علی بیگدلی کارشناس روابط بین الملل بر این باور است که جمهوری اسلامی ایران و 1+5 در این برهه حساس تنها نیازمند اعتماد سازی هستند .

این کارشناس روابط بین الملل با تاکید بر اینکه بی اعتمادی موجود میان ایران و آمریکا طی سالیان گذشته ، هم اکنون به اعضای 1+5 تسری یافته است ، این موضوع را به عنوان مشکلی از یک سو و فشار و خصومت جناح های صهیونیستی را به عنوان مشکل دوم از سوی دیگر ارزیابی کرد و گفت : این موضوعات سبب شده تا امروز 1+5 انتظارات زیادی از جمهوری اسلامی ایران داشته باشد

بیگدلی که در گفتگو با ایسکانیوز به ارائه تحلیلی از دور پنجم مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 پرداخت ، بی اعتمادی ها میان طرفین را تا حدی دانست که سبب بروز مشکلات زیادی برای ایران می شود و این در حالی ست که گزارش های اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی ، از صحت عملکرد ایران حکایت دارد .

او با اشاره به اختلافات ایران با 1+5 در حل مسائل هسته ای ، بر زیاد بودن میزان این اختلافات که در مذاکرات در پرانتز قرار گرفتند تاکید کرد و مهمترین محور اختلافات امروز در مسئله هسته ای میان دو طرف را درباره موضوع تعداد ساتریفیوزها خواند .

این کارشناس روابط بین الملل اگرچه خواسته غرب مبنی بر تولید تنها 5هزار سانتریفیوژ در ایران را بی انصافی و به نوعی زیاده خواهی آنان دانسته اما این خواسته غرب را به دلیل رفتار بی قاعده ایران با دنیا طی هشت سال ریاست جمهوری نهم و دهم ارزیابی کرد .

بیگدلی با بیان اینکه این رفتارهای دور از قاعده ، علاوه بر آنکه امروز شرایط را برای مذاکره کنندگان دشوار کرده است ، گفت : هزینه های اینگونه رفتار خارج از چارچوب هزینه های سنگین مادی وبین المللی را بر ما تحمیل کرده است .

او در ادامه با اشاره به مذاکرات وین 5 ، از اراده جدی طرفین برای رسیدن به توافق هسته ای سخن گفت و تاکید کرد : اراده جدی غربی ها هیچ زمانی به اندازه امروز نیست چراکه برای مثال آمریکا و در راس آن باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور برای نشان دادن سابقه ای خوب از خود نزد افکار عمومی آمریکا تلاش می کند تا با مذاکرات ایران و غرب به راه حلی برای حل و فصل مسئله هسته ای ایران دست یابد .

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه اوباما به دلیل آنکه نتوانست وعده های خود را در داخل این کشور عملی کند ، تاکید کرد : ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که باید همه اختلافات خود با جمهوری اسلامی ایران را به صورت یک بسته و در قالب مسئله هسته ای حل و فصل کند و به همین دلیل است که موضوع هسته ای و مذاکرات مربوط به آن با فراز و فرود همراه است .

بیگدلی در ادامه با بیان اینکه برای حل مسئله هسته ای نیازمند دیپلماسی دوضلعی هستیم تاکید کرد که در مرحله اول برای ایجاد اعتمادسازی تعدادی از سانتریفیوژها را از کار بیاندازیم هرجند این کار نباید به اندازه ای باشد که غرب در راستای زیاده خواهی خود می خواهد .

به گفته این کارشناس مسائل بین المللی در مرحله دوم و با شکل گیری فضای اعتماد میان طرفین ایران می تواند سانتریفیوژها را از نو وارد مدار کند .

او به ادامه مذاکرات هسته ای در وین 6 اشاره و تاکید کرد : هرچند برخی از احتمال تمدید مدت 6 ماهه توافق ژنو سخن می گویند اما این موضوع اهمیت ندارد بلکه در این میان این مهم می نماید که ما در معادلات بین المللی در کجا قرار می گیریم و تا چه حد می توانیم با پیشبرد مذاکرات هسته ای و توافق جامع ، گام های بلندی در در راستای دستیابی به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در جهان برداریم.
کد خبر: 15814

وب گردی

وب گردی