ایسکانیوز : شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از شرکت‎های زیر مجموعه شهرداری تهران است که در ۲۵ فروردین ۱۳۳۵ به موجب "قانون تأسیس شرکت اتوبوسرانی عمومی" (۱۶ بهمن ۱۳۳۱، مجلس شورای ملی) تاسیس شد.

براي نخستين بار زمان سلطنت رضاخان تعدادي اتوبوس مدل (ريس ) از شوروي خريداري شده و با ورود آنها 8 خط اتوبوسراني خصوصي در تهران داير شد . مسير اولين خط احداثي از سبزه ميدان تا كارماشين بود زيرا درآن موقع حضرت عبدالعظيم گذشته از موقعيت زيارتي خود، تفريحگاه عموم مردم نيز محسوب مي شد و بهمين جهت مسافرين ازاين مسير بيش از ساير نقاط استفاده مي كردند.

اما با اين حال به مرور زمان بر گسترش اين ناوگان افزوده مي شد اما اين افزايش مطابق با افزايش جمعيت نبود چرا كه هميشه تعداد مسافران در اتوبوس ها از ساليان گذشته بيش از ظرفيت صندلي ها بود و هميشه عده اي سرپا مي ايستادند تا جايي كه در مرداد ماه 1386 نخستين خط تندروي اتوبوسراني(BRT)راه اندازي شد.

حال كه ساليان طويل است كه از فعاليت اتوبوسراني مي گذرد مي بينيم كه ظاهر اتوبوس هاي پايتخت چندان برآزنده تهران نيست و گاها در سطح شهر تهران تردد اتوبوس هايي را مي بينيم كه به قولي تاريخ انقضاي شان گذشته و با اين حال از اين اتوبوس هاي نا ايمن در سطح شهر تهران استفاده مي شود.
هر ساله بر افزايش نرخ كرايه هاي اين وسائل حمل و نقل و عمومي افزوده مي شود اما اي كاش مي شد همراه با اين افزايش قيمت بر امكاناتش افزوده مي شد.

نكته جالب توجه اين است كه در صورت احتمال بروز حادثه براي اتوبوس ها شركت هاي بيمه فقط به تعداد ظرفيت صندلي هاي اتوبوس خدمات ارائه مي دهند.نه آنكه به تعداد كل مسافران ايستاده و نشسته...

اما سوال ما از مسئولان ذيربط آن است كه آيا سهم ما مسافران از پرداخت كرايه ايستادن است و بس!آيا شهرداري به دنبال خروج اتوبوس هاي فرسوده نيست و فقط در انديشه سود آوري است؟مردماني كه از صبح تا شب براي پيشرفت كشورشان در تلاش و كوشش به سر مي برند درست است كه با حال خسته سوار بر اتوبوس هايي شوند كه حتي جايي براي حركت دستانشان نباشد؟

خطوط بي آر تي از ظاهر يكدستي چند سالي خارج شده و رنگين كماني از اتوبوس ها در مدل هاي مختلف در شهر وجود دارد اما كسي نيست كه به دنبال يكپارچكي در اتوبوس هاي خطوط BRT شود.
کد خبر: 164637

وب گردی

وب گردی