تهران-ایسکانیوز: فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در 67روز آغاز جنگ تحمیلی بزرگترین ضربه اقتصادی را نیروی دریایی ارتش در روز هفتم آذرماه 1359 طی عملیات «مروارید» به عراق زد.

به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، دریادار حبیب الله سیاری در آستانه 7 آذر در جمع کارکنان نیروی دریایی ارتش در مسجد الغدیر ستاد این نیرو ضمن تبریک این ایام،گفت: نیروی دریایی ارتش در هشت سال دفاع مقدس روزهای پرافتخاری را پشت سر گذاشت و کارهای ارزشمندی انجام داد.

وی افزود: دشمن در ابتدای جنگ با حجم زیادی از نیروهای نظامی وارد خرمشهر شد و درنظر داشت یک روزه خرمشهر را اشغال کند، سه روزه جزیره آبادان را به اشغال خود درآورد و به گفته آنها روز هفتم قرار بود به میدان آزادی برسد.

امیر دریادار سیاری خاطر نشان کرد: مقاومت 34 روزه که محور اصلی آن نیروی دریایی بود و با اختیار داشتن تکاوران دریایی آموزش دیده و آشنا به همه تاکتیک های دفاعی توانستند دشمن را به مدت 34 روز در پشت قسمتی از خرمشهر نگه دارند یعنی آن که موفق شده اند راهبرد سریع دشمن را بشکنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: نیروی دریایی در 67 روز آغاز جنگ در عملیات مروارید بر نیروی دریایی عراق پیروز می شود.

وی تصریح کرد: عملیات مروارید در شمال خلیج فارس اتفاق افتاد، جایی که دشمن ادعا می کرد مال اوست و باید سیادت دریایی داشته باشد اما نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با محوریت ناو موشک انداز پیکان نیروی دریایی عراق را زمین گیر کرد و بزرگترین ضربه اقتصادی را به این کشور وارد کرد.

سیاری اظهار داشت: دشمن در زمان جنگ تحمیلی می‌خواست ضمن آسیب‌رساندن به مناطقی همچون جزیره خارک، چاه‌های نفت،محاصره بندر امام خمینی (ره) و ... ما را از نظر اقتصادی شکست بدهد ولی نیروی دریایی ارتش ضمن انهدام سکوهای نفتی البکر و العمیه رژیم بعثی 80 درصد صادرات نفت عراق را از بین بردند.

وی با اشاره به بازگشت به دریا، اذعان داشت: تمام شهرهای آباد دنیا در کنار دریا قرار دارند. 31 درصد مرزهای کشور دریایی است. یعنی یک سوم مرزهای کشور دریایی است. ایران با 15 کشور همسایه است که با 12 کشور یعنی 80 درصد همسایه ها مرز دریایی دارد. از مجموع مرزهای زمینی کشور تنها 7 درصد صادرات انجام می شود ولی از مرزهای دریایی کشور 93 درصد صادرات و واردات کشور انجام می شود.

فرمانده نداجا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه ما باید به دریا نزدیک شویم، گفت: سواحل مکران باید توسعه پیدا کند و هم امنیت این مناطق بحرانی برقرار شود  و امروز شاهد حرکت های عظیمی در این مناطق هستیم.

سیاری ادامه داد: نیروی دریایی در سالهای گذشته یک نیروی دریایی ساحلی محسوب می شد و امروز بنا به تدابیر فرمانده کل قوا به یک نیروی راهبردی تبدیل شده است که در آبهای آزاد و بین المللی حضور دارد و با اهتراز درآوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، اقتدار و توانمندی جمهوری اسلامی را به منضه ظهور گذاشته و موجب غرور ملی شده است.

وی در پایان اذعان داشت: آنچه که داریم به برکت خون شهدا و ایثارگری های رزمندگان و جانبازان است که عملیاتهای موفقیت آمیزی را در طول هشت سال دفاع مقدس بدست آوردند.
کد خبر: 149704

وب گردی

وب گردی