ایسکانیوز: طبق گزارش‌های جهانی ازدواج کودکان در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و برای میلیون‌ها دختر نوجوان همچنان وجود دارد.
صندوق جمعیت سازمان ملل در گزارشی با تاکید بر اهمیت نقش زنان و دختران در پیشرفت جوامع اعلام کرد: ازدواج کودکان پیامدهای سوء و خطرات جدی را برای آینده دختران به همراه دارد و آنها به دلیل ازدواج در سن پایین تقریبا هیچ کنترلی بر باروری خود ندارند و به دلیل جدا شدن از همسالان خود فاصله زیادی با آنها پیدا کرده و زندگیشان دچار تغییرات اساسی و جبران ناپذیری می‌شود. افزایش آمار مربوط به ازدواج کودکان در جوامع در حال توسعه منجر به افزایش توجهات و اقدامات مسئولان دولتی بسیاری از کشورها برای مبارزه با این پدیده غیرعادلانه و همچنین حمایت از دخترانی که در سنین پایین ازدواج کرده‌اند، شده است.
بر اساس این گزارش، ادامه تحصیل این دختران و کمک به آنها در تصمیم‌گیری برای زندگی‌شان مهمترین کمکی است که می‌توان به آن‌ها کرد.
در حالی که اکثر کشورها قوانینی برای حداقل سن ازدواج دارند اما این قوانین اغلب الزام آور نیستند به خصوص در کشورهای عربی، آسیای جنوبی و صحرای آفریقا و این واقعیت نشان می‌دهد که تنها وجود قانون برای جلوگیری از ازدواج کودکان کافی نیست. در این گزارش در زمینه برنامه‌ریزی‌ها و راهکارهای جهانی برای مبارزه موثر با معضل ازدواج کودکان پنج مرحله کاربردی عنوان شده که به شرح زیر است:
1. توانمندسازی دختران به لحاظ اطلاعاتی، مهارت‌های مختلف و اقدامات حمایتی که این کار از انزوای اجتماعی آنها جلوگیری می‌کند و آنها را برای تصمیم گیری برای زندگی خودشان آماده می‌سازد.
2. برنامه‌های دیگر در این زمینه مربوط به دسترسی آموزشی و برابری دختر و پسر در استفاده از امکانات تحصیلی است. در واقع ادامه تحصیل دختران آگاهی آن‌ها را نسبت به زندگی بالا برده و جایگزین خوبی برای ازدواج زودرس در آن‌ها می‌شود. همچنین مدارس می‌توانند دید بهتری به والدین این کودکان در زمینه مضرات ازدواج‌های زودرس بدهند.
3. راهکار دیگر تعیین حمایت‌های اقتصادی برای دختران و خانواده‌های آن‌ها است. این حمایت به خانواده‌ها کمک می‌کند تا ارزش بیشتری برای دختران خود قائل باشند.
4. آموزش وسیع والدین در انجمن‌های حمایت از کودکان نیز به توقف روند ازدواج در میان کودکان کمک می‌کند. این آموزش‌ها به والدین در ارائه یک دید بهتر و عاطفی‌تر نسبت به فرزندشان و نیازهای جسمی و روانی او و نیز تغییر هنجارهای غلط اجتماعی در این جوامع موثر است. در واقع اصلاح سنت‌های غلط در بسیاری از اینگونه جوامع یک راهکار ضروری است.
5. در این زمینه برخی کشورها قوانین و سیاست‌های خاصی را برای مبارزه با ازدواج کودکان اتخاذ کرده‌اند. قوانین و سیستم‌های حقوقی در این زمینه باید دو هدف را دنبال کنند:
- ارائه قوانین عادلانه برای غلبه بر این سنت‌ها در حمایت از دختران آسیب دیده
- دفاع از هر گونه بهبود قانون‌گذاری در این زمینه
به گزارش سازمان ملل در سال 2011 کشورهایی که اختلاف زیادی بین میانگین فاصله سنی ازدواجِ مردان و زنان آنها وجود دارد شامل نیجر، مالی، و چاد هستند که در تمام آن‌ها این فاصله سنی حداقل شش سال است.
کد خبر: 152296

وب گردی

وب گردی