ایسکانیوز: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط از پیش بینی ردیف بودجه اختصاصی برای احیای تالاب انزلی، هامون و تعدادی از تالاب‌های استان فارس خبر داد.
معصومه ابتکار در برنامه اصل پنجاه که ظهر امروز در شبکه یک سیما پخش شد، با تاکید بر اینکه مسئله جاده برای توسعه کشور یک الزام است گفت:‌ ما به احداث جاده برای توسعه نیاز داریم ولی این امر مستلزم مقدمات و تعاریفی است. همه نقاط کشور نیاز به جاده ندارد. وزارت راه و سازمان محیط زیست ویژگی‌ها و ضوابطی را برای این امر اعلام کرده که خوشبختانه در دولت جدید نیز این رویکرد وجود دارد.

وی در خصوص جاده میانگذر جنگل گلستان عنوان کرد: در گذشته آسیب‌های جدی برای جنگل با ارزش گلستان وارد شده است که به همین دلیل ما خواستار توقف عملیات اجرایی احداث این جاده هستیم و مواردی را نیز به بررسی کارشناسی گذاشته‌ایم. این موضوع را در بازدیدی که نوروز امسال از جنگل گلستان داشتم به وضوح دیدم.

وی افزود: بخشی از جاده در گذشته انجام شده و این میراثی بوده که از سالهای قبل برای ما باقیمانده، بنابراین بسیاری از قسمت‌های آن در اختیار ما نیست، اما خوشبختانه رویکرد فعلی ما حفظ جنگل ابر است. وی با اشاره به درخواست مقامات استانی برای ادامه احداث جاده بیان کرد: این یک درخواست است ولی ما به عنوان سازمان حفاظت محیط زیست وظایفی برای جلوگیری از این امر داریم که حتما عمل خواهیم کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فضای عمومی دولت در حال حاضر به سمت حفظ محیط زیست رفته است، گفت: رئیس جمهور به صراحت از مردم و دانشگاهیان می‌خواهد که به مسئله محیط زیست ورود کنند و در مسائل محیط زیستی فضا را برای مشارکت مردمی فراهم کرده است. در این خصوص رسانه‌ها و تشکل‌ها نیز بسیار فعال بودند حتی در نشستی که با معاون انسانی سازمان محیط زیست در استان خوزستان با دانشگاهیان، فعالین و مردم داشت دیدیم که حساسیت‌ها و مطالبات زیادی از سوی مردم برای رودخانه کارون و مسائل مربوط به آن وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه بدون مشارکت مردم حفاظت از محیط زیست شدنی نیست گفت: با توجه به تجربیات کشورمان باید ببینیم که آیا می‌توانیم از ظرفیت‌های مناطق تحت حفاظت و جوامع محلی برای مدیریت مدرن این مناطق استفاده کنیم یا خیر؟.

وی در این خصوص ادامه داد: مطالعاتی در رابطه با نوع مدیریت مناطق تحت حفاظت در دوران قبلی آغاز کردیم و در این استان مطالعات 100 منطقه ‌آماده و و طرح جامعی نیز برای این مناطق تهیه شد اما پس از پایان دوران مدیریت من، این موضوع عملیاتی نشد. اکنون در یک سال گذشته این مطالعات را دوباره بررسی کردیم تا در صورت نیاز به بازنگری یا عملیاتی کردن اقدام کنیم.

ابتکار در خصوص حفاظت از مناطق تحت حفاظت عنوان کرد: برای این کار ما زون بندی طراحی کرده‌ایم یعنی هر منطقه یک زون حفاظتی یا امن دارد، زون بعدی سپر زون حفاظتی است و زون دیگر نیز برای گردشگری تعریف شده است که گردشگری در این بخش بر اساس ضوابطی که تعریف شده است انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مدیریت مناطق تحت حفاظت به شکل سنتی کارایی کافی را ندارد، افزود: پایش و کنترل با دوربین‌های حفاظتی و استفاده از سرشماری‌ها برای گونه‌های جانوری و اجرای طرح‌های جدید مدیریتی می‌تواند حفاظت موفق تری را به همراه داشته باشد.

ابتکار در این رابطه افزود: در سفرهای استانی که داریم در هر استان با هر استاندار تفاهم نامه‌ای امضا می‌کنیم که طرح‌های حفاظت از استان‌ها را به اجرا بگذاریم.

وی در خصوص تغییر کاربری جزیره آشوراده اظهار کرد: در این جزیره نیز تفاهم نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی امضا کردیم و شرایطی برای گردشگری تعریف کردیم تا گردشگری طبیعی را که از مطالبات مردم بوده است را در این منطقه به اجرا بگذاریم.

طبق این تفاهم نامه فعالیت سنگین عمرانی و ایجاد سازه‌های سنگین به هیچ عنوان نباید انجام شود چرا که قصد ما برپا کردن اکوتوریسم است. همچنین هیچگونه واگذاری در اراضی این جزیره انجام نخواهد شد چرا که اراضی ملی چنین قابلیتی را ندارد. تنها خارج از زون امن و سپر و برای 10 درصد از زون گردشگری اینگونه فعالیت‌ها پیش بینی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برای تغییر کاربری و پیاده سازی گردشگری طبیعی میانکاله انتخاب شده است؟ گفت: برای این موضوع مطالبات محلی و پیشنهاد و درخواست وجود داشته است. ما خیلی دوست داشتیم که این کار را از تالاب هامون شروع کنیم ولی برای سرمایه گذار این کار جذاب نیست.

وی در خصوص برخی نگرانی‌ها از آسیب‌های ناشی از برخی تخلفات در جزیره آشوراده عنوان کرد: در حال حاضر استاندارد همه دنیا از مفهوم مطلق بسته بودن مناطق تحت حفاظت خارج شده است و در واگذاری این مناطق به جوامع محلی و گردشگران طبیعی تکیه می‌کند. حتی زمانی که مفهوم حفاظت به صورت مطلق انجام می‌شد، می‌دیدیم که درگیری با جوامع محلی، تخریب‌ها،‌ شکار غیر قانونی و دخل و تصرفات وجود داشت. بنابراین باید روشهای مدیریتی را با استانداردهای جهانی به روز کرد اما این به معنی این نیست که در آینده اتفاقات بدی برای این مناطق رخ خواهد داد چرا که امروز آگاهی مردمی و مطالبات رسانه‌ها و مردم به دستگاه‌ها فشار وارد می‌کند.

وی در خصوص ایجاد سازه‌هایی برای حضور گردشگران در منطقه آشوراده بیان کرد: ما می‌توانیم از اکولاژ‌ها که با طبیعت سازگار هستند برای این کار استفاده کنیم حتی از طراحان منظر و افراد فعال در حوزه معماری نیز می‌خواهیم که در این بخش ورود کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: من بخشی از دولت هستم و نمی‌توانم موضوعات محیط زیستی را به صورت مجزا نگاه کنم چرا که دولت برای توسعه پایدار باید همه مسائل را در کنار هم ببیند. بسیاری از مسائل با مدیریت درست گردشگری طبیعی حل می‌شود ولی مردم باید آموزش ببینند.

ابتکار در این خصوص ادامه داد: تنها جزیره آشوراده نیست. ما در بعضی از استانها به صورت پایلوت چنین اقدامی انجام دادیم که از نظر استاندارد جهانی مسئله خاصی برای مدیریت مناطق تحت حفاظت ایجاد نمی‌کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر نقش آموزش عمومی بر کاهش اثرات زیست محیطی عنوان کرد:‌در برخی از هفته‌ها بیش از 500 هزار نفر از مردم تهران به ارتفاعات البرز می‌روند مگر ممکن است که این جمعیت آسیبی برای طبیعت نداشته باشند اما نمی‌توان گفت که از رفتن افراد جلوگیری شود، بلکه باید به مردم آموزش بدهیم تا الزامات زندگی شهری نیز برقرار باشد.

ابتکار در رابطه با جاده گلستان تصریح کرد: احداث این جاده از اول اتفاق خوبی نبود اما ما در دولت جدید موفق شدیم از ادامه آن جلوگیری کنیم. نامه مشترکی از سوی من با وزیر راه و شهرسازی با موافقت رئیس جمهور برای خروج جاده مواجه شده است و اعتبارات این کار تامین شده است همچنین ارزیابی‌های مربوط به آن نیز انجام شده است که امیدواریم در آینده انتقال آن به طور کامل انجام شود. این موضوع اعتبارات سنگینی (1100 میلیارد تومان) داشت که در مدت کوتاه فراهم کردن آن میسر نبود.

ابتکار در پاسخ به این انتقاد که سازمان محیط زیست نباید به عنوان یک سازمان مقتدر با سازمان میراث فرهنگی تفاهم نامه امضا می‌کرد گفت: انعقاد تفاهم نامه به معنای و اگذاری اختیارات قانونی نیست. ما اختیارات خود را در جزیره آشوراده برای کنترل داریم و امضای تفاهم نامه برای هم افزایی بیشتر هر دو سازمان است. حتی یگان‌های حفاظتی هر دو سازمان می‌توانند با هم همکاری داشته باشند. همانطور که می‌بینید نیروهای حفاظتی سازمان محیط زیست بسیار کم است.

ابتکار در ادامه در خصوص اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای بهبود وضعیت محیط بانان گفت: علاوه بر اینکه امسال درجه بندی محیط بانان به همه استان‌ها ابلاغ شد و این درجه بندی می‌تواند در ارتقای وضعیت آنان کمک کند، دوره‌ای برای آموزش جامع شامل مباحث حدودی، کار با جوامع محلی، کار با اسلحه برای 500 محیط بان برگزار شد تا محیط بانان را مجهز به دانایی کنیم. اینها همه کمک‌های کوچکی است که سازمان توانست به محیط بانان در این مدت داشته باشد.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به دیدگاه دولت یازدهم در خصوص محیط زیست عنوان کرد:‌ در بودجه سال 94، دولت برای اولین بار علاوه بر تالاب انزلی برای تالاب هامون و تالاب‌های استان فارس نیز ردیف بودجه اختصاص پیش بینی کرده است که بسیار امیدوار کننده خواهد بود. همچنین در سال آینده برای اولین بار مدیریت مناطق تحت حفاظت استان‌ها ردیف بودجه اختصاصی در بودجه استان‌ها دیده شده است.
کد خبر: 164273

وب گردی

وب گردی