تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

توزیع شیر در مدارس ادامه دارد

پارسال همین امروز بود که وزیر بهداشت در گزارشی به رئیس جمهور از لزوم توزیع شیر در مدارس تاکید کرده بود، او گفته بود: "شیر" از نظر بهداشتی یک نیاز مبرم برای جامعه و بویژه سنین در حال رشد است. وی در این باره افزود بود: به دلیل اهمیت مصرف شیر بویژه برای سنین در حال رشد، گزارشی را به ریاست جمهور ارایه دادیم تا بتوانیم توزیع شیر مدارس را حداقل تا مقطع راهنمایی داشته باشیم. وزیر بهداشت گفته بود: "شیرمدارس" سال‌هاست مغفول مانده و مورد توجه قرار نگرفته و به دلیل اهمیت بهداشتی آن، لازم است دوباره برقرار شود.

حالا یکسال از این سخنان وزیر بهداتش گذشته است، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش ابتدای امسال گفته بود: اعتبار در نظر گرفته شده در بودجه سال 93 بیش از 100 میلیارد تومان است، ضمن آنکه دولت در تبصره 21 لایحه بودجه 93 در خصوص «هدفمندی یارانه‌ها»، در تصویب کرد که از محل هدفمندسازی یارانه ها قسمتی صرف بخش تولید شود که اختصاص بخشی از اعتبار  شیر مدارس نیز در این بخش گنجانده شده است و در نهایت  بخشی از بودجه هدفمندسازی یارانه ها به شیر مدرسه اختصاص داده می شود.

در این زمینه سید محمد ابطحایی معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از توزیع 70 نوبت شیر رایگان در مدارس کشور خبر داد و گفته بود: با اختصاص 100 میلیارد تومان اعتبار در سال جاری توزیع شیر در سال تحصیلی نیز همچنان در مدارس ادامه دارد و هیچ مشکلی برای سال تحصیلی 93-94 نداریم.

به نظر می رسد بعد از چند سالی که توزیع شیر در مدارس متوقف شده است، وزارت بهداشت دولت تدبیر و امید از ضرورت توزیع شیر در مدارس آگاه است و اعتبار لارم برای آن تدارک دیده شده است. حال باید دید آیا این تامین اعتبارات برای توزیع شیر در مدارس ادامه دار خواهد بود یا باز هم شاهد توقف توزیع شیر در مدارس خواهیم بود.

download (4)

 

فیلترینگ فیس بوک ادامه دارد

پارسال همین امروز بود که علی طاهری رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد رفع فیلتر فیس بوک گفته بود: شنیده‌ایم که دولت در حال بررسی رفع فیلتر فیسبوک است. او همچنین گفته بود: نیاز است که دولت در خصوص رفع فیلتر فیسبوک در کمیسیون فرهنگی پاسخگو باشد. او افزوده بود: شاید در خصوص این موضوع دولت بخواهد لایحه بدهد ولی ما از این موضوع اطلاعی نداریم ولی در مجموع، براساس قانون این موضوع را بررسی خواهیم کرد.
حالا یکسال از این سخنان نماینده مجلس گذشته است، علی جنتی وزیر ارشاد سال گذشته گفته بود: فیسبوک جزء مصادیق مجرمانه نیست و کسانی که در آن هستند ارتباطات سالم و درستی دارند. او گفته بود: «من در این شبکه اجتماعی صفحه دارم». این در حالی است که بسیاری از اصولگرایان به این حرف جنتی و اقدام احتمالی او برای رفع فیلتر فیس بوک انتقاد کرده بودند، به عنوان مثال معاون فرهنگی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی گفته بود: دغدغه مسئولان فرهنگی رفع فیلتر فیس‌بوک نباشد».

در همین زمینه وزیر ارشاد در فرودین ماه امسال در کنفرانس خبری وزارت ارشاد پیرامون رفع فیلتر فیس بوک گفته بود: اینگونه سوالات را قرار است جواب ندهم. همچنین در اردیبهشت ماه امسال و بعد از انتقادات شدید علم الهدی امام جمعه ی مشهد، وزارت ارشاد بیانه ای را در مورد رفع فیلتر فیس بوک منتشر کرد که و رفع فلیتر فیس بوک را مربوط به شورای مصادیق مجرمانه دانست.

به نظر می رسد بعد از اعلام وزات ارشاد برای رفع فیلتر و انتقادهایی که به این وزارت خانه شد، وزارت ارشاد بررسی رفع فیلتر این شبکه اجتماعی را از دستور کار خود خارج کرده است و علاقه ای به انجام این کار نداشته باشد، به نظر می رسد همچنان راه زیادی برای رفع فیلتر فیس بوک وجود داشته باشد، حال باید دید آیا دولت حاضر است برای رفع فیلتر فیس بوک با مجلس وارد چالش شود یا ترجیح می دهد از انجام این کار صرف نظر کند؟


farhangnews_93496-272716-1411552348

 


 
کد خبر: 155859

وب گردی

وب گردی