ایسکانیوز: معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با دعوت مسؤلان دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت روز دانشجو و هفته پژوهش، با دوچرخه به این دانشکده رفت و ضمن دیدار با دانشجویان،‌ در نشست دانشجویی «‌حمل و نقل پایدار» حاضر شد و به پرسش‌های دانشجویان در زمینه ترافیک تهران و وضعیت حمل و نقل شهری در‌این کلان‌شهر پاسخ داد.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی در این محفل دانشجویی با بر شمردن برنامه‌ها و سیاست‌های مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل و ترافیک و نیز چالش‌های پیش روی حمل و نقل شهری، گفت: لازم است تدابیر و تمهیدات سخت‌گیرانه‌ای در مورد آلودگی هوا اتخاذ و اجرا شود.

وی با اعلام این که ‌4 میلیون دستگاه وسیله نقلیه با تولید روزانه یک هزار و 192 تن آلاینده، مسبب 88 درصد آلودگی هوای تهران هستند، گفت: مردم تهران نه تنها چاره‌ای ندارند، جز آن‌ که آلاینده‌ها را استشمام کنند و ذرات آن را وارد ریه‌های خود نمایند، بلکه مجبور هستند آثار این آلودگی‌ها را در سبزیجات مصرفی و آب‌های زیر زمینی نیز بخورند و بیاشامند.

شهر محل رفت آمد انسان‌هاست نه جولان خودرو‌ها
معاون شهردار تهران با اشاره به‌ این‌که هر وسیله نقلیه شخصی به نسبت تعداد سرنشین، 9 برابر یک دستگاه اتوبوس آلایندگی تولید می‌کند، اضافه کرد: آلودگی صوتی تهران که 49 درصد آن را موتور‌سیکلت‌ها تولید می‌کنند، روح و روان شهروندان را مورد آزار و اذیت‌ قرار داده است.

تشکری هاشمی با بیان‌ این ‌که مدیریت شهری در سال‌های اخیر نسبت به تغییر سیاست‌ها و استراتژ‍‌ی‌هایی که از گذشته بر حمل و نقل شهری تهران حاکم بوده اقدام کرد، اضافه کرد: حمل و نقل انسان محور و پایدار به جای حمل و نقل خودرو محور و مبتنی بر زیرساخت و مدیریت تقاضای سفر به جای تولید سفر، از مهم‌ترین رویکرد‌های‌ نگاه انسان محور در حمل و نقل است.

وی با تأکید بر این‌که تهران تا سال 86 فاقد طرح جامع حمل و نقل و ترافیک بود؛ اما امروز بر اساس طرح جامع، افق ترافیک تهران تا سال 1404 ترسیم شده است، اضافه کرد: حمل و نقل انسان محور یعنی نگاه نو به حمل و نقل درون شهری و این که به دنبال شهری مناسب برای رفت و آمد انسان‌ها هستیم یا این که در پی شهری مناسب برای عبور و مرور و جولان دادن خودروها هستیم؟

باید به تسلط خودرو‌ها بر شهر پایان دهیم
معاون شهردار تهران با اشاره به این که ایجاد مسیرهای ویژه برای تردد اتوبوس‌هایی با ظرفیت 100 مسافر به جای خودروهای عموماً تک سرنشین، عین عدالت اجتماعی است، تصریح کرد: سیستم‌ حمل و نقل انسان محور ویژگی‌هایی دارد، از جمله این که محدوده‌هایی از شهر به مناطق عاری از خودرو تبدیل شوند، مانند محدوده‌ای که امروز در بازار بزرگ تهران شاهد آن هستیم.

تشکری هاشمی با بیان این که محدوده‌های عاری از خودرو در تهران توسعه پیدا می‌کند، تصریح کرد: آلودگی هوا، محصول تفکر و خواست خود ماست و با سمومی که با دست خویش تولید می‌کنیم، مرگ تدریجی خودمان را رقم می‌زنیم و تا وقتی تک تک مردم و مسئولان نگرش خویش را در این زمینه تغییر ندهند، وضعیت آلودگی هوا تغییر نمی‌کند.

بر اساس گزارش سایت شهرداری تهران، وی با تأکید بر این که قدم زدن عابران در پیاده‌راه‌های شهر باید جایگزین تسلط خودروها بر خیابان‌های شهر شود، خاطر‌نشان کرد: برنامه عملیاتی توسعه حمل و نقل عمومی را با رویکرد سازگار با محیط زیست طراحی کرده‌ایم و با محور قرار دادن مترو، نگاه مدیریت شهری را به حمل و نقل شهری عوض کرده‌ایم.
کد خبر: 165016

وب گردی

وب گردی