تهران-ایسکانیوز،پلاس+/ اساسا کتاب الکترونیکی یک نسخه از کتاب چاپ شده است که به حالتی تبدیل شده تا بر روی انواع وسایل الکترونیکی از قبیل کامپیوتر، لپ تاپ، تبلت و حتی موبایل قابلیت خوانش داشته باشد. کتاب های الکترونیکی می توانند در اشکال و فرم های مختلفی وجود داشته باشند، آنها از ویژگی های خاصی نیز برخوردارند، مثلا می توان به سادگی هزاران صفحه کتاب را داخل یک فلش بسیار کوچک حمل کرد و از طریق اینترنت ارسال و یا جستجو کرد.کتاب های الکترونیکی این خاصیت را نیز دارند که بتوان آنها را به سادگی با اضافه کردن  فیلم و صوت و هایپرلینک، چند رسانه ای کرد.

انواع کتاب های الکترونیکی به منظور اهداف مختلفی تهیه و تنظیم می شوند، در برخی موارد کتاب هایی که به صورت چاپی وجود دارد را، به صورت الکترونیکی نیز انتشار می دهند تا خوانندگانی که توانایی دسترسی به نسخه چاپی آنها را ندارند بتوانند از محتوای این کتاب ها بهره مند شوند. در بعضی موارد نیز کتاب ها فقط به صورت الکترونیکی در فضای مجازی منتشر می شوند تا میزان زیادی از هزینه های چاپ و توزیع و انتشار کتاب کاهش یابد. بسیاری از کاربران اینترنت نسخه های الکترونیکی کتاب ها را به نسخه های چاپی آنها ترجیح می دهند حال آنکه هنو برخی معتقدند کتاب باید به صورت سنتی در دست گرفته و خوانده شود.

ebook

کتاب های الکترونیکی از اوایل دهه 90 میلادی که وسایل الکترونیکی در حال پیشرفت بود  پا به عرصه ظهور نهادند و ناشران انبوه و ناشران دانشگاهی هر دو از این پدیده استقبال کردند، تا جایی که کتابخانه ها نیز به سمت الکترونیکی شدن پیش رفتند و تا کنون تعداد زیادی کتابخانه الکترونیکی در جهان در حال فعالیت هستند  و کتاب های خود را در اختیار کاربران قرار می دهند.کتاب های الکترونیکی این اجازه را به ناشران و نویسندگان کتاب می دهد تا آنها را به مانند نسخه های چاپی درکتاب فروشی ها به فروش برسانند و حتی بسیار ساده تر از نسخه های چاپی به طور سالیانه ویرایش و به روز کنند.

Ebook-Reader-EB-EB606-

خوانندگان کتاب های الکترونیکی می توانند هر کتابی را روی صفحه کامپیوتر و یا هر وسیله الکترونیکی دیگر ببینند، تورق کنند و یا حتی مطلب مورد نظر خود را در هر کجای متن که باشد جستجو کنند و با یک کلیک بتوانند، پاراگراف مورد نظر خود را بیابند و آن را کپی کنند و در جای دیگری پیدا کنند و یا با دیگران به اشتراک بگذارند.

 

عده اي هنوز نمي دانند که چه طور از کتاب هاي الکترونيکي استفاده کنند يا چگونه به آن دسترسي پيدا کنند. اما در مقابل دسترسي به نسخه هاي چاپي حتي در کوچکترين کتابفروشي ها نيز امکان پذير است و هنوز رسانه‌های کاغذی ارتباطی قوی‌ با بازار دارند.

آمار منتشر شده از سوی انجمن ناشران آمریکا و گروه تحقیقات صنعت کتاب نشان می‌دهد که میزان فروش کتاب‌های الکترونیک در سال 2011 در مقایسه با سال قبل 210 درصد افزایش داشته است و در بخش فروش کتاب‌های الکترونیک بیش از 2 برابر شده است.

البته به نظر میرسد تا زمانی که کتاب‌های الکترونیکی به عنوان پیشتاز بی‌چون و چرا وارد عمل شوند و بیش از 50 درصد گردش مالی کتاب را به خود اختصاص دهند، فاصله زیادی وجود دارد.

 
کد خبر: 163091

وب گردی

وب گردی