تهران-ایسکانیوز: به مناسبت آغاز هفته پژوهش، همایشی با حضور وزیر آموزش و پرورش به همراه وزیر علوم و تحقیقات و جمعی از اصحاب رسانه و دانش آموزان امروز یکشنبه 23 آذر در هنرستان آزادی فلسطین برگزار شد.

در ابتدای این برنامه قنادزاده مدیر هنرستان ضمن خیر مقدم به حضار و وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم و تحقیقات هدف برگزاری این جلسه را ارتقای پژوهش در سطح دانش آموزی عنوان کرد.

وزیر آموزش و پرورش نیز ضمن سلام و درود به امام خمینی بنیان گذار جمهوری اسلامی و شهیدان انقلاب اسلامی به خصوص 36 هزار شهید دانش آموز و 50 هزار معلم شهید مانند شهید رجایی و باهنر و ضمن سلام به مقام معظم رهبری و رئیس جمهور پیام آور اعتدال و امید در کشور سخنان خود را با تبریک به دانش آموزان به مناسبت هفته پژوهش آغاز کرد.

آموزش و پرورش بدون پژوهش راه به جایی نخواهد برد

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه با داشتن بیش از 13 میلیون دانش آموز در سراسر کشور و قریب به یک میلیون همکار فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بزرگترین نهاد فرهنگی در کشور است، گفت: آموزش و پرورش علی رغم مشکلات و کمبودها بر این مبنا استوار است که در زمینه پژوهش به بهترین نحو کشور را ارتقا دهد.

وی ارتقای آموزش و پرورش را مهمترین راهبرد این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش با در دست داشتن سند نظام تحول آموزشی خود را آماده می کند تا پژوهش را در قالب های مختلف اجرایی کند. در سال تحصیلی جاری از 131 راهکار که در سند تحول پیش بینی شده به 40 راهکار در قالب 99 برنامه ورود پیدا کرده است.

علی اصغر فانی ادامه داد: امیدواریم آموزش و پرورش در سال های آینده به سایر راهکارها ورود یابد.

وزیر آموزش و پرورش، پژوهش را یکی از زیر نظام های آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش بدون پژوهش راه به جایی نخواهد برد چرا که لازمه تصمیم گیری در آموزش مبتنی بر پژوهش و تحقیق است.

فانی گفت: دانش آموزان در همین سنین باید چگونگی یادگیری مسائل را بیاموزند و ریشه یابی مشکلات و حل مسائل را به درستی یاد بگیرند.

401 پژوهش سرای دانش آموزی در مناطق مختلف کشور فعال است

وی با تاکید بر اهمیت سئوالات چرا، چیستی و چگونگی در مسیر رشد و آموزش دانش آموزان گفت به وسیله این سئوالات می‌توان دانش آموزان را به پژوهش دعوت کرد.

فانی گفت: آموزش و پرورش در سال 82 پژوهش سرای دانش آموزی را با این هدف تاسیس کرده و تاکنون 401 پژوهش سرای دانش آموزی در مناطق مختلف کشور فعال است و خروجی های خوبی هم در این خصوص داشته است.

وزیر آموزش و پرورش در این مراسم تاکید کرد: آموزش و پرورش در حوزه پژوهش در بخش دانش آموزی و معلمی تحت عنوان معلم پژوهنده کارهایی را آغاز کرده و آنها را پیگیری می کند.

معلمین پژوهشگر رتبه بندی می‌شوند


علی اصغر فانی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: معلم پژوهنده می تواند دانش آموز پژوهنده تربیت کند. ان شاالله آموزش و پرورش تا پایان امسال لایحه رتبه بندی معلمین را تقدیم مجلس خواهد کرد. در این لایحه امتیازات اساسی برای معلمین پژوهنده خواهیم داشت که با این امتیازبندی امیدواریم معلمین بخش پژوهش در فرایند تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش بیش از پیش شکل بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز در ادامه این مراسم دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و آموزش ضمن تسلیت اربعین حسینی و تبریک به مناسبت آغاز هفته پژوهش به همه علاقمندان توسعه در کشور سخنان خود را آغاز کرد.

دکتر فرهادی با تاکید بر اینکه  باید روحیه پژوهش و پرسشگری از سال های اولیه مدرسه آغاز شود گفت: مدرسه مهمترین مکان برای ترویج و نهادینه کردن پژوهش است و تردیدی نیست که برای توسعه علمی راهی جز پژوهش پیش روی نیست و دانش آموزان باید از بتدایی ترین دوران در این مسیر قرار گیرند.

وی افزود: اگر اقتدار ایران در گرو اقتدار علمی اقتدار علمی در گرو اقتدار پژوهش باشد بنابراین آموزش و پرورش باید در کنار آموزش عالی در این مسیر گام بردارد و اقدامات لازم را انجام دهد.

دکتر فرهادی معلم و دانش آموز را دو رکن اساسی در وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: در حوزه دانش آموزی باید پژوهش با سن و اقتضائات دانش آموز هماهنگ باشد و معلم باید به دانش آموز در انتخاب موضوع پژوهش کمک کند و به آنها نحوه دیدن با دقت و مشاهده هوشمندانه را بیاموزد.

وزیر علوم در ادامه افزود: : این آموزش به همراه باور علمی و باور به اینکه ما می توانیم دانش آموزان ما را به دانش آموزان توسعه یافته تبدیل می کند.

سرمایه گذاری در پژوهش وظیفه دولت است

وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید معلمین را در امر پژوهش حمایت کند گفت: آموزش و پرورش معلمینی را که به امر پژوهش می پردازند حمایت می کند و امکان ادامه تحصیل را به آنها می دهد.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش شرط حرکت رو به جلوست افزود: نسلی که آینده در دستان آنهاست باید پرسش داشته باشد و برای رسیدن به جواب تحقیق کند و به مسائل کشور به چشم تحقیق بنگرد.

دکتر فرهادی وظیفه دولتمردان در زمینه پژوهش را برنامه ریزی درست و فراهم کردن امکانات پژوهش برای دانش آموزان عنوان کرد و افزود: سرمایه گذاری و ساماندهی پژوهش ها و تقویت محقق کارآزموده از دیگر وظایف دولتمردان دانست.

وزیر علوم وظیفه دانش آموزان را کار و تلاش هدفمند و داشتن دغدغه علمی در کشور عنوان کرد.
کد خبر: 165082

وب گردی

وب گردی