تهران-ایسکانیوز: در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان خوزستان که در واحد امیدیه برگزار شد، واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی نهالی است که 32 سال پیش به پیشنهاد حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی و حمایت امام راحل(ره) ایجاد شد که یک ماهیت آموزشی داشت و به دلیل ضرورت های روز به درستی به نیاز های مردم در آن مقطع زمانی پاسخ داد.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ظرفیت دانشگاه‌های دولتی پاسخگوی سیل تقاضایی که برای ورود به دانشگاه وجود داشت نبود بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شد و به همت مدیران بسیار تلاشگر و شاخص از جمله دکتر جاسبی است که هم اکنون واحدهای مختلف این دانشگاه در سراسر میهن عزیزمان ایجاد و راه اندازی شده است. با همت مردم نهالی که سال ها پیش کاشته شد اکنون به یک درخت تنومند و پربار تبدیل شده است.


واشقانی فراهانی به مشکلات سال های اخیر دانشگاه آزاد اشاره کرد و افزود: متاسفانه سیاست های غلط چند سال گذشته در بخش آموزش عالی کشور، کمیت گرایی و رقابت بی مورد با دانشگاه آزاد اسلامی باعث شد مشکلاتی برای دانشگاه پیش بیاید و بخشی از ظرفیت های ایجاد شده در دانشگاه آزاد خالی ماند و همین مسئله موجب زیانده شدن بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد شد.


وی ادامه داد: تحولات ملی و تحولات بین المللی دیگر به ما این اجازه را نمی‌دهد که با رویکرد گذشته به حرکتمان در دانشگاه آزاد اسلامی ادامه دهیم. بنابراین این یک ضرورت است نه یک آرزو که دانشگاه آزاد اسلامی از یک دانشگاه آموزش محور به یک دانشگاه پژوهش محور و کار آفرین در چهارچوب نظام علم و فناوری کشور تبدیل شود.


واشقانی فراهانی تاکید کرد: ماموریت جدید دانشگاه در این دوره پژوهش و کار آفرینی است که البته شایسته گفتن است که آقای جاسبی در اواخر دوره مدیریتشان این حرکت را آغاز کردند که با نامهربانی ها و شرایط خاصی روبرو شد و ایشان نتوانست آن حرکت را آن گونه که باید نهادینه کند. در حال حاضر نیز حرکت هایی آغاز شده است اما باید با راهکارهای جدید تلاش کنیم که دانشگاه آزاد اسلامی در ماموریت جدید چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دانشگاه پژوهش محور گفت: برای گذار از یک دانشگاه آموزش محور به یک دانشگاه پژوهش محور و کارآفرین ابزارهایی مورد نیاز است که نخستین گام ما ورود به عرصه تحصیلات تکمیلی است و ما هیچ چاره ای نداریم تا در رشته های مختلف با ایجاد توانمندی چه از نظر نیروی انسانی و چه از نظر زیر ساخت های فیزیکی زمینه را فراهم کنیم تا در تحصیلات تکمیلی با توجه به تقاضاهایی که در بازار وجود دارد وارد شویم. این حرکت به خوبی آغاز شده و با تجمیع واحدهای علوم تحقیقات در واحدهای مادر، بخش بزرگی از این هدف برآورده شد و نه تنها باعث شد که عدالت آموزشی برقرار شود بلکه در سطح استان ها باعث شده بخشی از هزینه های دانشگاه کاهش پیدا کند و دیگر ضرورتی نداشته باشد فرزندان عزیز این مرز و بوم برای ادامه تحصیلات تکمیلی به شهرهای دور بروند.


کد خبر: 162582

وب گردی

وب گردی