال 1396 است.

میرزاده در ادامه افزود: مخاطبان ما هم که دانشجویان و فارغ التحصیلات هستند باید در این مراکز فعالیت داشته باشند تا 50 درصد از بار اقتصاد دانش بنیان که بر دوش دانشگاه آزاد است تامین شود.

اما لازمه این اقدامات ایجاد ظرفیت تحصیلات تکمیلی است که هم برای رشد شتاب علمی و هم کمک به اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی در کشور لازم است.

توجه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به کارهای فرهنگی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در کنار این بحث های اقتصادی و توسعه علمی دانشگاه آزاد اسلامی به کارهای فرهنگی هم باید توجه ویژه ای داشته باشیم.

میرزاده در ادامه با اشاره به اقدامات اجرایی این مجموعه علمی افزود: در کشور هر جا محقق و فارغ التحصیلی باشد ما از آنها با خدمات مختلف مانند وام و اقدامات دیگر حمایت می کنیم که بر همین اساس امروز در ساری یک مرکز رشد افتتاح خواهیم کرد.

میرزاده در ادامه با اشاره به افزایش ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی در مقاطع کاردانی و کارشناسی افزود: با توجه به ظرفیت های خالی که تاکنون به دلیل کاهش جمعیت و حضور رقبا داشتیم پس از مهر ماه و توسعه تحصیلات تکمیلی در سطح کشور گرایش به رشته های کاردانی و کارشناسی زیادتر شده است و شاهد هستیم که دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را به دیگر دانشگاه ها ترجیح می دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در سال 92 در 92 رشته مقطع کارشناسی داشتیم که اکنون این عدد به 205 رشته محل رسیده است و این عدد در مقطع دکتری تعداد یک رشته محل بوده که به 70 رشته محل افزایش پیدا کرده است که این نشان دهنده توزیع خوب عدالت تحصیلی است که البته این توسعه علمی همراه با توسعه کیفی است.

میرزاده در ادامه با اشاره به وجود 10 میلیون بی سواد در کشور افزود: در اطراف کشورمان دانشگاه های بی کیفیتی وجود دارد که با پول ایران و خانواده های ایرانی آباد می شود پس بر همین اساس باید از اقدامات دانشگاه آزاد و حتی دیگر دانشگاه ها حمایت شود.

5905e02b-cf71-406e-a6b7-f9c726654f45

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همراه جمعی از معاونان و مدیران دانشگاه پیش از نشست با نمایندگان با حضور در یادمان شهدای گمنام واحد ساری با آرمان های شهدا و امام راحل تجدید میثاق کردند و 4 نهال نیز در جوار این شهدا به دست دکتر میرزاده غرس شد.

 
کد خبر: 148039

وب گردی

وب گردی